روزياتو/ ژانر انيمه از آن ژانرهاي هيجان انگيز و جذابي است که نام آن با کشور ژاپن گره خورده و عليرغم رواج چند دهه اي در ژاپن، تنها در يک دهه اخير در خارج از اين کشور و سراسر جهان شناخته شده است. اين روزها با بازسازي هاي لايو اکشن، دنباله ها و اسپين آف هايي که در سرويس هاي استريمينگ مختلف در دسترس هستند، انيمه به بخشي رياج از رژيم تفريحي و سرگرمي روزانه فرهنگ عامه تبديل شده است. در اين ميان برخي انيمه ها به دلايل مختلف در رادار مخاطبان قرار گرفته و برخي ديگر نيز هيچگاه فرصت عرض اندام نيافته و به ندرت در سينماهاي خارج از ژاپن به نمايش در مي آيند. اگر چه طرفداران ژانر انيمه، فهرست نسبتاً مشخصي از بهترين انيمه هاي تاريخ سينما دارند اما برخي از انيمه هاي ساخته شده در ژاپن کمتر مورد توجه قرار گرفته اند هر چند مي توان آن ها را شاهکارهايي در حد بهترين هاي اين ژانر دانست.
ژانر انيمه از آن ژانرهاي هيجان انگيز و جذابي است که نام آن با کشور ژاپن گره خورده و عليرغم رواج چند دهه اي در ژاپن، تنها در يک دهه اخير در خارج از اين کشور و سراسر جهان شناخته شده است.
بدين بهانه در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با انيمه هاي ژاپني آشنا کنيم که عليرغم شاهکار بودن در نوع خود از رادار مخاطبان دور مانده اند. لازم به ذکر است که در اين فهرست به عنوان هاي مشهور و پرطرفداري مانند «غول توکيو» (Tokyo Ghoul)، «حمله به تايتان» (Attack On Titan)، «آکادمي قهرمان من» (My Hero Academia)، «مرد يک مشتي» (One-Punch Man)، «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke)، «آکيرا» (Akira) و «شهر اشباح» (Spirited Away) و تعدادي ديگر که در اين ژانر براي همگان شناخته شده هستند اشاره نشده است.
۱۰- بليد رانر خاموشي ۲۰۲۲ (۲۰۱۷)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19704&type=imgCenter)
«بليد رانر خاموشي ۲۰۲۲» (Blade Runner Black Out 2022) فيلمي کوتاه از يک سه گانه و تنها عنوان اين مجموعه در قالب انيمه است. اين فيلم ها هر کدام بخشي از شکاف هاي موجود در دنياي بليد رانر را پر مي کنند و پيشينه اي دراماتيک از فاصله بين اتفاقات پايان «بليد رانر» اورجينال دهه ۸۰ و آغاز دنباله مدرن آن با عنوان «بليد رانر ۲۰۴۹» را ارائه مي دهند. نسخه انيمه اين سه گانه بسيار جذاب و ترکيبي بي نقص از انواع سبک هاست که شامل جلوه هاي ويژه کامپيوتري و سکانس هاي طراحي شده با دست است به طوري که حتي از داستان اصلي اطلاع نداشته باشيد نيز مي توانيد اتفاقات اين انيمه کوتاه را درک نماييد.
کارگردان «بليد رانر ۲۰۴۹»، دنيس ويلنوو، نيز از کساني است که اين انيمه ساخت شينيچيرو واتانابه را تحسين کرده و شخصاً از او خواسته که اين لينک کوتاه را در رشته اي از اتفاقات که به فيلم ساخت خودش منتهي مي شود جاي دهد. تماشاي اين سه گانه کوتاه کمتر از يک ساعت زمان مي برد و به همين دليل ارزشش را دارد که چنين وقت کوتاهي را به آن اختصاص دهيد.
