نماد آخرین خبر

10 فیلم برتر و شاهکار آلفرد هیچکاک بر اساس امتیاز IMDb

منبع
روزياتو
بروزرسانی
روزياتو/ آلفرد هيچکاک، سلطان تعليق سينما، که تاثير سبک فيلمسازي او براي هميشه در سينما نهادينه شده است، بيشتر به خاطر ساخت فيلم هاي تريلر هنرمندانه شناخته مي شد. اين ژانر همواره مورد توجه مخاطبان بوده هر چند به مذاق منتقدان خوش نيامده است. با اين وجود، هيچکاک بيش از هر کس ديگري فيلم هاي شاهکار متعددش را با توسعه شخصيت ها و سکانس هاي اکشن تقويت مي کند. مهم نيست داستان تا چه اندازه پرتنش باشد، چرخ و فلک سينايي او پر از شخصيت هاي اصلي قابل درک و با قابليت همزادپنداري است. آلفرد هيچکاک همواره شيفته عناصر روانشناختي ژانر جنايي بوده و سعي مي کرد حضور دوربين سايه اي سنگين بر فضاي فيلم داشته باشد. در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. اين خصيصه نياز اندکي به هزينه زماني و مالي دارد اما مقدار غيرقابل تکراري از تعليق و تنش را در داستان ايجاد مي کند. بسياري تلاش کرده اند از سبک فيلمسازي آلفرد هيچکاک تقليد کنند اما هيچ کسي تاکنون به اندازه خود هيچکاک در چنين کاري موفق نبوده است. اگر چه نمي توان فيلمي ضعيف يا حتي متوسط در کارنامه آلفرد هيچکاک پيدا کرد اما بدون شک برخي از فيلم هاي او بهتر از ديگر فيلم هايش بوده اند. بدين بهانه در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. ۱۰- سايه ترديد (۱۹۴۳) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۷٫۹ فيلم درام کلاسيک «سايه ترديد» (Shadow of a Doubt) در مورد يک دختر خسته و درمانده است که فکر مي کند عمويش يک قاتل سريالي است. هيچکاک در اين فيلم جامعه را به نقد کشيده و از طريق ديالوگ هاي شخصيت قاتل سريالي انتقادات تندي را متوجه جامعه مي کند. با اين وجود، عليرغم اشاراتي تند و انتقادي به جامعه، خود داستان فيلم نيز جذاب و تاثيرگذار است. رازآلودگي داستان باعث مي شود که نتوانيد چيزي را حدس بزنيد اما همين قابليت باعث مي شود که تعليق موجود در عمق فيلم به خوبي مخاطب را درگير خود سازد. برخي از نقش آفريني هاي فيلم تصنعي هستند که شايد عمدي بوده باشد. همچنين شخصيت جوزف کاتن در فيلم بسيار ترسناک و پيچيده است. ۹- بدنام (۱۹۴۶) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۷٫۹ فيلم «بدنام» (Notorious) يک فيلم رمانتيک نامتعارف است که تنها از کارگرداني مثل هيچکاک مي توان انتظار داشت و قسمت دوم مجموعه فيلم هاي «ماموريت غيرممکن» به وضوح از آن الهام گرفته است. شخصيت اصلي فيلم يک مامور مخفي بسيار جدي و سرد است که زني را ترغيب به اغواي يک شخصيت نازي مي کند. اما اين وظيفه ناگهان به رابطه عاشقانه غيرمنتظره بين دو آمريکايي بدل مي شود. فيلم کاملاً پرتنش و خشن شروع شده اما به يکي از احساسي ترين روابط عاشقانه اي که در فيلم هاي هيچکاک ديده شده تبديل مي شود. با اين وجود، جنبه رمانتيک فيلم بر جذابيت داستان جاسوسي آن مي افزايد، داستاني که بسيار دقيق و تميز ارائه مي شود. خطري که هر لحظه در حال بالا گرفتن است با رابطه بين شخصيت هاي اصلي همگام است و اين توازن بر تعليق داستان مي افزايد. کري گرانت در نقش يک مرد بسيار سرد و شيفتگي پس از آن به خوبي از پس کار برآمده است اما اينگريد برگمن که بار اصلي جذابيت فيلم را بر دوش دارد حتي در کوچکترين جزييات نقش خود نيز خيره کننده ظاهر مي شود. ۸- غريبه ها در قطار (۱۹۵۱) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸ فيلم «غريبه ها در قطار» (Strangers on a Train) مدت زمان غيرمعمولي را با قاتل سريالي سر مي کند و به شکلي واقعي و حيرت انگيز با اشتياق و ميل به قتل بازي مي کند. در واقع يکي از پرتنش ترين و پرتعليق ترين سکانس هاي فيلم مربوط به تلاش قاتل براي بازيابي مدرک افشاي قتل هاي