همشهري/در اتوبان که ميروي ناگهان تصوير نويد محمدزاده ميخکوبت ميکند! با خودت ميگويي، شايد نياز دارد که آبميوه تبليغ ميکند، تلويزيون را روشن ميکني و تصوير برزو ارجمند و امين حيايي و شقايق دهقان، لا به لاي تبليغات، مبهوتت ميکند، ماجرا چيست؟
حضور تازه بازيگران سينما در صنعت تبليغات با برخوردهاي متفاوتي روبهرو شده است. تابستان شده بود و گرماي طاقتفرسا به زندگي ميتابيد که سر و کله پنبهاي پيرمرد روي بيلبوردهاي شهري نمايان شد. خاندايي شده بود مدل تبليغاتي کولرگازي و کنار عکس جمشيد خان مشايخي با آن لبخند خواستني اين شعار به چشم ميخورد: ريش سفيد کولرها...
تب تابستاني افزايش يافت و دعوا بر سر اينکه بالاخره اهالي سينما روي بيلبوردهاي تبليغاتي به شهرونداني که هواداران اين ستارهها هستند چشمک بزنند يا نه به بحثي ادامهدار بدل شد.
بعد از آن سالها البته هر از گاهي يکي از چهرههاي سينما و تلويزيون شد مبلغ يک محصول تجاري و حساسيتها ديگر به جاي چرايي انجام اين پروژهها، بيشتر متمرکز شد بر سر اين سؤال شفاهي ناشي از شرايط اقتصادي جامعه که: ميدوني براي اين تبليغ چقدر گرفته؟...
سال خاص، سال تبليغ
در روزهاي آغازين تابستان امسال ديگر طرح مشترک زندگي تبليغاتي سلبريتيها به يکي دو محصول ختم نميشود و کافي است تا بيلبوردهاي تبليغاتي شهري و پيامهاي بازرگاني تلويزيون را فقط يک روز رصد کنيد تا متوجه شويد که بازيگران سينما و تلويزيون اين روزها بخش عمدهاي از درآمدشان را از پروژههاي تبليغاتي کسب ميکنند. رونق اين پروژهها آنقدر زياد است که گويي يکي از اهداف ستارهها در سال کرونا و رکود کاري، نشستن در قاب تبليغات و تجربه مدلينگ باشد.
سس پيشقراولي
اگر حضور پژمان جمشيدي در تبليغات يک شرکت فروش فرش و تصاوير اميرحسين آرمان بهعنوان مدل يک شرکت توليدي لباس رسمي مردانه را اتفاق تازهاي قلمداد نکنيم بيترديد ميرسيم به جوان اول سالهاي دورتر سينما که با تبليغ انواع سس بدل به پيشقراول دوره جديد حضور سلبريتيها در حوزه تبليغات شده است. امينحيايي چند ماهي است که از مردم ميخواهد حواسشان باشد تا مبادا بيژن خونشان بيفتد و با حضور در سري تيزرهاي اين برند مواد غذايي، دائم در تلويزيون به چشم ميآيد.
اعتبارت را دم کن
آتيلا پسياني از درجه يکهاي تئاتر و تلويزيون و سينماي ايران است. اهل مصاحبه و حاشيه نيست و هميشه در مسير حرفهاي قدم زده و اعتبار فراواني در ميان اهالي فرهنگ و هنر و البته مردم دارد. در چند ماه گذشته پسياني در مزارع گلستان قدم ميزند و چاي و برنج دم ميکند. البته پسياني همان جديت و لبخند کمرنگ و مهرباني خفيفش را در تيزرهاي اين شرکت هم به همراه دارد و بهاصطلاح در تبليغاتي حضور پيدا کرده که سنگين است. پسياني همواره در بازيگري و کارگرداني بهعنوان هنرمندي سرشلوغ شناخته ميشود اما مخاطبان تبليغاتش را به آشپزي در خانه و دمکردن و نوشيدن چاي آن هم در نهايت آرامش دعوت ميکند.
تو بنوش
قبل از او هم خيلي از سلبريتيهاي سينما و موسيقي آبميوه تبليغ کردند ولي حضور او در اوج محبوبيت و در روزهايي که بيترديد يکي از بالاترين دستمزدهاي سينماي اين مملکت براي او کنار گذاشته ميشود در تبليغات يک شرکت قديمي آبميوه و شربت، گلوي خيليها را از تعجب خشک کرد. نويد محمدزاده با لباسهايي که شايد خيلي به او نيايد و با هيبتي رسمي به مخاطبانش شربت و آبميوه تعارف ميکند و ذهن خيليها را به اين سمت سوق ميدهد که دستمزد بازيگر گرانقيمت و پرطرفدار سينماي ايران براي حضور در اين مجموعه تبليغات چقدر بوده است؟
محمدزاده در سالهاي گذشته همواره با انبوهي پيشنهاد کاري مواجه بوده است که عموما به خاطر سختگيريهاي خودش بعد از موفقيتهايش آنها را رد کرده است. او هر چند در سال گذشته هم در فيلمي بازي نکرد اما گرفتار بازي در يک پروژه بزرگ سريال براي شبکه نمايش خانگي بود و اين روزها هم در گرماي تابستان با آن کت و شلوار به مردم شربت تعارف ميکند.
بفرماييد شام بازيگران
برزو ارجمند غذاي آماده تبليغ ميکند و نيما فلاح و سحر ولدبيگي روغن سرخکردني را در بوق و کرنا کردهاند. کمند اميرسليماني و اليکا عبدالرزاقي درگير تبليغ گاز و هود آشپزخانه هستند و البته اين روال هر روز هم با حضور يک بازيگر جديد در تبليغات يک شرکت جديد ادامه دارد.
حالا جاي ريش سفيد بازيگرها خالي است و ديگر کسي هم حوصله ندارد درباره حضور يا عدمحضور بازيگران در تبليغات مانند سالهاي دور موضعگيريهاي تند و تيز موافق و مخالف کند. آنچه باقيست همين رونق حضور بازيگرها در تبليغاتي است که فعلا شبيه تدارک گروهي براي يک شام مفصل است. برنج و چاشني غذا و آبميوه و گاز و فر و البته چاي بعد غذا. خب بفرماييد شام...
بازار