۹- نائوشيکا از دره باد (۱۹۸۴)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19705&type=imgCenter)
انيمه «نائوشيکا از دره باد» (Nausicaä of the Valley of the Wind) بسيار از زمان خود جلوتر بود. شما مي توانيد شخصيت هايي مشابه اين انيمه را در فرانچايزهاي آخرالزماني و پادآرمانشهري مانند «مکس ديوانه» (Mad Max) و «ترميناتور» (Terminator) ديد و دنيايي که شخصيت ناوشيکا در آن زندگي مي کند نيز به شکل حيرت انگيزي در مقايسه با ديگر انيمه هاي استوديو جيبلي بسيار تاريک تر است. اگر چه اين انيمه پيش از شکل گيري رسمي استوديو جيبلي ساخته شده اما هايائو ميازاکي نويسندگي و کارگرداني هر دو نسخه انيمه و فيلم را بر عهده داشته است.
يکي از دلايل ناشناخته ماندن، يا دستکم کمتر شناخته شده ماندن، اين عنوان در خارج از ژاپن نيز همين بوده که «ناوشيکا از دره باد» پيش از تاسيس رسمي استوديو مشهور جيبلي ساخته شده است. در اين انيمه حماسي اشارات مهمي به محيط زيست شده و در مورد پديده هايي مانند فاشيسم و حکومت هاي نظامي هشدار داده مي شود که اين موضوعات نيز بازاريابي را براي آن بيش از پيش دشوار ساخته بود. «ناوشيکا از دره باد» کمي کمتر از دو ساعت طول داشته و يک انيمه حماسي با استانداردهاي سال ۱۹۸۴ است.
۸- آخرين تک شاخ (۱۹۸۲)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19706&type=imgCenter)
شايد شما نيز اسم فيلم کالت کلاسيک «آخرين تک شاخ» (The Last Unicorn) با صداپيشگي کريستوفر لي و آنجلا لنزبري را شنيده باشيد اما نمي دانستيد که اين عنوان در واقع يک انيمه بوده است. داستان و شخصيت هاي اين عنوان توسط پيتر اس بيگل طراحي شده بود که نويسنده رمان اورجينالي به همين نام است. انيماتورهاي استوديو Topcraft نيز که بعدها بسياري از آن ها به تيم انيماتورهاي استوديو جيبلي پيوستند، اين داستان را در قالب يک انيمه جذاب و حيرت انگيز به تصوير کشيدند. در آن دوران اين انيماتورهاي براي کمپاني هاي آمريکايي مانند Rankin-Bass کار مي کردند. اغلب از عنوان انيميشن ژاپني-آمريکايي براي انيمه هاي اندکي که بدين شکل ساخته مي شدند استفاده مي شد. با اين وجود اکنون نيمي از عنوان هايي که در شبکه هاي کابلي و سرويس هاي استريمينگ منتشر مي شوند از نوع همين انيمه ها هستند.
۷- خاطرات (۱۹۹۵)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19707&type=imgCenter)
انيمه «خاطرات» (Memories) در واقع مجموعه اي از سه فيلم کوتاه است که زير سيلي از ديگر انيمه هايي که در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد بازار آمريکاي شمالي شد مدفون ماند. اين فيلم بر اساس مانگايي نوشته کاتوشيرو اوتومو ساخته شد که خود او نيز تهيه کنندگي آن را بر عهده داشت. در سال ۱۹۹۵، انيمه هايي بزرگي مانند «شبح در پوسته» (Ghost in the Shell) و «مکراس پلاس» (Macross Plus) از عنوان هايي بودند که به بازار خارج از ژاپن معرفي شده و فضاي خالي زياد ديگري براي عناوين کوتاه و هنري مانند «خاطرات» وجود نداشت. هر سه بخش اين سه گانه هر کدام يک داستان علمي تخيلي متفاوت را روايت مي کنند، از جستجو در فضا در اجتماعات پادآرمانشهري پس از جنگ.
۶- خط قرمز (۲۰۱۰)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19708&type=imgCenter)
انيمه «خط قرمز» (Redline) يکي از زيباترين تصويرسازي هاي دنياي اين ژانر است که از داستاني بسيار جذاب نيز در کنار انيمه سازي هاي حيرت انگيزش برخوردار است. در واقع يک عنوان خاص براي اين سبک از انيمه سازي وجود دارد که «هايپررئاليسم» نام داشته و تاکشي کويکه استاد آن شناخته مي شود. ابتدا قرار بود اين فيلم سال ۲۰۰۹ منتشر شود اما يک سال ديرتر اکران شده و حتي با تبليغات فراوان استوديو Madhouse نيز دور از رادار بسياري از انيمه دوستان باقي ماند. در بسياري از نقدها به منحصربفرد بودن اين انيمه اشاره شده است که از داستان خاص آن در مورد يک مسابقه سرعت فضايي با سلاح هاي پيچيده و ديگر اسباب بازي هاي لوکس و مجهز نشأت مي گيرد.
۵- سرزميني که در روزهاي اولمان به ما وعده داده شد (۲۰۰۴)
![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19709&type=imgCenter)
اگر چه عموماً از عنوان «سرزميني که در روزهاي اولمان به ما وعده داده شده بود» (The Place Promised in Our Early Days) براي اين انيمه استفاده مي شود اما برگردان عنوان ژاپني آن «آنسوي ابرها، سرزمين موعود» است. تمرکز اين عنوان بر روي يک جهان کوچک يک رابطه دوستانه و يک جهان بزرگ از موضوعات مهم سياسي است. در متن داستان جامعه اي قرار دارد که در آن تهديد جنگ به طور مداوم وجود دارد اما هنوز يک درگيري واقعي رخ نداده است. بدين ترتيب، تنش بين دو شخصيت اصلي با يک ماجراجويي همراه است که از دوران کودکي انتظار آنان را مي کشيده است. داستان اين فيلم درام هاي واقع گرايانه را با رواياتي علمي تخيلي و فانتزي ترکيب کرده که باعث جذابيت بصري بيشتر آن مي شود. اين انيمه که تقريباً به طور کامل توسط ماکوتو شينکاي ساخته شده، اولين فيلم بزرگ او محسوب مي شد اما اين کارگردان و انيمه ساز ژاپني فيلم هاي کوتاه جذاب ديگري نيز ساخته که بار ديگر در اين فهرست ردي از آن ها خواهيد يافت.
۴- پورکو روسو (۱۹۹۲)![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19710&type=imgCenter)
انيمه «پورکو روسو» (Porco Rosso) يک داستان جذاب و دلگرم کننده دارد که در اروپاي در حال جنگ رخ داده و شخصيت اصلي آن موجودي است که همزمان مي تواند خوک يا انسان باشد. رئاليسم جادويي که استوديو جيبلي براي به تصوير کشيدن سواحل مفرح و پر از خوشگذراني مديترانه حتي در دوران بمباران توسط هواپيماهاي آلماني به کار مي گيرد بسيار الهام بخش است و شخصيتي که نام فيلم از آن گرفته شده نيز در اين روح تجلي مي يابد. پورکو روسو که معادل ايتاليايي عبارت «خوک سرخ» است در مورد يک خلبان ماهر است که از لم دادن در ساحل و ساقط کردن هواپيماهاي جنگنده دشمن لذت مي برد. با اين وجود شايد هنوز براي معرفي اين سبک انتزاعي از انيمه به مخاطبان بين المللي زود بود و به همين دليل «پورکو روسو» در سايه ديگر ساخته هاي استوديو جيبلي در آن دوران مانند «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) و «نجواي دل» (Whisper of the Heart) قرار گرفت.
۳- آواهايي از يک ستاره دوردست (۲۰۰۲)![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19711&type=imgCenter)
انيمه کوتاه «آواهايي از يک ستاره دوردست» (Voices of a Distant Star) نيز توسط ماکوتو شينکاي ساخته شده و تفاوت آن با ديگر انيمه او در اين فهرست، «سرزميني که در روزهاي اولمان به ما وعده داده شد»، اين است که شينکاي تمام آن را در طول چند روز و با استفاده از لپ تاپ خود ساخته که بهانه خوبي براي طول تنها ۲۵ دقيقه اي فيلم است. بدين ترتيب «آواهايي از يک ستاره دوردست» از لحاظ کوتاهي پس از «بليد رانر خاموشي ۲۰۲۲» که تنها ۱۵ دقيقه طول دارد، دومين عنوان کوتاه اين فهرست است. با اين وجود در اين عنوان شاهد تمام جنبه هاي جذاب انيمه ها خواهيد بود، از خلبان گرفته تا داستان هاي علمي تخيلي، جلوه هاي بصري خارق العاده و درام جذاب و قابل باور. در واقع هيچگاه باور نمي کنيد که چنين انيمه زيبايي تنها توسط يک نفر و در مدتي کوتاه ساخته شده است.
۲- مکراس: آيا عشق را به خاطر داري؟ (۱۹۸۴)![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19712&type=imgCenter)
اگر وسعت بصري و صوتي «مکراس پلاس» را تجربه کرده ايد پس از قبل ايده اي کلي در مورد اين فيلم نيز داريد. مجموعه انيمه «مکراس: آيا عشق را به خاطر داري؟» (Macross: Do You Remember Love?) يک انيمه ويديويي اورجينال بود که نسخه اي شناخته شده تر بوده که براي مخاطبان آمريکاي شمالي منتشر شد اما به دليل همزماني با انتشار انيمه هايي مانند «شبح در پوسته» و «طومار نينجا» (Ninja Scroll) کمتر مورد توجه قرار گرفت. فيلمي با همين نام در سال ۱۹۸۴ ساخته شده که اقتباسي از سري هاي اورجينال بوده و در ميان طرفداران فرانچايز مکراس بسيار محبوب است هر چند کمتر قشر ديگري از دوستداران انيمه موفق به ديدن آن شده است. اگر از علاقمندان پروپاقرص ژانر رباتيک نيستيد نيز بايد بدانيد که اين عنوان آغاز سنت موسيقي هاي بزرگ، روايات داستاني عاشقانه و جلوه هاي بصري حيرت انگيزي است که در سري ها و اسپين آف هاي مدرن اين فرانچايز ديده مي شود.
۱- پدرخوانده هاي توکيو (۲۰۰۳)![](http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=19713&type=imgCenter)
انيمه «پدرخوانده هاي توکيو» (Tokyo Godfathers) به چند دليل دور از چشم بسياري از علاقمندان اين ژانر ماند. برخلاف بسياري از عناوين اين فهرست، در «پدرخوانده هاي توکيو» خبري از رنگ هاي روشن و قهرمانان زيباي ديگر انيمه ها نيست. اين فيلم در واقع داستاني نااميد کننده در مورد روي خشن زندگي در جامعه مرفه ژاپن بوده و در آن خبري از موجودات فضايي، سفينه ها و ربات ها نيست که همين موضوعات نقش مهمي در ناشناخته ماندن اين شاهکار انيمه داشته اند.
«پدرخوانده هاي توکيو» در واقع ترکيبي از انيمه ژاپني و نبوغ ادبي آمريکايي است که مي توان آن را در رديف شاهکارهاي کلاسيکي مانند «آخرين تک شاخ» قرار داد. اين فيلم توسط ساتوشي کُن ساخته شده و داستان آن اقتباسي نصفه و نيمه از رمان «سه پدرخوانده» نوشته پيتر بي کاين است. «پدرخوانده هاي توکيو» بسيار جذاب و تراژيک بوده و عليرغم ماجراجويي هاي عجيب و غريب سه پدرخوانده هنگام مراقبت از کيوکو مرموز، از باورپذيري جالبي برخوردار است. پايان بندي فيلم يک نکته يادآور مهم است مبني بر اينکه عواقب هر کاري انجام دهيد بالاخره به خود شما باز خواهد گشت.
بازار