نماد آخرین خبر

عروسک «مل‌مل» چگونه شکل گرفت؟

منبع
فارس
بروزرسانی
عروسک «مل‌مل» چگونه شکل گرفت؟
فارس/ تهيه‌کننده برنامه «ململ» گفت: اين بره دوست‌داشتني به شکلي طراحي شده که ما هيچ ترسي از رقابت با برنامه‌هاي خارجي نداريم و حتي بين آيتم‌هاي مل مل خودمان درخواست مي‌کرديم که کارتون بره ناقلا را پخش کنند. برنامه‌هاي عروسکي همواره براي خردسالان و کودکان از جذابيت بالايي برخوردار بوده‌اند ولي يک نکته خيلي مهم را نبايد ناديده گرفت که کودکان به هر عروسکي دل نمي‌دهند و پيگير برنامه‌هايش نمي‌شوند. اما ببعي به نام «مل مل» از جمله معدود عروسک‌هايي است که توانسته در کنار رقباي سرسخت خارجي مانند بره ناقلا خوش بدرخشد و کودکان را با خود همراه کند. «مل مل» برنامه‌اي ترکيبي نيمه‌نمايشي عروسکي است. محور اصلي برنامه عروسکي با شکل بره است که البته عوامل برنامه به قدري آن را دوست دارند که ترجيح مي‌دهند عنوان مل مل فقط براي او استفاده شود. او با شيطنت و بازيگوشي سعي مي‌کند مهارت‌هاي زندگي را به بچه‌ها آموزش دهد. اين برنامه با همراهي گلي اجرا مي‌شود. «فاطمه اميني» در اين برنامه گاهي نقش گلي دختر هشت ساله دبستاني و گاهي نقش ننه نقلي را هم بازي مي‌کند. او با زباني بچگانه درباره مسائل مختلف با کودکان صحبت مي‌کند. مانيا احمدي هم صداپيشه «مل مل» است و از وقتي «مل مل» زبان باز کرده و به حرف آمده با او بوده است. در اين برنامه، چندين آيتم مختلف وجود دارد که شامل پويانمايي‌هاي کوتاه و عکس‌هايي از کودکان و خردسالان است. عروسک «مل مل» اين روزها پس از مدتي که از آنتن دور بوده دوباره توانسته با کودکان ارتباط خوبي برقرار کند و اتفاقا بعد از چند سال در فرمي متفاوت به شبکه کودک برگشته و حتي «فاطمه اميني» توانست تنديش ويژه بهترين مجري پنجمين جشنواره تلويزيوني جام جم را از آن خود کند. به همين مناسبت ميزگردي با حضور عوامل اين برنامه در خبرگزاري فارس، برگزار شد. «محمود سلاميان» تهيه کننده، «مرتضي مشکات» نويسنده و گوينده عروسک بزباش، «تينا هاشمي» گوينده عروسک ململ، «فاطمه اميني» خاله گلي و «سيدامين حسيني آزاد» کارگردان هنري برنامه عروسکي ململ که اين روزها از شبکه کودک در حال پخش است، در اين ميزگرد حضور داشتند. **عروسک «مل‌مل» چگونه شکل گرفت؟ در ابتداي اين ميزگرد سلاميان با اشاره به چگونگي پيدايش عروسک مل مل گفت: عروسک مل مل در ارديبهشت سال ۸۸ کشف شد و طراحي آن ۴ ماه طول کشيد. بعد از مدتي اين عروسک در برنامه «عصر بخير بچه‌ها» حضور پيدا کرد و قبل از آن ما با بچه‌هاي کروه قرار گذاشته بوديم تا اگر در يک يا دو برنامه از اين عروسک استقبال نشد عطايش را به لقايش ببخشيم. اما دقيقا روز دوم پخش روابط عمومي شبکه به ما اعلام کرد که حجم تماس‌هاي تلفني با روابط عمومي بسيار بالا بوده و مردم تقاضا دارند که روزهاي بيشتري اين برنامه پخش شود و همانجا مطمئن شديم که کارمان جواب داده است. وي با اشاره به اينکه براي حضور عروسک در برنامه‌هاي کودک حساسيت‌هاي بسياري وجود دارد، بيان داشت: ما همان زمان براي حضور عروسک در