روزنامه شهروند/ شروين پيش از مشهورشدن، در قطعهاي «خندوانه» و اهالي آن را با لحن تندي نقد کرده بود. کليپ اجراي اين اثر حالا از صفحه او حذف شده است! پسر محبوب بابلسري به کاورکردنِ آهنگ از کدام خوانندهها علاقهمند است؟
با همان اجراي اولش نشان داد که حرفهاي زيادي براي گفتن دارد. تمام کارهاي قطعهاش را خودش انجام داده بود و خاص بود؛ «خاصبودن» اصليترين دليل براي محبوبيتش شد: او نه مثل فردي ديگر ميخواند و نه قطعهاش تکراري بود. شروين حاجي آقاپور پسر بيستودوساله مازندراني خودِ خودش بود. براي همين توانست بيشترين آراي مردمي را به دست آورد و کليپهايش بيش از ٤ميليون بار در فضاي مجازي ديده شود. صفحه شروين در اينستاگرام حالا بيش از ٢٥٠هزار فالوور دارد و ويديوي آخر آن بيش از يکميليون بار ديده شده است. او را ميتوان به جرأت ستاره عصر جديد و پرطرفدارترين شرکتکننده اين برنامه دانست. حضور او در تلويزيون اما آنقدرها با کاراکترش سازگار نيست! بررسيهاي ما نشان ميدهد که صفحه اينستاگرام قبل و بعد از مشهورشدن شروين تفاوتهايي با هم دارد که شايد مهمترين تمايز آن حذف قطعهاي است که شروين در نقد خندوانه اجرا کرده بود! انگار او هم با حضور در صداوسيما و استفاده از ظرفيت آن براي شهرت، وارد يک بدهبستاني شده که اولينِ آنها تندادن به مميزي و خودسانسوري است. براي همين هم ديگر اثري از قطعه او در نکوهش رامبد جوان نيست.
من ديگه خسته شدم، از تو و جنابخان
اما ماجراي اين قطعه چه بود و شروين چه ترانهاي براي آن سروده بود؟ شايد برايتان جالب باشد که بدانيد شروين دل پري از رامبد جوان و خندوانهاش دارد. شروين را ميتوان جزو آن دسته از آدمهايي دانست که خندوانه را مساوي با بيمايگي ميدانند. او قطعه ويژهاش را براي خندوانه در ماشين و در کنار يکي از دوستانش اجرا کرده بود:
وقتي که ميخندي
دندونام ميلرزن
چهجوري بهت بگم
شوخيهات بيمزن؟
من ديگه خسته شدم
از تو و جنابخان
تو که سيصدسالته
چرا بت ميگن جوان؟
هم کاور؛ هم اورجينال!
هر چند که اين روزها شروين مدام قطعههاي توليديِ خودش را منتشر ميکند، اما بايد بدانيد که اين خواننده جوان پيش از اين علاقه خاصي به بازسازي قطعات مختلفي از ديگر خوانندهها داشت. صفحه او هنوز هم ميزبان تعدادي از کاورهاست. شروين با هشتگهاي «اورجينال» و «کاور» تمايز بين آثار منتشرشده در صفحه شخصياش را مشخص ميکند: «رفقا واسه اينکه دوباره نپرسين کار کيه از کجا دانلود کنيم، بگم کارايي که هشتگ کاور نداره، کاراي اورجيناله و يعني مال خودمه که قرار بود با دوستم رضا منتشر کنيم که يه وقفه بابت يه سري مسائل پيشومد...!» او صاحبان آثار را هم در هر پُست، تگ يا منشن ميکند.
بيپروايي در ترانهسرايي
شروين حاجي آقاپور اهل بابلسر (هاديشهر) و دانشجوي رشته اقتصاد در دانشگاه مازندران است. شايد جالب باشد که بدانيد او عضو کانون موسيقي دانشگاه مازندران هم است؛ يعني اگر همين حالا به سايت دانشگاه مازندران سري بزنيد، ميتوانيد اسم شروين را بين اسامي منتخبان کانونهاي دانشگاه مازندران ببينيد. شروين حاجي آقاپور يک «دهه هفتادي» است.
