نماد آخرین خبر

بازیگر «لیسانسه‌ها»: «دورهمی» یک شوی سبک و درجه دهم است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بازیگر «لیسانسه‌ها»: «دورهمی» یک شوی سبک و درجه دهم است
ايسنا/ افشين سنگ‌چاپ که اين روزها در سريال «پدر پسري» شبکه تهران ايفاي نقش مي‌کند، علت ضعف تلويزيون در زمينه توليد سريال‌هاي طنز را نبود افراد متخصص در اين زمينه عنوان کرده و مي‌گويد: همه چيز مشخص است. ما احتياج به آدم متخصص داريم وقتي متخصص کنار مي‌نشيند و به کار گرفته نمي‌شود خورده‌آدم‌ها و آدم‌هاي غيرمتخصص وارد مي‌شوند. اين بازيگر و بازيگردان درباره‌ي کمبود سريال‌هاي طنز در سال‌هاي اخير به ايسنا گفت: وقتي همه چيز رانت و زد و بند مي‌شود معلوم است سر متخصص کلاه مي‌رود. شکست مي‌خوريم و ميليادرها تومان را دور مي‌ريزيم. من معتقدم پول تلويزيون حق‌الناس است و هرکس درباره آن اهمال و تخطي کند و دست در حق‌الناس ببرد، عاقبت خوشي نخواهد داشت. چندين سال است اين‌ها را بازگو مي‌کنيم. سنگ چاپ که در سريال‌هايي چون ليسانسه‌ها، فوق‌ليسانسه‌ها، وارش و بچه مهندس ايفاي نقش کرده است، با اشاره به دوري برخي از طنزپردازان برجسته از تلويزيون در سال‌هاي اخير گفت: ما چند طنزکار داريم که از تلويزيون رانده شدند؛ مثلا مهران مديري بعد از ۳۰ ـ ۴۰ سال بايد پلاتو کار کند و در تلويزيون «دورهمي» را به او مي‌دهند که يک شوي سبک و درجه دهم است؛ در حالي‌ که به آدمي که اين‌کاره و متخصص نيست، سريال طنز مي‌هند. او ذوق و استعداد را مهمترين مولفه براي ساخت آثار طنز عنوان کرد و افزود: اصل مطلب اين است که انتخاب را دست کسي مي‌دهند که نه ذوق و هنر دارد و نه انگيزه؛ فقط يک آدم اداري است که مي‌خواهد آخر برج حقوقش را بگيرد و برود. سريال ساخته مي‌شود، پول و امکانات هم داده مي‌شود اما ذوق و استعداد و توانايي که اصل مطلب است، نيست. بچه‌هاي ما ثابت کردند بدون امکانات هم آنقدر ذوق دارند که از پس خودشان بربيايند. صاحب فکر و صاحب ذوق در خانه نشسته و شخصي که بي‌ذوق و بي‌استعداد است کار مي‌کند. طنزکارها را رد کرده‌ايم رفته‌اند و اصرار داريم مردم را بدون هيچ چيزي بخندانيم. نمي‌شود بايد آدمش بيايد. الان بهترين زمان براي آشتي مردم با تلويزيون سر قضيه سريال‌هاي طنز است. سنگ چاپ همچنين عنوان کرد: ما چيزي به نام شاگردپروري نداريم؛ استادي که فوت کرده است و يا بازنشسته مي‌شود، هيچ عقبه و دستياري ندارد. اين هنرمند درباره ضرورت ساخت سريال‌هاي طنز به ويژه در شرايط کنوني گفت: آدم خودش کلي غم دارد نمي تواند تلويزيون را هم روشن کند يک غم ديگر به غم‌هايش اضافه شود. آمار فروش فيلم‌ها نشان داده الان وقت اين است که بايد مردم را شاد و با انرژي نگه داريم. سنگ‌چاپ که در سريال‌هايي چون پيامک از ديار باقي، روز حسرت و اغما دستيار کارگردان (سيروس مقدم) بوده است، سپس گفت: «نون خ» و «پايتخت» و هر سريالي که دست اهلش افتاد اين را ثابت کرد که سريال خوب جواب مي‌دهد و مردم دوستش دارند و حتي مهماني‌ رفتن را به خاطرش کنسل مي‌کنند؛ البته نسبت به اين کوير و برهوتي که وجود دارد اين سريال‌ها بهتر بودند. اگر اين‌ها در دهه هشتاد پخش ‌مي‌شدند، مورد نقد قرار مي‌گرفتند و جزو ضعيف‌ترين کارها مي‌شدند اما در بيابان، يک لنگه کفش هم غنيمت است. اين بازيگر درباره توليد و پخش سريال «پدر پسري» در شرايط شيوع کرونا در کشور، عنوان کرد: حرکت جهادي فقط خريدن مرغ و روغن براي مردم نيست. بچه‌هاي ما از جانشان مايه گذاشتند اکثرشان زن و بچه‌دار هستند. پافشاري و اصرار کردند تا اين سريال ساخته شود و خدا را شکر اتفاقي براي کسي نيفتد. هر چند که تقدير و تشکري از آن‌ها نشد. اگر سريالي بتواند مردم را شاد کند، حتي اگر بلايي هم سرم مي‌آمد، اشکالي نداشت. جانفشاني فقط اسلحه در دست گرفتن نيست. او افزود: آقاي جودي، تهيه‌کننده سريال «پدر پسري» تمام وسايل بهداشتي را با هزينه سنگيني متقبل شده و هر روز براي گروه تامين مي‌کرد. بچه‌ها در شرايط بهداشتي کامل کار کردند. گروه ۳۰ نفره بود و هر روز حدود ۲۰ نفر هم هنرمندان مهمان، مردم و ديگر افرادي بودند که به ما نزديک بودند اما اتفاقي نيفتاد. يک روز هم تعطيل نکرديم و الان هم هنوز داريم کار مي‌کنيم. سنگ‌چاپ در پايان درباره ضعف برخي سريال‌ها گفت: رعايت نکردن قوانين و اصول استاندارد در يک پروژه، مي‌تواند باعث شود تا کار ديده نشود. اگر يکي از اصول هم رعايت نشود، مشکل ايجاد خواهد شد. ما مردم فهيمي هستيم و در حوزه سينما دو اسکار داريم. نمي‌شود سر اين مردم کلاه گذاشت.