برنامه دليل منطقي داشتيم. از طرفي برنامه «عصر بخير بچه‌ها» دومين برنامه پرمخاطب آن زمان تلويزيون به شمار مي‌رفت. اين تهيه کننده درباره حضور عروسک مل مل در برنامه گفت: حضور مل مل در اين برنامه نقطه قوت برنامه شد و چند ماه بعد بخش کودک و برنامه از هم جدا شد و مل مل در يک برنامه مجزا شروع به کار کرد. وي با بيان انتقادي از عدم تاثيرگذاري شبکه دو نيز بيان داشت: تأثيري که شبکه دو در بين مخاطبان خود در آن زمان داشت، آنقدر زياد بود که حتي اين تاثير را در حال حاضر شبکه کودک در ميان مخاطبان خود ندارد. ما سعي کرديم به طور مستقيم با بچه‌ها ارتباط داشته باشيم و در وبلاگ برنامه با خانواده‌ها و کودکان صحبت کنيم. **عکس‌هاي مل‌مل در وبلاگ‌ها دست به دست مي‌شد سلاميان درباره گروه سني مخاطبان اين برنامه نيز گفت: در روزهاي اوليه پخش و زماني که مجري‌هاي ما فرشاد حسن‌پور و حسين اکبري بودند، حجم بسياري از مخاطبان را دختران بالاي ۱۴ ساله تشکيل مي‌دادند که حتي از صفحه تلويزيون عکس مي‌گرفتند و در وبلاگ‌هايشان قرار مي‌دادند و همين باعث شده بود ارتباط ما با آنها بيشتر شود. در مقطع بعدي و در سال ۹۱ خانم اميني به گروه ما اضافه شد. وي ادامه داد: يکي از دلايل ارتباط مخاطب بالاي ۱۴ سال حضور مجريان پسر در برنامه بود و الان که خانم اميني به برنامه اضافه شده مخاطبان پسر برنامه بيشتر شدند. حتي مادران بچه‌هايي که پاي برنامه مي‌نشينند نقدهاي بسياري به خانم اميني دارند و در مقاطعي نيز شبکه به رفتار و نوع صحبت کردن خانم اميني تذکرهاي بسياري مي‌داد، تا اينکه يک بار او را تنبيه کردند! تهيه کننده برنامه «مل‌مل» درباره حضور عروسک‌ها در اين برنامه بيان داشت: از همان ابتدا با کاراکتر عروسکي انسان مخالف بودم چون که معتقدم زماني بايد از عروسک انسان استفاده کنيم که خودِ انسان از انجام کاري که عروسک مي‌خواهد انجام دهد، عاجز باشد. ببعي يا همان گوسفند از جهات مختلف مي‌تواند براي بچه‌ها جذابيت داشته باشد، جذابيت و معصوميتي که اين حيوان دارد در صورتش پيدا است از طرفي در دين اسلام هم کاراکتر محبوبي است. سلاميان ادامه داد: در سال ۸۹ پيشنهاد داديم که اين عروسک سفير صلح کودکان ايران در سازمان ملل شود اما اين پيشنهاد به نتيجه اي نرسيد. وي درباره تغيير گوينده عروسک مل مل نيز گفت: صداپيشه اول اين عروسک سفري طولاني مدت به خارج از کشور داشت و ما بنا به شرايطي که داشتيم بايد صداپيشه ديگري را انتخاب مي‌کرديم. هردوي اين صدا پيشه‌ها به زبان انگليسي مسلط بودند و ما مي توانستيم به راحتي از اين عروسک در سازمان ملل استفاده کنيم. **ببعي که پوزه ندارد سلاميان درباره طراحي صورت اين عروسک نيز گفت: طراحي خاصي که روي صورت اين عروسک صورت گرفته براي خود ما اين سوال را ايجاد مي‌کرد که چرا پوزه ندارد؟ البته اين سوال به ذهن بسياري از افراد نرسيده بود. سوال‌هاي بعدي اين بود که چرا مل مل علف نمي‌خورد؟ و بع بع نمي‌کند؟ **ساخت نسخه سينمايي ململ سلاميان درباره توليد نسخه سينمايي «مل‌مل» نيز گفت: به زودي نسخه سينمايي مل مل در مرحله توليد قرار خواهد گرفت. وي درباره شخصيت عروسک «مل‌مل» نيز گفت: مل مل علاقه خاصي به شيرعلف دارد. شير علف عمر جاودانه براي رشد گرگ بچه‌ها دارد و مخاطب توانسته همه اينها و همچنين مل‌مل را به عنوان الگو قبول کند. وي درباره اينکه آيا نگران نبوديد با کارتون «بره ناقلا» قياس شويد نيز گفت: اتفاقاً بين آيتم‌هاي مل مل خودمان درخواست مي‌کرديم که کارتون بره ناقلا را پخش کنند. عروسک گوسفند در کلاه قرمزي هم حضور داشت، اما با فرم ديگري و ما معتقديم وقتي در طراحي کاراکتر عروسک خوب عمل کرده باشيد در همه زمينه‌ها خيالتان راحت خواهد بود. مدتي است کاراکتر جديدي در شبکه کودک طراحي شده که کپي مل مل است و بهتر بگويم کپي تلفيقي کيتي و مل مل شده که اسمش هم ببعي است مثل ببعي کلاه قرمزي! يعني عروسکي ساخته شده که کپي تلفيقي چند عروسک شناخته شده است. وي درباره هماهنگي بين صداپيشه‌ها در اين برنامه نيز گفت: احمدي و هاشمي گوينده‌هاي خلاق و توانايي هستند که ما نيز در خلال برنامه موظفيم آنها را به سمتي که بايد هدايت کنيم. **رابطه خاله گلي با بچه‌ها «فاطمه اميني» مجري برنامه «مل مل» و ايفاگر نقش خاله گلي در اين برنامه در ادامه ميزگرد با اشاره به حضور خود در دنياي بازيگري گفت: من از تئاتر کارم را شروع کردم. علاقه‌اي به نمايش عروسکي نداشتم چرا که اصلا ديده نمي‌شود. يک روز بعد از اجراي نمايشي براي بزرگسالان همانطور که با صداي کودکانه با دوستم صحبت مي‌کردم، کارگردان برنامه «ترمه طلا» که کنار ما ايستاده بود، همانجا پيشنهاد همکاري داد و من در کار او نقش ترمه را بازي کردم. بعد از يک سال با آقاي سلاميان آشنا شدم. وي ادامه داد: در کنار حضور در برنامه «مل مل» کارهاي ديگري هم انجام مي‌دهم، مثل تدريس و بازيگري، اما مل مل و حضور در کاراکتر خاله گلي خانه اصلي من به شمار مي‌رود. اين مجري درباره کار کردن براي بچه‌ها نيز گفت: وقتي که با بچه‌ها و براي بچه‌ها کار مي‌کنم حالم خوب مي‌شود. حتي اگر حالم هم بد باشد قبل از اينکه وارد استوديو شوم همه حال بدم را پشت در گذاشته و با حال خوب وارد استوديو مي‌شوم. من گلي را بازي نمي‌کنم بلکه او را زندگي مي‌کنم. الان زندگيم به سمت شخصيت گلي رفته است و براي اينکه دچار مشکل نشوم ماهي يک بار مشاوره مي‌روم تا اگر ناراحتي در وجودم هست به کمک مشاور آن را به بچه‌ها منتقل نکنم. در اصل بايد بگويم کار براي کودکان دغدغه اصلي زندگي‌ام شده و بقيه فعاليت‌هاي جانبي شکل کار برايم دارد. **خانواده هم مرا خاله گلي مي‌بينند وي درباره باورپذيري نقش گلي نيز بيان داشت: نقش گلي آنقدر براي اطرافيانم باورپذير بوده که حتي خانواده‌ام يادشان مي‌رود که چند سالم شده و از من توقع دارند که با صداي خاله گلي برايشان صحبت کنم! شخصيت گلي اجازه نداد بزرگ شوم و همچنان مرا در کودکي‌ام نگه داشت. وقتي در قالب او مي‌روم بلند مي‌خندم و راحت گريه مي‌کنم. وقتي موسيقي شادي پخش مي‌شود نمي‌توانم آرام بنشينم. وي در پاسخ به اين سوال که اگر روزي شرايط به گونه‌اي رقم بخورد که نتوانيد در حوزه کودک فعاليت کنيد چه کار مي‌کنيد؟ گفت: همه چيز را به خدا سپردم و مطمئنم تا زماني که بايد باشم هستم و اگر نه هم که هيچ. **چرا همه برنامه سازان کودک محبوب نمي‌شوند؟ اميني با اشاره به حضور ناموفق مجري‌هاي کودک در عرصه کنوني گفت: ما بازيگر‌هاي جذاب و زيباي بسياري داريم، اما در حوزه کودک کاراکتري که بتواند با بچه‌ها کودکي کند نداريم و من مدعي هستم که مي‌توانم با بچه‌ها کودکي کنم. کاراکتر گلي کاراکتر خاصي است چون خاله و عمه نيست‌. من نيز اولويتم در زندگي گلي است چرا که با همه کاراکترها فرق دارد ولي مثل آدمي است که دوست دارد شبيه بچه‌ها باشد. حتي بارها شده که به گريمور گفتم کاري نکن که چهره من از کودکي فاصله بگيرد. فاطمه اميني در پاسخ به اين سوال که معمولاً بزرگسالان در برنامه‌هاي کودک نقش آموزشي نيز دارند و شما نيز در اين زمينه چه فعاليتي انجام مي‌دهيد گفت: همه ما مي‌دانيم آموزش مستقيم به بچه‌ها نمي‌تواند کابردي باشد و او نمي‌پذيرد اما اگر همان آموزش را به صورت غير مستقيم به او بدهيد به پانزده دقيقه نرسيده آن را انجام مي‌دهد. وي ادامه داد: من نيز در برنامه از همين شيوه استفاده مي‌کنم و براي مثال براي اينکه بچه‌ها به راحتي غذا بخورند، خودم شروع به غذا خوردن مي‌کنم تا آنها به غذا خوردن ترغيب شوند و به سمتش بيايند. اين بازيگر در ادامه افزود: وقتي که بازي را چاشني برنامه مي‌کنيم بچه‌ها به خوبي متوجه مي‌شوند. براي مثال زماني که مي‌گوييم خاله گلي فست فود خورده و دل درد داره، فوري بچه‌ها از مضرات فست فود آگاه مي‌شوند. همچنين ساير شخصيت‌هاي عروسکي در اين برنامه براي آموزش به کمک گلي مي‌آيند. وي با اشاره به اينکه مشکلاتي براي هماهنگي با صدا پيشه مل مل داريم، گفت: سعي‌مان را مي‌کنيم که با يکديگر هماهنگ باشيم. اما اغلب اوقات به دليل اينکه صداي يکديگر را نمي‌شنويم و در استوديو مشکل فني داريم، شايد اين هماهنگي‌ها به نتيجه نرسد. از طرفي تعداد بچه‌هايي که به استوديو برنامه مي‌آيند بسيار زياد است و مديريت اين هماهنگي به نوبه خود سخت مي‌شود. **بدترين دوبله‌اي که به دست تهيه‌کننده رسيد «تينا هاشمي» صداپيشه عروسک «مل‌مل» در ادامه اين نشست با اشاره به فعاليت‌هاي خود در اين عرصه نيز گفت: از سال ۹۵ آقاي سلاميان به من پيشنهاد همکاري داد، آن زمان مثل الان در واحد دوبلاژ سيما کار مي‌کردم و حرفه اصلي‌ام دوبله است. آقاي سلاميان در برهه‌اي از زندگي به من چنين پيشنهادي داد که جزو سخت‌ترين زمان زندگيم بود و اصلا نمي‌خواستم قبول کنم. يادم هست آن زمان فردي که رابط بين من و او بود بدترين صداي دوبله‌ام را براي آقاي سلاميان فرستاده بود که از اين بابت خيلي تعجب کردم. محمود سلاميان در ادامه با اشاره به حضور صداپيشه جديد عروسک «مل‌مل» در اين برنامه نيز بيان داشت: گوينده اول مل‌مل به دلايلي از ايران رفته بود و ما به دنبال صداپيشه‌اي بوديم که شبيه آن صداپيشه طنز و حرکاتي داشته باشد. هاشمي در ادامه بيان داشت: وقتي به من گفتند اين صداي شما را انتخاب کرديم واقعا تعجب کردم چراکه آن صدا، صداي واقعي من نبود! بعد از اين توضيحاتي درباره