ايلنا/ عزيرالله حميدنژاد درباره گريم بازيگران بانوي عمارت ميگويد: ما تلاش کرديم تا آنجا که ممکن است از کساني استفاده کنيم که کمتر جراحي کردهاند و از نظر فيزيکي مناسب شخصيت موردنياز فيلمنامه هستند. در انتخاب نابازيگران مشکل چنداني نداشتيم چون کساني را انتخاب کرديم که با ويژگيهاي مورد نظر ما مطابق باشند.
طراحي چهره يکي از مهمترين حرفهها در سينما، تئاتر و تلويزيون به شمار ميآيد. اهميت اين حرفه در سريالهاي تاريخي به مراتب بيشتر از ديگر آثار است. چراکه طراح چهرهپرداز در اين سريالها نقش مهمتري در نشان دادن شخصيت واقعي کاراکترها در صورت بازيگران دارد و علاوه بر اضافه کردن جنبه بصري به اثر، ميتواند به بازيگر نيز در باور کردن شخصيت نمايشي کمک ويژهاي کند. به اين صورت مخاطبان و مردم نيز شخصيتهاي ارائه شده در يک سريال تاريخي که در دورهاي متفاوت از زمان امروز زندگي ميکنند را راحتتر باور ميکنند.
آثاري همچون سريال سربداران، هزاردستان، امام علي(ع) و موادري از اين دست نمونههاي خوبي براي اين موضوع به شمار ميآيند. چراکه هر کدام از اين آثار براي طراحي چهره شخصيتها اهميت ويژهاي را قائل بودند و حتي بازيگرانشان در اظهارنظرهاي خود، به اين موضوع اشاره کردند که گريم تا چه اندازه در کارشان تاثيرگذار بوده است.
به عنوان مثال بارها ديدهايم که داريوش ارجمند (بازيگر نقش مالک اشتر در سريال امام علي(ع)) تا چه اندازه از گريمهاي اين فيلم تعريف کرده و آن را در باورپذير کردن نقشها تاثيرگذار ميداند. همه اين موضوعات نشان از اهميت بالاي حرفه چهرهپردازي به خصوص در سريالهاي تاريخي دارد.
اما متاسفانه با وجود اهميت طراحي چهرهپردازي شخصيتهاي نمايشي، ما بعضا شاهد کمتوجهي به اين حرفه هستيم. به صورتي که همواره آثاري در تلويزيون به نمايش گذاشته ميشوند که آنچنان که بايد اين حوزه را جدي نگرفته و تنها به زيبايي چهرهها فکر کردهاند.
سريال «بانوي عمارت» تازهترين اثر تاريخي تلويزيون بوده که به هر دليلي توانسته بسياري از مخاطبان را به سوي خود جذب کند.
عزيزالله حميدنژاد کارگردان اين سريال در اين باره اينطور توضيح ميدهد: من به عنوان کارگردان سعي ميکنم صورتهاي طبيعيتر را انتخاب کنم. چون طبيعت زيبايي خاص خودش را دارد. حتي اگر آن صورت دچار نقصي هم باشد من باز هم اين صورت طبيعي را به غيرطبيعي ترجيح ميدهم. اما به هر حال ما در انتخاب بازيگران تا حدي دچار محدوديت هستيم.
وي در ادامه ميگويد: ما تلاش کرديم تا آنجا که ممکن است از کساني استفاده کنيم که کمتر جراحي کردهاند و از نظر فيزيکي مناسب شخصيت موردنياز فيلمنامه هستند. در انتخاب نابازيگران مشکل چنداني نداشتيم چون کساني را انتخاب کرديم که با ويژگيهاي مورد نظر ما مطابق باشند اما در مواردي که با بازيگر طرف هستيم دستمان بسته است ولي باز هم سعي کرديم با گريم آن جلوه امروزي را کمتر کنيم.
توضيحات اين کارگردان تا حدي قابل قبول است. چراکه امروزه بسياري از بازيگران براي زيبايي دست به جراحي ميزنند و اين موضوع مشکلاتي را براي گروه توليد فيلمها به همراه آورده است.
البته گريمهاي بانوي عمارت نيز آنچنان معرف شخصيتهاي ارائه شده در اين سريال نيستند و انگار بيشتر زيبايي مدنظر گروه توليد بوده است. چراکه براساس اسناد تاريخي باقي مانده در دوره قاجار نيز ميتوان به اين موضوع پي برد که تا چه حد زنان بانوي عمارت با زنان دوران قاجار متفاوت هستند. با اين تفاسير بازهم اگر بخواهيم گريمهاي ارائه شده در اين سريال را با سريالهاي ديگري که بعضا مخاطبي هم نداشتند مقايسه کنيم، نميتوان به آنها لفظ بد را داد و تا حدي آبروي تلويزيون را حفظ کردهاند.
در ادامه عکسهاي قبل و بعد از گريم برخي از بازيگران اصلي اين سريال را انتشار داديم.
مينا وحيد که در سريال بانوي عمارت شخصيت جواهر را ايفا ميکرد.
حسام منظور که در سريال بانوي عمارت نقش شازده ارسلان قوانلوي قاجار را ايفا ميکرد.
مريم مومن که در سريال بانوي عمارت ايفاي نقش فخر الزمان را برعهده داشت.
پانتهآپناهيها که در سريال بانوي عمارت ايفاي نقش افسرالملوک را برعهده داشت.
شبنم فرشادجو که در سريال بانوي عمارت نقش مهرالنسا را برعهده داشت.
بازار