نماد آخرین خبر

بیانیه "مهدی دل‌خواسته" و "آرش صادقی" به مدیران و دبیران جشنواره‌های سینمایی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بیانیه "مهدی دل‌خواسته" و "آرش صادقی" به مدیران و دبیران جشنواره‌های سینمایی
باشگاه خبرنگاران/ "مهدي دل‌خواسته" و "آرش صادقي" به مديران و دبيران جشنواره‌هاي سينمايي بيانيه‌اي را به شرح زير منتشر کردند: مهدي دل خواسته که با داشتن پنج فيلم در جشنواره امسال به عنوان پر کارترين عکاس سينما در اين دوره از جشنواره بوده است، عکاس فيلم هاي "طلا و مس" ، "بوسيدن روي ماه" و...،برنده چندين جايزه عکاسي فيلم از جشنواره هاي مختلف سينمايي، همچنين دبير سه دوره بخش مسابقه عکس جشنواره فيلم کودک و نوجوان مي‌باشد. آرش صادقي با داشتن دو فيلم در جشنواره امسال و عکاس فيلم هاي "فرزند خاک" ، "چند کيلو خرما براي مراسم تدفين " و ...، همچنين دبير سه دوره بخش مسابقه عکس جشنواره فيلم کودک و نوجوان مي‌باشد. حرفه‌ي عکاسي سينما از همان بدو تولد جايگاهي خاص در هنرسينما براي خود يافت. آن هم با دغدغه‌اي تماماً هنري واجتماعي؛ نه تنها هنر به شمار مي‌رود، بلکه مي‌بايد آنرا هنري نمايشي (به منزله‌ي ابزار فعال و چالشگر سينمايي- اجتماعي) و برخوردار از استعدادي ذاتي در جهت پيوند با عنصري تاريخي دانست. براي پي بردن به اهميت عکس بايد گفت،‏ عکس فيلم قوي‌ترين شيوه ارتباط فيلم با مخاطبان است ،عکس مي‌تواند ايجاد اين ارتباط را با حضور عکاسان حرفه‌اي، زمينه هاي مناسب رقابتي( بخش مسابقات عکس فيلم) و استفاده صحيح و منطقي از تکنولوژي پيشرفته با کار بردي لازم و موفقيت آميز به نمايش بگذارد و نقش خود را نشان دهد. وقتي پيش توليد يک پروژه حرفه اي سينمايي آغاز مي شود، عکاس فيلم بعنوان يکي ازنخستين عوامل اصلي فيلم و زودتر از برخي همکارانش در زمان توليد حضور دارد . عکاس فيلم نه تنها در زمان فيلمبرداري هم نفس با تمامي عوامل پيش مي رود بلکه در پس از توليد و تا سال ها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فيلم همچنان درگير آن پروژه مي‌باشد. عکاسي که در طول پروژه وسايل و تجهيزات حرفه اي خود را فرسوده و فرسوده تر مي کند و زماني حتي دستمزد يک فيلمش صرف تعمير تجهيزاتش مي شود. اين که چرا دستمزد ها اين است و شرايط بدين گونه ، اين که چرا حتي يک نفر از اعضاي فعال عکاسان سينما در بين داوران نيست ، اين که چرا حتي يک نفر از اعضاي انجمن عکاسان به مراسم افتتاحيه و دريافت جوايز اين بخش دعوت نمي شود ،اين چرا جوايز آن با ديگر بخش ها برابر نيست،اين که چرا طبق گفته هيات محترم داوران بخش عکس و پوستر امسال( رشد تعداد فعالين و شرکت کنندگان در اين بخش نشان از توجه به اين رشته دارد. هرچند که مواد تبليغي در سينماي ايران در تراز فيلمهاي سينمايي نيست و مسئولين بايد به اين نکته توجه کنند.) بماند براي وقتش و اهلش. سخن به گزافه نمي گوييم وپيشنهاد مي کنيم عکس فيلم را همانند ديگر هم نفسانش در همان سال ، با همان داوران، در همان روز و با همان جوايز داوري نماييد و يا اينکه بقيه رشته ها را همينگونه به بخش هاي مواد شنيداري ، مواد ديداري، مواد اجرايي و .. در سال بعد پس از اکران بعد ازفروش در مغازه ها، با داوران جداگانه و با جوايز متفاوت داوري نماييد.