عروسک مل مل ارائه کردند و کار را شروع کرديم. در مدتي که صداي مل‌مل را مي‌گويم به شدت عاشق اين عروسک شدم و با او زندگي کردم. سلاميان در ادامه با بيان خصيصه‌هاي اين صداپيشه گفت: يکي از ويژگي‌هايي که صدا‌پيشه قبلي مل‌مل نداشت، قدرت خواندن بود که اتفاقا خانم هاشمي برعکس او است و تا الان حدود ۲۰ قطعه با صداي مل‌مل براي برنامه خوانده است. وي با اشاره به خواندن اين عروسک در برنامه بيان داشت: ۴ سال کلاس سلفژ رفتم و به صورت حرفه‌اي خواندن را آموختم. همچنين در تيزرهاي تبليغاتي به عنوان گوينده نيز حضور داشتم. **دوبله به سبک قديم! اين دوبلور ضمن بيان چگونگي دوبله فيلم‌هاي کنوني گفت: در حال حاضر فيلم‌ها به سبک قديم و زمان استاد کسمايي دوبله مي‌شود. من نيز از زماني که صداپيشگي مل‌مل را آغاز کردم با تيپ کودک راحت‌تر مي‌توانم بخوانم. معتقدم خواندن با صداي عروسک کار راحتي نيست و بارها ديده‌ايم افرادي که صداي پسرانه مي‌گويند در خواندن دچار مشکل شده و ته صدايشان شبيه به دختربچه مي‌شود در صورتي که نبايد اينطور باشد. صداپيشه عروسک مل‌مل در ادامه نيز گفت: با تهيه کننده‌هاي بسياري کار کردم و بايد بگويم يکي از بي‌حاشيه‌ترين گروه‌ها همين گروه مل‌مل است، چرا که حصار محکمي دور اين گروه هست که اجازه نمي‌دهد کسي از بيرون به آن ضربه بزند و همه آن مديون هدايت آقاي سلاميان تهيه کننده‌مان است. تهيه‌کننده برنامه عروسکي ململ با اشاره به فضاي ناهماهنگي که در تلويزيون و برنامه‌هاي عروسکي موجود است، گفت: در فضاي موجود تلويزيون، کار کردن آن هم به صورت گروهي کار بسيار سختي است. بسياري از مديران حتي دوست دارند جداجدا با افراد حاضر در هر گروهي جلسه گذاشته، اما ما هيچ وقت اين اجازه را به هيچکس نداديم و هميشه به صورت گروهي همه جا حاضر شديم. يادم هست زماني که در شبکه دو برنامه داشتيم استوديوي کناري ما متعلق به برنامه عمو پورنگ بود. آن زمان امير محمد به تازگي معروف شده بود يکي از عوامل برنامه ما دوست داشت که با اميرمحمد عکس بگيرد و زماني که تهيه‌کننده عمو پورنگ اين لحظه را ديد به سرعت کنار امير محمد ايستاد تا از گروه خود حفاظت کند. همکار ما آن لحظه ناراحت شد، اما من واقعا معني همکاري گروهي را آنجا متوجه شدم و معتقدم که هرچه نفوذ در گروه کمتر باشد گروه محکم‌تر مي‌تواند به موفقيتش ادامه دهد. ** خاطره خاله گلي از يک جشنواره بين‌المللي تينا هاشمي صداپيشه عروسک مل‌مل در ادامه همين صحبت‌ها ضمن يادآوري خاطره‌اي بيان داشت: براي يک جشنواره بين‌المللي همراه گروه عروسک مل‌مل به شهري رفته بوديم. گروه ديگري هم زمان با ما به آنجا آمده بودند و همه منتظر بوديم تا کليد اتاق‌هايمان در هتل را تحويلمان دهند، اما مسئولي که در آنجا گذاشته بود به ما گفت تهيه‌کننده و مجري بايد در اين هتل بمانند و ساير عوامل از جمله عروسک گردان و صداپيشه‌ها بايد به مکان ديگري منتقل شوند. براي من رفتاري که آقاي سلاميان در آنجا انجام داد بسيار ارزشمند و قابل احترام بود. آقاي سلاميان آن لحظه به آن مسئول گفت يا همه گروه ما در همين هتل مي‌مانند