خبرآنلاين/ عظيم فراين، طراح گريم «شناي پروانه» در باره تغيير چهره امير آقايي و تبديل او به گنده لات بزرگ تهران در اين فيلم، تاکيد کرد چهره وحيد مرادي، منبعي براي طراحي او بوده است.
«شناي پروانه» اولين تجربه کارگرداني محمد کارت، در سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر، مورد توجه اهالي رسانه، منتقدان و مردم قرار گرفته است.
يکي از مهمترين عواملي که اين فيلم را متمايز کرده است، علاوه بر بازي خوب بازيگران و فيلمنامه مناسب، طراحي صحنه و لباس و گريم متفاوت بازيگران آن است؛ بازيگراني که بارها و بارها ستاره فيلمهاي مختلفي بوده اما در اين فيلم نقشهاي کوتاه اما درخشاني را ايفا کردهاند.
يکي از اتفاقاتي که پيش از جشنواره، «شناي پروانه» را بر سر زبانها انداخت، گريم امير آقايي بو؛ بازيگري که معمولا او را با نقشهاي شيک و به گفته خودش شق و رق ميشناسند. در هفتههاي گذشته ويدئويي از اين بازيگر منتشر شد با عنوان رونمايي از گندهلات «شناي پروانه». اين ويدئو که به صورت گسترده در فضاي مجازي منتشر شد، واکنشهاي بسياري در پي داشت که بخش زيادي از اين واکنشها از شباهت اين کاراکتر به وحيد مرادي معطوف ميشد.
عظيم فراين، طراح گريم اين فيلم درباره اينکه اين شخصيت واقعي چقدر روي طراحي گريم کاراکتر هاشم تاثير داشته گفت: «قطعا کاراکتر امير آقايي، وحيد مرادي نيست اما او هم مثل افراد ديگر يکي از رفرنسهاي ما بود؛ همانطور که آن شخصيت در ذهن خيلي از مردم مانده در ذهن ما هم قطعا بوده ولي ما تحقيقات ميداني هم داشتيم و با نوع لباس، پوشش و آرايش زندگي شخصي اين افراد آشنا شديم و سعي کرديم در آن جهت باشيم.»
فراين در پاسخ به اين سوال که چه تمهيدي انديشيده است تا گريم بازيگران به اصطلاح بيرون نزند، گفت: «اين را بگويم که گريم و لباس بايد در هم ادغام شوند و اين دو مکمل هم هستند. به نظر من، ۵۰درصد راه را خانم معتمد با طراحي لباس رفتند و ۵۰درصد راه براي من بود. اگر اين تيپ و شمايل بيرون نزده است، جاي شکر دارد و من از تيم اجراي گريم بابت اين قضيه متشکرم.»
طراح گريم فيلم سينمايي «شناي پروانه»، همچنين درباره گريم خاص پانتهآ بهرام و اينکه چه شد او را با سر تراشيده جلوي دوربين فرستاديد، گفت: «من واقعا از خانم بهرام ممنونم که با ما همراهي کرد و اين اجازه را داد که اين جسارت را داشته باشيم که اين کار را انجام بدهيم. من سعي کردم يک زني از او بسازم که فرو ريخته شده است و تمام اين خطوط را سعي کردم که به نحوي در صورتش اجرا کنم که اين فروريختگي را نشان بدهد اما بخش مهمش با بازي خوب او درآمد.»
غزاله معتمد، طراح صحنه و لباس «شناي پروانه» هم درباره طراحي صحنه و لباس در سکانس تاثيرگذاري که مربوط به محل زندگي و کار کاراکتر پانتهآ بهرام ميشد گفت: «عظيم فراين به درستي از يک زن فروريخته گفت. اولا که هميشه منبع من براي طراحي صحنه و لباس، فيلمنامه است و محمد کارت چون خودش خيلي به اين فضاها اشراف دارد، فيلمنامهاش کمک زيادي به من کرد. من وقتي کار اين تيپي انجام ميدهم، برايش تحقيق ميداني زيادي ميکنم. حتي خودم ميروم عکس ميگيرم. منابع اين شکلي هم ما خودمان فراهم کرديم و هم در جستوجو پيدا کرديم اما در نهايت سعي کرديم ايده خودمان را بسازيم. در حقيقت خواستيم يک واقعيتي را در نظر بگيريم و بعد در سينما واقعيت خودمان را بسازيم. بنابراين اين کاراکترها هم در بيرون مابهازاهايي دارند، هم ندارند.»
وي درباره لباس کاراکتر شاپور با بازي پانتهآ بهرام هم گفت: «براي اين کاراکتر يک شوميز ژرژت گلدار، زير لباس رويياش گذاشتم که واقعا تداعيکننده يک زن فروريخته باشد، زني که با وجود سرخوردگي، در لايههاي زيرين همچنان زن است اما در لايههاي بيروني، يک آدم زمخت با يک ظاهر به من نزديک نشويد مردانه ديده ميشود. ما سعي کرديم در اين ترکيب، به پانتهآ بهرام اين کمک را بکنيم که او بتواند بازي درخشان خود را ارائه دهد.»
بازار