تسنيم/ بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون آرزوي قلبياش تمام شدن دوران کرونا و بازگشت آرامش به جامعه است؛ او ميگويد نزديک به ۵۰ سال است با سر سوزن آبرويم را جمع کردهام؛ الان صحبت سر اين است که يا بايد پول بدهيد و يا سفارش شويد!
او را به مالکاشتر ميشناسيم و برادر انوشيروان ارجمند است. دو برادر از مفاخر فرهنگ و هنر ايران به شمار ميروند که «کشتي آنجليکا»، «آدمبرفي»، «اعتراض» و «سگکشي» داريوش ارجمند در خاطرهها مانده اما بيشتر از سينما، در سريالهاي تلويزيون حضور داشته که در اين ميان بعد از مالکاشتر سريال «امامعلي(ع)» با نقش سرزبانها افتاد.
او در تيرماه سال ۱۳۹۲ نشان درجه يک فرهنگ و هنر دريافت کرد.
داريوش ارجمند درباره جايگاه هنرمندان پيشکسوت، نقشها و دستمزدهايي که در خور شأن اين جايگاه نيست، تصريح کرد: من تکليفم را روشن کردهام يعني الان روي ميز من يک عالمه کار است اما هيچکدام ارزش اينکه من بروم و بازي کنم را نداشتند.
نزديک به ۵۰ سال با سر سوزن آبرويم را جمع کردهام و اين برايم مهم نيست که در همهجا حضور داشته باشم. نميتوانم بروم در کار مزخرف و کاري که قبولش ندارم، هرچيزي ميخواهد باشد. سريالها ديگر مثل گذشته براي مخاطب جذاب نيستند به اين خاطر است که نويسنده درست ندارند، بازيگر درستي ندارند. متن و کساني که متن را اجرا ميکنند باعث جذابيت سريال ميشوند.
وي افزود: کاري که بنيان ندارد و آدم خاصي ندارد نميروم. آن کارهايي که رفتم همه را با علاقه رفتم و مدافعش هستم؛ هم «آدم برفي» و هم «ازدواج به سبک ايراني». از اين کارها دفاع ميکنم براي اينکه حرف داشتند.
الان صحبت سر اين است که يا بايد پول بدهيد کار بگيريد و يا سفارش شويد! روزي به شوخي به يکي از بچهها گفتم به زودي تهيهکنندهاي ميآيد و ميگويد يک نقش داريم صافکار سر کوچهمان ۳۰ تومان ميدهد بازي کند. شما چقدر ميدهيد؟
ارجمند با اشاره به اينکه من صبر ميکنم کاري که حافظ ۵۰ سال آبروي هنريام باشد به سراغم بيايد، خاطرنشان کرد: اين کار را رها کردهام مگر اينکه دوستي که ميشناسمش و به شعور، سواد و رشته کارياش ايمان دارم پيشنهاد کند و براي او بازي کنم. چون من ۲۰ سالم نيست که بگويم اين کار خراب شده، عيب ندارد و وقت زياد است. من وقت زياد ندارم حتي وقت دروغ گفتن ندارم. به قول «اخوان ثالث» رسيدهايم من و نوبتم به آخر خط/ نگاهدار جوانان بگو سوار شوند؛ اين حقيقت زندگي است. بنابراين من صبر ميکنم کاري که حافظ ۵۰ سال آبروي هنريام باشد به سراغش ميروم.
وي در خصوص فضاي امروز تلويزيون، تصريح کرد: سينما و تلويزيون از هم جدا نيستند. فقط اين پرده کوچکتر و تماشاچي ۸۰ ميليوني و آن پرده نقرهاي و عريضتر؛ من فکر ميکنم مشکل اينجاست که هرکسي با سليقه و سبک و سياق خودش کار رسانه را جلو ميبرد. مشکل ما اين است که مديري داريم کارشناس نيست و کارشناساني داريم مدير نيستند.
صداوسيما گذشته طلايي داشت که با حضور کاربلدها و متخصصها کارنامه خوبي همچون ساخت سريالهاي بزرگي مانند «سربداران» و «امام علي(ع)»، «هزاردستان» و... ثبت شد؛ سريالهايي که هرکدام چه تأثيرات مهمي بر فرهنگ، مذهب و دين ما گذاشتند.