او در ترانههايش بيمحابا از واژهها بهره ميبرد. همين مورد هم يکي ديگر از تفاوتهاي او با ديگر خوانندگان است. بعضي از واژههايي که در کارهايش استفاده ميکند، مخصوص به خودش است. اين را هم بگوييم که شروين يک گزينه خوب براي گروهي است که عادت به ايجاد پيجهاي فيک يا فنپيج دارند! اگر اسم او را در اينستاگرام جستوجو کنيد، ميبينيد که پيجهاي بسياري به نام او ساخته شده است!
شروين به کاورکردن از کدام خوانندهها علاقه دارد؟
خب برويم سراغ خوانندههايي که شروين به قطعات آنها علاقهمند است و کار يا کارهايي از آنها را بازسازي کرده است. اين ليست، ليست متنوعي است. البته با اين روندي که شروين طي ميکند، اصلا بعيد نيست که تا چند وقت ديگر اثري از اين کاورها و پُستها در صفحه اينستاگرامش نباشد. او همينطور که بزرگتر ميشود و پوست مياندازد، متوجه خواهد شد که براي به دست آوردن يکسري از چيزها در عرصه موسيقي کشور، بايد يکسري از چيزها را هم –دست کم به صورت نمايشي- از دست بدهد!
در ميان قطعاتي که شروين کاور کرده، موزيک فولک، سنتي و پاپ ديده ميشود. يکي از قطعات موزيک ترکي «کوچه لره» است: «از تموم دوستا و مخاطباي تُرکزبانم به خاطر لهجه افتضاحم عذر ميخوام! من خيلي اين ملوديو دوس داشتم و صرفا واسه همين کاورش کردم! نسخه کامل رو ميزارم توي چنل!» او حتي يکي از کارهايش با نام «يه تيکه ابر» را با تحريرهاي سنتي اجرا کرده است: «هر کار کردم نتونستم از خير فُرم شرقي آخرش بگذرم. شرمنده از سنتيبازايي که فهميدن سنتيباز نيستم؛ ولي دوست داشتم تجربه کنم تحريراي ايرانيو.» شروين فرد بااستعدادي در حوزه موسيقي است. او با شناخت از همه سبکها و تجربه آنها به سبک ويژه خودش رسيده است. يکي از خوانندگاني که شروين دو قطعه از او را بازسازي کرده، مهدي يراحي است. اولين قطعه «زمستون» نام دارد: «تو تا ميتوني نيا و تلافي کن / من تا ميتونم به ياد تو ميمونم!» قطعه ديگري که شروين از مهدي يراحي کاور کرده، «نفس» است: «عاشقت ميشم دوباره/ عاشق اوني که نيست». او اين اثر را با پيانو اجرا کرده است.
کاور بعدي شروين از موزيک «دلسرد» کيان پورتراب آهنگساز، ترانهسرا و خواننده گروه کامنت است: «شايد خيلي پايين نباشه اين گام ولي واسه صداي من پايين بود به هر حال سعيمو کردم اميدوارم بدوستينش امّا!»
«عطر تو» کاوه آفاق، «خاطرات تو» سيروان خسروي و «اشارات نظر» ميلاد درخشاني هم از ديگر قطعاتي است که شروين حاجي آقاپور بازسازي کرده است.
اما کاورکردنهاي ستاره «عصر جديد» به همينجا ختم نميشود. او موزيک «دردسر» از دنيا دادرسان -که اين روزها به واسطه موزيک ويديوهايش(!) طرفداران بسياري پيدا کرده- را کاور کرده است. «پرتقال من» از مرجان فرساد و قطعاتي از زدبازي، سوگند، عرفان و مهرداد هيدن نمونههاي ديگري از بازسازيهاي شروين است.
پاراگراف آخر
آخرين نکته هم اينکه: شروين در ويديويي که بعد از حذف از عصر جديد منتشر کرده و بيش از يک ميليونبار ديده شده، ميگويد «قطعا اين پايان ماجرا نيست». او در ادامه از خبرهاي جديد در ماههاي آينده ميگويد؛ طبيعتا هم همينطور است.
او تنها بيستودو سال و سبک متفاوتي دارد و با اقبال ويژهاي هم مواجه شده است. روزها و سالهاي پيش رو، روزها و سالهاي شروين است. فقط آرزو ميکنيم که او «شروين» بماند و دست روزگار او را به فرد ديگري تبديل نکند!
ريما محمدزاده
بازار