اوست. داستان فيلم به شکلي جذاب مخاطب را به همزادپنداري و همراهي با قاتل و تعمق در مورد محدوديت هاي شخصيتي خود وا مي دارد. نقشه قتل نيز به خودي خود بسيار شيطاني و هوشمندانه است. تمرکز بر قتل هايي بي نقص همواره مرکز ثقل بسياري از داستان هاي هيچکاک و محرکي براي مجموعه تلويزيوني آنتالوژي او بوده است. شخصيت اصلي داستان يک بازيکن تنيس است و ضربات استراتژيک او در طي بازي مي تواند ايهامي جالب براي داستان فيلم قلمداد شود. ۷- طناب (۱۹۴۸) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸ تريلر کوچک اما زيرکانه «طناب» (Rope) در واقعي اقتباسي بي نقص از يک نمايشنامه با فضايي تنگ و تاريک است. دو قاتل مغرور با راه اندازي يک مهماني شام عمليات خفه کردن موفقيت آميز قرباني‎‌شان را جشن مي گيرند. در حالي که اين موضوع مي تواند امکان شک به آن ها را کاهش دهد اما ناگهان جيمز استوارت ظاهر شده در حالي که رويه پيگيري ماجرا از طرف او بسيار تاثيرگذار و هيجان انگيز است. اگر فيلم کوتاه نبود شايد داستان فيلم کمي بيش از حد پيچ و تاب دار به نظر مي رسيد اما گام بندي و سرعت وقوع اتفاقات بسيار دقيق و درست است. هيچکاک در اين فيلم از يک ترفند خارق العاده استفاده کرده و کل داستان را در قالب يک برداشت و با چند توين هنرمندانه و دقيق به تصوير مي کشد. اين سبک از روايت باعث مي شود که وجه هنرمندانه سبک کارگرداني هيچکاک بيشتر به چشم بيايد که بازي هاي جذاب بازيگران نيز بر گيرايي و زيبايي فيلم مي افزايد. ۶- ربه‌کا (۱۹۴۰) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۱ فيلم «ربه‌کا» (Rebecca) اولين فيلم بزرگ هيچکاک در هاليوود بود که جايزه اسکار بهترين فيلم سال را نيز بدست آورد اما شوربختانه جايزه اي به خود کارگردان اعطا نشد. اين فيلم بر اساس رمان مشهور دافنه دو موريه به همين نام ساخته شده است، رماني که بهترين منبع اورجينال براي احساسات هيچکاک به منظور ساخت يک داستان بي نقص بود. «ربه‌کا» را مي توان مطالعه دقيق و شخصي غم و ازدواج دانست که همواره از موضوعات مورد علاقه اين کارگردان مشهور بوده است. هيچکاک با هنرمندي تمام اين فيلم را به يک اندازه در قالب کمدي و درام مي سازد اما تمرکز اصلي او بر روي ويژگي هاي درام داستان با يک رازآلودگي مسحور کننده اهست. همچنين دو بازيگر نقش هاي اصلي فيلم نيز خيره کننده ظاهر شده و بازي همراه با آرامش و محدوديت لارنس اوليويه با ناآرامي و تشويش جوآن فونتن همراه مي شود. ۵- ام را به نشانه مرگ بگير (۱۹۵۴) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۲ در فيلم «ام را به نشانه مرگ بگير» (Dial M For Murder) نيز شاهد يک نمايشنامه ديگر با بازيگراني سرشناس هستيم. گريس کلي تنها در چند مورد از فيلم هاي متعدد هيچکاک حضور داشت اما در اين فيلم تاثيري شديد و ماندگار بر مخاطبان و هاليوود گذاشت. داستان فيلم در مورد خيانت است و شوهر پشيماني که يکي از دقيق ترين و تميزترين نقشه هاي قتل ممکن را طراحي مي کند. داستان فيلم کند شروع مي شود که از منبع اصلي فيلمنامه نشأت مي گيرد اما تمام اين کندي براي جذابيت فيلم لازم است. هيچکاک اين قتل بي نقص را با يک پيچش داستاني باورنکردني همراه مي سازد و پليس نيز درست به اندازه قاتل باهوش است. شوهر داستان با ابتکار و هوش خود دوئلي جذاب را با نيروهاي پليس راه مي اندازد و تا لحظات آخر فيلم مخاطب را در حال حدس زدن نگه مي دارد. ۴- شمال با نورث وست (۱۹۵۹) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۳ ارنست لمن، نويسنده فيلمنامه «شمال با نورث وست» (North by Northwest) مي خواست با مشارکت هيچکاک فيلمي ماندگار بسازد و در اين امر نيز موفق بود. در سراسر کارنامه هنري هيچکاک، وي علاقه اي وسواس گونه به هويت هاي اشتباهي و جاسوسي داشت. اما جذاب ترين