مالکاشتر سريال «امام علي(ع)» درباره سريالهاي بيمحتواي خانگي گفت: تا وقتي در اين مملکت دوغ و دوشاب، يکياند همين وضع وجود دارد.
به من بارها پيشنهاد دادهاند سريال خانگي بازي کنم نپذيرفتم. چون کارها خوب نيست، کار خوب باشد ميروم. يکي من گفت "شهرزاد" به شما پيشنهاد ميشد ميرفتيد گفتم نه. بنابراين من عقدهاي در اين سينما ندارم و آرزو ندارم مثلاً با شخص خاصي کار کنم و شخصيت خاصي را بازي کنم. به جز علي حاتمي با همه کارگردانها کار کردهام و بنابراين من عقده بازي ندارم.
وي خاطرنشان کرد: من مسئول حراست از آبروي هنريام هستم. ترجيح ميدهم اينجا بنشينم همسر شهيدي کتاب همسر بزرگوارش را به من بدهد و اينها افتخار است تا اينکه بروم دو ساعت فيلمي که خدا بخير کند را بازي کنم. امروز اگر بازيگري نميتواند آن شخصيتپردازي و همذاتپنداري لازم را با کاراکتر و نقش خودش داشته باشد و مخاطب آن را ببيند و لذت ببرد، مقصرش فيلمنامه است؛ براي اينکه نوشته خوبي نيست! بارها گفتهام نوشته خوب را نميتوان بد بازي کرد؛ نوشته بد را هم نميتوان خوب بازي کرد. با همه نويسندگان سينما و تلويزيون ايران کار کردهام مشکل ما در تلويزيون فيلمنامه است.
ارجمند درباره حضور بازيگران به عنوان مجري و تبليغات در فضاي مجازي و آگهيهاي بازرگاني تلويزيون، گفت: من ده سال مجري تلويزيون بودم و برنامه علمي «طلوع ماه» روي آنتن ميرفت. هنوز که هنوز است از کانادا، انگليس و استراليا تماس ميگيرند و سيدي آن برنامهها را ميخواهند.
منهاي برنامه «معرفت» دکتر ديناني، هنوز برنامه علمي مثل «طلوعماه» به تلويزيون نيامده است. در جريان اين برنامه کساني به تلويزيون آمدند که بعدها به عنوان چهرههاي ماندگار از آنها تقدير شد. نميدانم چطور شد اين برنامه ديگر ساخته نشد؟ الان برنامههايي که ساخته ميشود منهاي چند برنامه، حرف اساسي و تأثيرگذاري ندارند. الان بازيگران هرکاري ميکنند اجرا، تبليغ در فضايمجازي و آگهيهاي بازرگاني تلويزيون؛ نمونههاي بارز زياد دارد واقعاً به چه چيزي نياز دارند.
بازيگر سريال «ستايش» آرزويش تمام شدن کروناست، تأکيد کرد: امروز دغدغه و آرزوي قلبيام شکست کرونا است. کرونا تمام شود و ما آن را شکست بدهيم خيلي برايمان مهم شده، چون واقعاً براي همه ملت ايران و جامعهمان معضل درست کرده و زندگيهاي مردم را تحتالشعاع قرار داده است.
من شخصيتهاي زيادي دوست داشتم بازي کنم اما قسمتم نشده و به آنها فکر نميکنم، چون اذيت ميشوم. من آدم توکليام و هميشه توکلم به خداست. هرچه از او رسد غنيمت است و ميدانم براي من بد نميخواهد.
وي در پاسخ به اين سؤال که چطور ميتوان جلوي پولهاي کثيف در سينما و نمايشخانگي را گرفت، خاطرنشان کرد: قوه قضائيه؛ همانطوري که «طبري» و خيلي متهمين ديگر را دستگير کرد و به پولهاي کثيف و مفاسد اقتصادي ديگري با قوت و قدرت رسيدگي ميکند، ميتواند جلوي پولهاي کثيف در سينما و نمايشخانگي را هم بگيرد. مثل «قاضي منصوري» يا خودشان را از پنجره بيرون بيندازند و يا کشته شوند.
ارجمند در پايان با اشاره به اينکه هنوز با «ستايش» تسويه حساب نکردهام، گفت: من نزديک به ۱۰ سال «ستايش» را بازي کردم، به ظنّ خودشان يکي از سريالهاي پربيننده تلويزيون اما هنوز با من تسويه حساب نشده است که به سري سوم اين سريال تلويزيوني برميگردد.
بازار