فارس/ فيلم سينمايي «يلدا» به کارگرداني مسعود بخشي و تهيهکنندگي علي مصفا پس از حضور در چند جشنواره بينالمللي و کسب جايزه بزرگ جشنواره مستقل آمريکايي ساندنس، اکنون دو هفتهاي است که همزمان با بازگشايي سينماها در ايران در سينماهاي هنروتجربه روي پرده رفته است.
«مگي گاگلر» منتقد سينما در يادداشتي به فيلم «يلدا» پرداخته است:
«سينماي ايران سالهاست با آثار فيلمسازاني همچون کيارستمي، بني اعتماد، مهرجويي، بيضايي و فرهادي که راه را براي شناخت آن هموار کردند، ميهمان هميشگي جشنوارههاي مهم جهان است. اگرچه رسانههاي غربي ايران را جامعهاي مردسالار با فرهنگي زنستيز معرفي ميکنند، اما فيلمسازان انگشتشماري هستند که با تصوير کردن درست زنان در ايران امروزي و سنتهايش، واقعيت را بشکلي جالب نشان ميدهند و «يلدا» ساخته مسعود بخشي يکي از آنهاست.
مريم زن جواني که شوهر ۶۵ سالهاش را به قتل رسانده، براي طلب بخشش از مونا، دختر مقتول -که خود را مانند خواهر بزرگتر مريم ميداند، اما توان گذشت از خون پدر را هم ندارد- به برنامه «لذت عفو» آورده شده است.
مسعود بخشي مسأله اصلي فيلم را - اينکه آيا مريم زنده ميماند و مونا او ميبخشد؟ - تا پايان باز نگه ميدارد. کارگردان هوشمندانه و تا دقيقه آخر با احساسات بازيگران و تماشاگران فيلم بازي ميکند و آنها را پاي اين درام دادگاهي کلاسيک نگه ميدارد. يلدا همچنين با روايت باورپذيرش، نقش زنان را بخوبي در فرهنگي مردسالار به تصوير ميکشد. پيرنگ و گفتگوهاي فيلم توجه دائمي مخاطب را به هر کلام و عمل بازيگران طلب مي کند.
افزون بر آن، يلدا داراي بازيهاي قدرتمند بازيگرانش است: بهناز جعفري و صدف عسگري حتي وقتي ديالوگ ندارند، قادرند تنشي بي وقفه بسازند و به مخاطبان حسي از آنچه سينماي ايران و بازيگران با استعدادش ميتوانند باشند، ميبخشند.
احساس پرشتاب و سرگيجه آور حضور در استوديوي تلويزيوني بر تنش خلق شده توسط بازيهاي درخشان بازيگران و خود روايت ميافزايد.
«يلدا» اثري شايسته و بجا از مسعود بخشي است که به ذهن همه شخصيتهايش نقب ميزند و موشکافانه انگيزههاي مريم، مونا و ساير شخصيتهاي درگير برنامه تلويزيوني را تحليل ميکند. «يلدا» فيلمي نفسگير و خوشساخت است که رضايت بسياري از تماشاگران را برآورده ميکند و شايسته توجه بيشتر مخاطبان هم خواهد بود.
بازار