مهر/ مديرعامل موسسه «سينماشهر» از توقف فعاليت «سامانه فروش سينماي ايران» که پيش از اين تحتنظارت اين موسسه اقدام به انتشار آمار فروش فيلمها ميکرد، همزمان با فعال شدن سامانه «سمفا» خبر داد.
همزمان با آغاز فعاليت سامانه «سمفا» به منظور مديريت فرآيند اکران و اعلام سازمان سينمايي مبنيبر ثبت گزارش روزانه جزئيات آمار فروش و اکران فيلمهاي سينمايي در سراسر کشور در اين سامانه، انتشار اين آمار در «سامانه فروش سينماي ايران» متوقف شد.
«سامانه فروش سينماي ايران» که يکي از مهمترين دستاوردهاي حسين انتظامي در مقام رياست سازمان سينمايي در مسير تحقق شعار «شفافسازي» بود، حالا و پس از يک سال فعاليت رسمي و بيحاشيه، بهواسطه تولد «سمفا» تعطيل ميشود.
مجيد مسچي مديرعامل مؤسسه سينماشهر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأييد اين خبر، در اين زمينه توضيح داد: از اين پس کليه آمارهاي فروش سينماها از طريق سامانه «سمفا» منتشر ميشود با اين وجود اطلاعات مرتبط با اکران و فروش آثار سينمايي تا پايان اسفندماه سال ۹۸ همچنان روي سامانه «سينماشهر» قابل دسترس علاقمندان خواهد بود.
وي افزود: از اول تيرماه و همزمان با از سرگيري فعاليت سينماها، سيستم گزارشدهي و اطلاعرساني در زمينه آمار فروش فيلمها در سامانه سمفا متمرکز ميشود از همين رو ميتوان گفت کار سامانه سينماشهر به پايان رسيده است.
مسچي تأکيد کرد: سايت اين سامانه همچنان در دسترس خواهد ماند تا آمار آرشيوي ثبتشده در اين سايت قابل استفاده باشد. ضمن اينکه اين آمار را در آينده به صورت پيدياف هم بارگذاري ميکنيم تا افراد بتوانند نسخهاي از آن را دانلود کنند و در اختيار داشته باشند.
مديرعامل مؤسسه «سينما شهر» در پاسخ به اينکه چرا آمار درج شده در آرشيو اين سايت تنها شامل اکران سال ۹۳ به بعد است و آمار فروش سالهاي قبل به اين آرشيو افزوده نميشود هم توضيح داد: با توجه به اينکه فروشهاي پيش از سال ۹۳ به صورت مکانيزه نبود، آمار مربوط به آن از سوي وزارت ارشاد به صورت کتابچه منتشر شده است اما از سال ۹۳ به بعد و با رسميت يافتن فروش مکانيزه در سينماهاي کشور، آمارهاي مرتبط در سامانه سينماشهر بهطور کامل ثبت شده و قابل مشاهده است.
به گزارش خبرنگار مهر، اسفندماه سال ۹۷ بود که با حضور مديرعامل خانه سينما و مديرعامل مؤسسه سينماشهر سامانه فروش سينماي ايران با نظارت مؤسسه «سينماشهر» رونمايي شد. در همان مراسم عنوان شد که اين سامانه به صورت آنلاين گزارش به روز فروش در تکتک سينماهاي کشور را در اختيار مخاطب ميگذارد.
هر سينمادوستي با مراجعه به پنل «سينماشهر» و وارد کردن شماره تلفن همراه خود ميتوانست به آمار فروش هر سالن سينما حتي در دورافتادهترين شهرها هم دسترسي پيدا کند؛ سامانهاي که صاحبانش اميدوار بودند به فضايي علمي و تحقيقي تبديل شود که البته خيلي زود هم توانست نظر اهالي رسانه را به خود جلب کند.
حالا فعاليت اين سامانه موفق با تولد «سمفا» متوقف شده است؛ بايد ديد آيا سيستم متمرکز ثبت آمار در سمفا ميتواند توفيق تجربه «سينماشهر» را در قالب جديد تکرار کند يا سينماي ايران از يکي از اميدوارکنندهترين نمادهاي «شفافيت» خود محروم خواهد ماند!
بازار