يا اينکه همين الان بليط مي‌گيرم و همه گروه به تهران برمي‌گرديم و همين باعث شد که مسئول هتل به همه اعضاي گروه در همان هتل اتاق بدهد. ** ماجراهاي شيطنت بُزباش «مرتضي مشکات» نويسنده و گوينده عروسک بُزباش در ادامه اين نشست با اشاره به حضور خود در اين برنامه گفت: دو سال پيش به گروه مل‌مل اضافه شدم. هميشه براي حضور در برنامه‌هاي عروسکي قبل از اينکه صداي عروسکي را به زبان بياورم با ديدن چهره آن عروسک صدايش در ذهنم تداعي مي‌شود، اما اگر اين صدا در ذهنم تداعي نشود متوجه مي‌شوم که آن عروسک براي من نيست. در مورد بُزباش هم همينطور بود. وي در ادامه نيز ضمن بيان اينکه وقتي چهره اين عروسک را ديدم و متوجه شخصيتش شدم، صدايش در ذهنم تداعي شد، بيان داشت: با آقاي نعيمي عروسک‌گردان اين عروسک به سرعت هماهنگ شديم و آن‌قدر فضاي دلنشيني در کار حاکم است که من بعد از ۵ جلسه حس کردم ساليان سال است که در اين گروه حضور دارم و با هم کار مي‌کنيم. ما در پشت صحنه با يکديگر مشورت مي‌کنيم و همين موضوع کمک بسياري در نتيجه اثر دارد. ** ننه نُقلي محبوب‌تر است يا ننه نُلقي؟ مشکات درباره حضور بچه‌هاي خردسالي که به استوديو برنامه مي‌آيند، گفت: بخش زيادي از بچه‌هايي که به اين برنامه مي‌آيند ما را در ادامه روند توليد همراهي و کمک مي‌کنند و من از صحبت با آنها ايده مي‌گيرم. يادم هست يک بار اشتباهي به جاي «ننه نقلي» گفتم «ننه نلقي» و چند روز بعد همين کلمه را از زبان يکي از بچه‌هاي حاضر در استوديو شنيدم. در حقيقت خود بچه‌ها بزرگترين منبع کمک براي ما هستند و ما اين موضوع را در اين مدت زماني که در کنار آنها کار کرديم، متوجه شديم. ** مل مل بچه‌ها را شماتت نمي‌کند «سيد امين حسيني آزاد» کارگردان هنري برنامه «مل‌مل» در ادامه اين نشست ضمن بيان اين که کودک درونم هنوز هم فعال است، گفت: هميشه کودک درون فعالي داشتم، اما در کنار دوستانم در گروه مل‌مل واقعا کم مي‌آورم. در سال ۸۴ به طور حرفه‌اي کار کودک را آغاز کرده و در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان تئاتر کار مي‌کردم. وي ادامه داد: يک روز آقاي سلاميان به من پيشنهاد همکاري داد و من در شرايطي که هميشه خود را کارگر هنري مي‌دانم اين کار را پذيرفتم و هميشه معتقدم کارگرداني بحث پيچيده‌اي است. يکي از دلايلي که مل‌مل بازخورد خوبي داشته اين است که کار پرورشي انجام مي‌دهد، نه آموزشي و من از آنجايي که سالها معلم آموزش و پرورش بودم اينها را به خوبي متوجه مي‌شوم. حسيني آزاد در ادامه نيز بيان داشت: خاله گلي و عروسک مل‌مل کار پرورشي انجام مي‌دهند، هيچ وقت ما در برنامه نمي‌گوييم که بچه‌ها مسواک بزنيد، اما از در دوستي با آنها وارد مي‌شويم و نتايج مثبت مسواک زدن را به آنها مي‌گوييم که خودشان درباره مسواک زدن تصميم بگيرند. همچنين معصوميتي در کاراکتر خاله گلي وجود دارد که وقتي اشتباه مي‌کند کاملا پيداست، درنتيجه کودکان با ديدن او به نتايج مثبت و منفي کارهايي که بايد در آينده انجام دهند مي‌رسند. کارگردان هنري برنامه «مل‌مل» در ادامه درباره اين برنامه عنوان داشت: برنامه ما بچه‌ها را شماتت نمي‌کند بلکه به آنها اميد مي‌دهد و باعث شاد شدنشان مي‌شود. در ادامه صحبت‌هاي خانم اميني بايد بگويم بسياري از اطرافيان به من مي‌گويند تا چه زماني مي‌خواهي کار کودک انجام دهي؟ اما همان‌ها مي‌دانند که ژانر کودک به شدت ژانر پولسازي است، به اين دليل که وقتي شما با بچه‌ها کار مي‌کني دنياي ديگري داري. براي مثال فرزند من به من دستور مي‌دهد که يک چيزي را برايم بخر، اما اگر دست خودم بود همان را نمي‌خريدم ولي براي فرزندم بايد آن را خريداري کنم! ** توجه به حديثي از امام علي(ع) در تيتراژ وي ادامه داد: اگر شما وارد مقوله کودک شويد، راحت اين‌ها را متوجه خواهيد شد. به همين دليل است که اغلب سرمايه دارها به سرمايه‌گذاري در ژانر کودک ترغيب مي‌شوند. حتي در حال حاضر مي‌بينيم که برخي از رستوران‌ها بخش‌هاي مخصوصي براي کودک قرار دادند. همه آنهايي که با کودکان سر و کار دارند هم اين را مي‌دانند که خانواده روي حرف بچه‌ها حرفي نمي‌زنند و به حرفشان گوش مي‌دهند. اين کارگردان در ادامه با اشاره به جمله‌اي که ابتداي تيتراژ برنامه نوشته مي‌شود، بيان داشت: همان روزهاي ابتدايي برنامه به آقاي سلاميان گفتم جمله‌اي از حضرت علي (عليه السلام) در ابتداي تيتراژ بنويسيم و آن جمله اين بود که هرچه در ضمير کودک نوشته شود پاک نخواهد شد. در نتيجه بايد به برخي از افراد گفت اگر مي‌خواهيد سرمايه گذاري کنيد برويد و ساختمان بسازيد، نه اينکه به خاطر کسب درآمد روي کودکان سرمايه گذاري کنيد! چنين کاري درست و اخلاقي نيست، به اين دليل که همه ما بچه داريم و تربيت بچه‌ها براي ما بسيار اهميت دارد. حسيني آزاد با بيان اينکه همه گروه برنامه «مل‌مل» با يکديگر هماهنگ شده‌اند، نيز گفت: همه ما بعد از اين مدت طولاني مي‌دانيم که چه مي‌خواهيم و هدفمان چيست. براي مثال اگر نقدي به هر يک از افراد حاضر در اين گروه شود و به آقاي سلاميان منتقل شود او ما را مورد خطاب قرار نمي‌دهد، بلکه با مشورت با هرکدام از ما سعي دارد که آن نقد يا نقطه ضعف را برطرف کند. سيد امين حسيني آزاد در ادامه صحبت‌هاي خود بيان داشت: برنامه مل‌مل در حال پرورش دادن بچه‌ها است و بايد تعامل ما با خانواده‌ها بيشتر شود. خانواده‌ها نبايد فکر کنند ما مقابل آنها ايستاده‌ايم و مي‌خواهيم بچه‌هايشان را براي خود کنيم و تحت نظر خودمان آنها را پرورش دهيم. ** بچه‌ها چطور محبت را از بزرگ‌ترها ياد مي‌گيرند؟ وي با اشاره به خط شکني‌هايي که در اين برنامه صورت گرفته بيان داشت: براي مثال در روز مادر دو کاراکتر بزرگ آقا و ننه نقلي را نشان بچه‌ها داديم که بزرگ آقا قربان صدقه ننه نقلي مي‌رفت و به عبارتي مي‌خواستيم به بچه‌ها مهر و علاقه و تجليل از روز مادر را نشان دهيم. ما تا به حال در هيچ برنامه عروسکي چنين موضوعي را نشان نداديم و الان زماني هست که خانواده‌ها پاي برنامه ما بنشينند. مدتي پيش به بچه‌هاي گروه گفتم برنامه ململ روي چاه نفت نشسته و ما مي‌توانيم يکي از برنامه‌هاي بسيار خوب تاريخ کودک در ايران باشيم. مرتضي مشکات نويسنده و گوينده عروسک بزباش در ادامه اين نشست گفت: معتقديم بعد از اين همه سال کار کردن در حوزه کودک در حال حاضر مل‌مل در آغاز راه است و از جانب مديران و مردم نيازمند حمايت بيشتر است. سيد امين حسيني آزاد نيز ادامه داد: ما کاراکتر بزباش و ململ را حيوان نمي‌بينيم و به همين خاطر اين‌ها خود يک حيوان خانگي و چند پرنده دارند. جذاب ترين کاراکترهاي عروسکي براي بچه‌ها انسان نيستند يا عنصر انسان بودن در آنها بسيار کم است که اين را در اين سال‌ها در کارهاي عروسکي بسياري شاهد بوديم. ** شرايط اضافه‌شدن عروسک‌هاي جديد چيست؟ محمود سلاميان تهيه کننده برنامه مل مل در پاسخ به اين سوال که چقدر تصميم مي‌گيريد که يک عروسک جديد به کار اضافه شود گفت: تا زماني که به قطعيت نرسيم که جاي اين عنصر خاليست آن را وارد برنامه نمي‌کنيم. ململ برنامه‌اي است که روي خط محتوايش بسيار ريسک دارد، چرا که مجري‌مان بازيگر است و خود بچگي و شيطنت‌هايي همراه عروسک‌ها دارد و بايد کسي باشد که بتواند او را هدايت کند. از طرفي نويسندگي براي چنين مجري بازيگري نيز بسيار سخت است. وي درباره حضور شخصيتي به نام بزرگ آقا در اين برنامه گفت: وقتي که حضور شخصيت سبزه‌بان در اين برنامه اشباع شد ما حس کرديم که بايد شخصيت جديدي به نام بزرگ آقا را به قصه مان اضافه کنيم. سلاميان درباره عرضه محصولات فرهنگي با عکس ململ نيز گفت: اين موضوع در همه جاي دنيا وجود دارد اما در کشور و تلويزيون ما چنين کاري سخت است من به عنوان طراح برنامه مدام بايد دغدغه برنامه ام را روي آنتن داشته باشند که با مشکلي مواجه نشود و به صورت طبيعي فرصت نمي‌کنم تا به کارهاي جانبي‌ام برسم. حتي پيشنهادهايي درباره آلبوم موسيقي و ساير محصولات فرهنگي براي اين عروسک شده که هيچکدام به نتيجه نرسيده است. وي با اشاره به راه‌اندازي اپليکيشن «مل‌مل» نيز گفت: به تازگي اين اپليکيشن بارگذاري شده که قابل استفاده است. تمامي اينها نيازمند فضايي آرام و بي دغدغه است که ما بتوانيم در آن شرايط به اين چيزها فکر کنيم. از طرفي سازمان صداوسيما قانون منسجمي به اين شکل ندارد و حق مالکيت عروسک را براي خود مي داند. هاشمي گوينده عروسک مل مل نيز در ادامه صحبت‌هايش گفت: جا دارد اينجا از عروسک گردان‌هاي حاضر در اين برنامه که جان تازه اي به عروسک مي دهند يادي کنيم. رويا راد عروسک گردان ململ، حسين نعيمي ذاکر عروسک گردان بزباش، علي افشاري عروسک گردان بزرگ آقا و و فرشيد قلي‌پور صداپيشه. در پايان نيز تهيه کننده برنامه مل مل درباره انتخاب نام بزرگ آقا براي يکي از کاراکترهاي اين برنامه و شباهت آن به کاراکتر اصلي سريال شهرزاد به کارگرداني حسن فتحي که چندي پيش در شبکه نمايش خانگي توزيع شد گفت: اين نام همانطور که در سريال شهرزاد براي مردم تداعي شد شخصيتي کاريزماتيک دارد. اسم هاي ديگري هم به ما پيشنهاد شد مثل آقا مظفر بيوک آقا اما هيچ کدام کاريزما نداشت. بخشي از نامگذاري اين شخصيت نيز ماحصل شيطنت ما بود که شباهت به اين عروسک و آن کاراکتر کاريزماتيک برايمان ايجاد شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره