ايسنا/ يک فعال حوزه بينالملل سينما در پي اهداي جوايز جشنواره شانگهاي به فيلم «قصر شيرين» رضا ميرکريمي گفت: بعد از بُرد بزرگ سينماي ايران در جشنواره شانگهاي به نظر ميرسد که اين امکان درحال بوجود آمدن است تا شاهد نمايش فيلمهاي ايراني به نحو شايسته در سينماي چين باشيم و اين فرصتي استثنايي براي سينماي ايران است.
کاميار محسنين همچنين با اعتقاد بر اينکه "پيام حسين انتظامي رئيس سازمان سينمايي براي موفقيت فيلم «قصر شيرين» بسياراهميت دارد" به ايسنا گفت: با اشارهاي که ايشان به جلوه گاه مشرق زمين داشتند و جمله بسيار درستي در مورد اشتراکات تاريخي و فرهنگي بکار بردهاند که بخش مهمي از هويت جمعي ساکنان اين قاره کهن را شکل داده است و اهميت بسيار زيادي دارد.
وي ادامه داد: رياست سازمان سينمايي از ابتداي حضور در شوراي بين الملل تاکيد و بررسي کردند که ما چگونه و چه کاري براي اکران فيلمهاي ايراني در خارج از کشور بايد انجام دهيم که خوشبختانه امروز اين پيگيريها به نتيجه رسيده است.
اين منتقد سينما که در اين دوره جشنواره شانگهاي در هيات داوران رسانهاي بخش راه جديد ابريشم عضويت داشت، همچنين گفت: چنين موفقيتي در کشوري مانند چين از اهميت زيادي برخوردار است و فکر ميکنم آقاي انتظامي با تيزبيني و تيزهوشي به اين نکته اشاره کردند که در کشوري مثل چين که اشتراکات زيادي داريم اين اتفاق بزرگ رقم خورده و يک دري براي سينماي ايران در آن کشور باز شده است.
محسنين خاطرنشان کرد: امروز در مقطعي قرار داريم که بسياري از فيلمهاي سينمايي که با اهداف ويژه فرهنگي هنري ساخته ميشوند و صرفاً براي بازار نيستند ممکن است براي بازگشت سرمايه در داخل کشور مشکلات زيادي داشته باشند. به همين جهت بايد نگاه ويژه وجود داشته باشد تا گشايشي حاصل شود و فيلمهاي ايراني در خارج از کشور بيشتر ديده شود تا زمينه هاي اکران و علاقه مندي نمايش فيلم در کشورهاي ديگر بوجود آيد.
وي ادامه داد: اين حضورهاي جشنواره اي صرفاً يک اقدام فرهنگي نيستند بلکه يک اقدام در جهت بازاريابي نيز هستند اگر نمايش يک فيلم در يک جشنواره بتواند تا اين اندازه بازتاب خوب داشته باشد که زمينه هاي علاقمندي مردم يک کشور براي تماشاي فيلم خاص بوجود آورد طبعاً خريداران به پخش کنندگان فيلم مراجعه مي کنند تا فيلم را خريداري کنند.
محسنين يادآور شد: اگر بخواهيم وضعيت سينماي ايران را بررسي کنيم به روشني مشخص است که بسياري از جشنواره هاي معتبر اروپايي از ابتداي سال ميلادي فيلمهاي ايراني را نپذيرفتند. مشکل اساسي که درحال حاضر براي ما وجود دارد اين است که اصولاً نگاهمان را معطوف به جشنواره هاي اروپايي کرده بوديم درحاليکه جشنواره هاي ديگري هم در زمره جشنواره هاي معتبر وجود دارند که مي توانند نقش خيلي موثر و مهمي در جهت معرفي سينماي ايران به مجامع بين المللي ايفا کنند.
وي ادامه داد: اتفاق مهم اين بود که يک شرکت پخش بين المللي بنام «ايرايماژ» از ابتداي سال توجه خود را بيشتر به جشنوارههايي در جاهاي مختلف دنيا غير از اروپاي غربي معطوف کرد. از ابتداي سال ميلادي سينماي ايران در دو جشنواره از ۱۵ جشنواره رده الف که امروز به اسم جشنوارههاي رقابتي بينالمللي از آنها ياد ميکنيم حضور داشتند. فيلم «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملي که در جشنواره مسکو در بخش اصلي حضور داشت و جايزه بهترين بازيگر زن را کسب کرد و فيلم هاي ايراني که در جشنواره شانگهاي حضور پيدا کردند.
محسنين بيان کرد: در صدر اين حضورها مي توان به اين نکته اشاره کرد که فيلم «قصر شيرين» در بخش اصلي جشنواره حضور داشت و بهترين جوايز جشنواره يعني بهترين فيلم، کارگرداني و بازيگري را کسب کرد و توانست تيتر مجله هاي تخصصي سينمايي از جمله هاليوود ريپورتر، اسکرين و ورايتي را با اين برد بزرگ به خود اختصاص دهد. متاسفانه جشنواره هاي غربي به نوعي با بي اعتنايي از فيلمهاي ايراني گذر مي کردند اما در جشنواره شانگهاي فرصتي پيش آمد تا سينماي ايران بار ديگر در صدر اخبار ديده شود. از طرف ديگر امروز بازاري که در سينماي چين داريم بازار وسيعي است که حتي فيلمهاي آمريکايي براي ورود به اين بازار که تعداد مخاطبان بسيار زيادي در انتظار نمايش فيلم در آن کشور هستند، باهم رقابت مي کنند و حتي در بسياري از موارد فروش اولين آخر هفته نمايش يک فيلم آمريکايي در چين بيشتر از خود آمريکا درآمد دارد. به همين دليل، کشور چين و سينماي چين و بالطبع جشنواره هاي آن از اهميت زيادي برخوردار است.
وي با بيان اينکه بازار فيلم چين بازاري است که ما به شدت از آن مغفول مانده بوديم، گفت: خوشبختانه تلاش هاي به عمل آمده نتيجه داد. بعد از بُرد بزرگ سينماي ايران در جشنواره شانگهاي به نظر مي رسد که اين امکان درحال بوجود آمدن است تا شاهد نمايش فيلمهاي ايراني به نحو شايسته در سينماي چين باشيم و اين فرصتي استثنايي براي سينماي ايران است.
محسنين خاطرنشان کرد: فياپف (فدراسيون بين المللي اتحاديه تهيه کنندگان فيلم) جايي است که براي اولين بار قدم به ميدان براي ارزيابي کيفيت جشنواره هاي سينمايي و همچنين تنظيم تقويم جشنوارهاي گذاشت. تا چند سال گذشته اين تقويم، جشنوارههايي را بنام جشنواره الف و رده يک بين المللي ميشناخت و امروز نام الف را حذف کرده و عبارت جشنواره هاي رقابتي بين المللي را استفاده کرده است اما با اين وجود بيشتر جشنواره ها خودشان با عنوان رده الف از جايگاه خودشان ياد مي کنند. طبق تقويم فياپف، ۱۵ جشنواره درحال حاضر در رده رقابت بين المللي هستند. در اين ميان، سه جشنواره هستند که در آسيا برگزار مي شوند - شامل جشنواره بين المللي فيلم هند - گوآ، جشنواره بينالمللي فيلم توکيو و جشنواره بينالمللي فيلم شانگهاي. به نظر مي رسد با رايزني هايي که با فياپف صورت گرفته و حضور مستمر نماينده فياپف در جشنواره جهاني فيلم فجر براي ارائه گزارش به مجمع، جشنواره جهاني فيلم فجر چهارمين جشنواره آسيايي در رده رقابتي بين المللي و يا همان رده الف خواهد شد.
بازار