مهر/ کارگردان فيلم سينمايي «آن شب» از فيلمهاي حاضر در بخش «نگاه نو» جشنواره سيوهشتم فيلم فجر معتقد است سينماي ايران به ژانر وحشت نياز دارد و مخاطب از چنين فيلمهايي استقبال ميکند.
کوروش آهاري کارگردان فيلم سينمايي «آن شب» که در بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر با ديگر آثار رقابت ميکند،گفت: از ۱۸ سالگي در آمريکا زندگي ميکنم و تحصيلات آکادميک خود را در رشته فيلمسازي در اين کشور به پايان رساندم، البته پيش از ساخت فيلم سينمايي «آن شب» چندين فيلم کوتاه ساخته بودم که البته موضوع اين فيلمهاي کوتاه داستانهاي غيرايراني بود.
وي بيان کرد: از ابتدا به دنبال اين بودم که اولين فيلم بلند سينمايي خود را با يک داستان ايراني و به زبان فارسي جلوي دوربين ببرم و مهمترين مساله براي من اين بود که بتوانم فيلم موردنظر را در ايران نمايش دهم، به همين دليل از ابتدا اين فيلم را با قوانين ايران ساختم تا امکان نمايش آن در ايران وجود داشته باشد.
اين کارگردان جوان با اشاره به اينکه بهطور کاملاً تصادفي با محسن درمنش فرزند محمد درمنش کارگردان و تهيهکننده سينما، آشنا شده است، توضيح داد: موضوع علاقهام به ساخت فيلم با محسن درمنش مطرح کردم و وي من را به پدرش معرفي کرد و در نهايت محمد درمنش درخواست ساخت اين فيلم سينمايي را در ايران ارائه کرد و در نهايت پروانه ساخت فيلم را صادر شد.
فيلمي با استاندارد جهاني براي ايران ساختم
وي تاکيد کرد: دغدغه من اين بود که بتوانم يک فيلم با کيفيت استاندارد سينماي جهان براي ايران بسازم.
آهاري درباره انتخاب سوژه و نگارش فيلم هم گفت: در رابطه با انتخاب فيلمنامه نيز بايد بگويم که از طريق شرکت فيلمسازي خود در آمريکا فراخواني را براي نگارش فيلمنامه فيلم منتشر کرديم تا نويسندگان ايراني آثار خود را براي ما ارسال کنند. از اين طريق ميلاد جرموز آشنا شديم که يکي از نويسندههاي توانمند ايراني است، وي فيلمنامه خود را براي ما ارسال کرد و در نهايت اين فيلمنامه انتخاب شد و با وي روي فيلمنامه کار کرديم تا آن را به نقطهاي برسانيم که فيلمبرداري آن آغاز شود.
از ابتدا به دنبال ژانر وحشت نبوديم و بيشتر به دنبال يک فيلم روانشناختي و رمز آلود بوديم و به همين دليل در فيلم به جاي اينکه به فضاي ترس اشاره کند، به درونيات آدمها و ترس افشا شدن رازهاي آدمها که به شکل يک وحشت خود را نشان ميدهد، توجه کرديموي در پاسخ به اين پرسش که آيا از ابتدا به دنبال ساخت فيلمي در ژانر وحشت بوده است، توضيح داد: از ابتدا به دنبال ژانر وحشت نبوديم و بيشتر به دنبال يک فيلم روانشناختي و رمز آلود بوديم و به همين دليل در فيلم به جاي اينکه به فضاي ترس اشاره کند، به درونيات آدمها و ترس افشا شدن رازهاي آدمها که به شکل يک وحشت خود را نشان ميدهد، توجه کرديم.
هدف ما ساخت يک فيلم ترسناک نبود
اين کارگردان تاکيد کرد: «آن شب» يک فيلم داستاني است که ترس درونيات انسان، ترس افشا شدن رازهاي انسانها را به اين شکل در يک شب نشان ميدهد. تاکيد ميکنم هدف ما ساخت يک فيلم ترسناک نبود بلکه يک داستان انساني بوده است که ترس درونيات انسان را نشان ميدهد.
وي درباره انتخاب بازيگران اين پروژه سينمايي توضيح داد: در مرحله اول فکر نميکردم که شهاب حسيني بازي در چنين نقش و فيلمي را دوست داشته باشد، چرا که سبک کارهاي ديگر اين هنرمند نسبت به اين فيلم کاملاً متفاوت بود. در آن زمان شهاب حسيني در ايران حضور داشت و از طريق محمد درمنش با اين بازيگر آشنا شدم و فيلمنامه براي وي ارسال شد. وي در سفري که به آمريکا داشت خواست قبل از جوابي با من و تيم فيلمسازيام بيشتر آشنا شود، زماني که اين ديدار رخ داد، براي بازي در اين پروژه جواب مثبت داد.
آهاري تاکيد کرد: در رابطه با ديگر بازيگران اين فيلم بايد بگويم با چند نفر صحبت کرديم اما اين مشکل وجود داشت که با توجه به شرايط سفر به آمريکا نميتوانستيم هر بازيگري را دعوت به همکاري کنيم، در ابتدا قرار بود که مهناز افشار يکي از بازيگران اين فيلم باشد اما اين هنرمند هرچند ابراز علاقه براي حضور در اين فيلم کرد، اما بنا به دلايلي نتوانست به آمريکا سفر کند. بعد از آن با نيوشا جعفريان، دختر حسين جعفريان فيلمبردار سينما براي بازي در اين فيلم به توافق رسيديم.
جاي ژانر وحشت در سينماي ايران خالي است
اين کارگردان فيلم اولي درباره انتخاب ژانر وحشت در سينماي ايران بيان کرد: اينکه چرا اين ژانر را براي کار انتخاب کردم اين بود که به اين نتيجه رسيدم در سينماي ايران طي سالهاي اخير در حوزه ژانر وحشت فيلمي توليد نشده است هرچند در سالهاي دور فيلمهايي مانند «خوابگاه دختران» و «شب بيست و نهم» توليد شده بود، آنچه که من احساس کردم اين بود در سينماي ايران جاي چنين فيلمهايي خالي است، ژانري که ساخت آن بسيار سخت است چرا که بيننده ايراني بسيار باهوش و حساس است و اگر هم کاري در اين زمينه انجام ميشود بايد در حد استانداردهاي لازم باشد که تبديل به يک فيلم مسخره نشود.
وي ادامه داد: تلاش خود را کردم بتوانم آن تيپ فيلم که در سينماي آمريکا اتفاق ميافتد را براي سينماي ايران به تصوير بکشم. معتقدم بيننده ايراني تمايل به ژانر وحشت دارد اما فيلمي که رضايت وي را جلب کند، ساخته نشده است، به همين دليل تصميم به ساخت فيلم در اين ژانر را گرفتم.
آهاري در پايان درباره شباهت سکانسهايي از «آن شب» با فيلم سينمايي «درخشش» (شاينينگ) به کارگرداني استنلي کوبريک گفت: شاينينگ قطعاً از فيلمهاي موردعلاقه من در ژانر وحشت است و کوبريک کارگردان اين فيلم يک کارگردان مورد ستايش در سينماي جهان است. بي شک هر فيلمساز و يا بازيگري از توليدات سينماگران ديگر الهام ميگيرند و بايد بگويم با توجه به علاقهاي که به کوبريک داشتم در اين فيلم اداي احترامي به اين کارگردان کردم به گونهاي که سعي کردم برخي از سکانسهاي اين فيلم شبيه «شاينينگ» باشد اما پايه و اساس «آن شب» متفاوت از اين فيلم است. لوکيشن هتل تنها به اين دليل نبود که داستان «شاينينگ» هم در يک هتل رخ داده است. بلکه لوکيشن هتل در داستان سمبل دنيا است، دنيايي که براي هر مسافري يک مکان موقت است.
بازار