پرداخت او به اين مسائل در فيلم «شمال با نورث وست» بوده است، با جوک ها و ماجراهايي بسيار بيشتر از هميشه. اين فيلم بيشتر بر جذبه سرگرم کنندگي و جذابيت داستان تمرکز دارد و در کنار سيال بودن داستان از موسيقي عجيب و هيجان انگيز نيز بهترين استفاده را مي برد. عليرغم مدت زمان غيرمعمول و بسيار بلند فيلم، پيچش هاي داستاني متعدد باعث شده که مخاطب هيچگاه از تماشاي اين فيلم خسته نشود. ۳- سرگيجه (۱۹۵۸) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۳ بسياري فيلم «سرگيجه» (Vertigo) را بهترين فيلم تاريخ سينما مي دانند که البته دلايل خوبي نيز براي اين ادعا دارند. به دليل بن مايه هاي سوررئال، فيلم «سرگيجه» از لحاظ بصري بسيار جذاب است با موتيف هاي تکراري هوشمندانه و فضاي حومه شهري سرسبز. موسيقي جذاب فيلم بسيار خلاقانه و منحصربفرد است و با حرکات دوربين بسيار پرجزييات و دقيق هيچکاک براحتي هماهنگ مي شود. و البته داستان روانشاسانه فيلم امکان بهترين بازي ها را فراهم مي سازد. در نهايت مي توان «سرگيجه» را ترکيبي از تمامي اجزايي دانست که سينما را تا به اين حد تاثيرگذار و دوست داشتني ساخته است. اين فيلم شاهکاري ترسناک است که مخاطبان را در سقوط شخصيت اصلي فرو برده و آن ها را رها نمي سازد. ۲- پنجره پشتي (۱۹۵۴) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۵ به لطف ديد زدن هاي شخصيت گرفتار در آپارتمان فيلم «پنجره پشتي» (Rear Window)، اين فيلم را بايد نماد خالص سينما دانست. مخاطب عامدانه به عنوان بازيگر توسط جيمز استوارت به کار گرفته مي شود که توسط همسايگانش به يک اندازه گرفتار شده و گرفتار شده است. اين کيفيت عميق باعث افزايش تعليق داستان به مرحله اي ويرانگر مي شود، چنانکه انگار خود مخاطبان اين مبارزه خطرناک را خود متقبل شده اند. اين فيلم در سراسر داستان خود سبک خاص کمدي هيچکاک را در خود دارد، با صحبت هايي چنان وقيحانه در مورد قتل که تکان دهنده و استرس زا است. همچنين مي توان «پنجره پشتي» را همزمان يک تعمق جذاب در مورد جايگاه اجتماعي، عشق و ازدواج دانست. با استفاده از همسايگان، هيچکاک همه جنبه هاي يک رابطه عاشقانه را به تصوير مي کشد که مي تواند آينه اي بي نقص براي شخصيت هاي اصلي و مخاطبان باشد. ۱- رواني (۱۹۶۰) در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با بهترين و شاهکارترين فيلم هاي آلفرد هيچکاک، استاد تعليق سينما، بر اساس رتبه بندي وبسايت IMDb آشنا کنيم. امتياز: ۸٫۵ شهرت فرازميني فيلم «رواني» (Psycho) خود گوياي همه چيز است به نحوي که حتي کساني که فيلم را نديده اند نيز از شهرت آن باخبر بوده و آن را يکي از بهترين فيلم هاي تاريخ سينما مي دانند. اين داستان کلاسيک ترسناک که چندين دنباله و يک سريال موفق نيز در چند دهه اخير از روي آن ساخته شده، سبک جديد از ژانر وحشت به نام اسلشر را نيز بوجود آورد. فيلم «رواني» يکي از غني ترين فيلم هاي تاريخ هاليوود از لحاظ شماتيک و از لحاظ بصري نيز يکي از ترسناک ترين فيلم هاست. عليرغم اينکه پيچش داستاني فيلم ديگر آن تازگي و جذابيت گذشته را ندارد اما خود داستان به هيچ عنوان منسوخ و کليشه اي نشده است. بنيان مفهومي داستان نيز بسيار قوي بوده و با تاريک ترين جنايت ها، معصومانه ترين شخصيت ها و شرايط را فاسد مي کند. تصوير گوتيک سياه و سفيد عامدانه فيلم بر ناخوشايند بودن و تاريک بودن فضا براي شخصيت نورمن بيتس مي افزايد. بدون شک نورمن بيتس يکي از جذاب ترين و نمادين ترين شخصيت هاي شرور تاريخ در تمامي محمل هاي داستاني است. مي توان بارها فيلم را ديد و بارها از جنبه هاي مختلف در مورد آن صحبت کرد بدون اين که حرف کم آورد. «رواني» فيلمي بسيار سرگرم کننده است که تماشاي آن يک ضرورت تلقي مي شود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره