روایت «ملاقات های شگفت انگیز» با احضار روح

ايسنا/ کارگردان فيلم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» ميگويد داستانکهاي اين فيلم بر اساس تضاد بين انديشههاي مخالف صورت ميگيرد.
مهدي ارجمند کارگردان فيلم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» که هم اکنون در سينماهاي «هنروتجربه» در حال اکران است، درباره ايده شکلگيري اين فيلم توضيح داد: من هميشه دوست داشتم شخصيتهاي مورد علاقهام را در حوزه تاريخ، فرهنگ و هنر در يک داستان يا در يک فيلم گردهم بياورم و اين اتفاق در اين فيلم رخ داد تا آنها را در قالب سکانسها يا فصلهاي کوتاه کنار يکديگر قرار بدهم و به گونهاي بين آنها ارتباط برقرار کنم که نتيجه آن «ملاقاتهاي شگفتانگيز» شد.
وي به ساختار فيلم اشاره و عنوان کرد: ساختار فيلم به شکل مينياتوري از سکانسهاي کوتاه است که به شکل داستانک و نه داستان بلند ارايه شده است. اين شيوه داستانک گويي هم مدرن است و هم ميتواند يکسري ايدهها و انديشههايي را مطرح کند بدون آنکه نيازي به ساختار کلاسيک و ارسطويي داشته باشيم که در ساختار بلند و نمايشي از آن استفاده ميشود.
کارگردان فيلم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» ادامه داد: در واقع ميتوان بدون نياز به توصيفات اضافي ايدهها را مينيمال کرد و به مخاطب ارايه داد. به همين دليل من اين ساختار را برگزيدهام.
به گفته ارجمند، «ملاقاتهاي شگفتانگيز» ترکيبي از انيميشن، عکس متحرک و فيلم زنده است.
وي درباره شيوه روايتگري اين فيلم اظهار کرد: روايتگري در اين فيلم مبتني بر دراماتيزه کردن و ايجاد تضاد از طريق ديالوگنويسي است. همان روشي که سقراط براي کشف حقيقت در مکالمات فلسفياش بکار ميگرفت.
کارگردان فيلم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» افزود: داستانکهاي من در «ملاقاتهاي شگفتانگيز» نيز براساس تضاد بين انديشههاي مخالف صورت ميگيرد و در هر سکانس بحثي مطرح ميشود و دو طرف با انديشه مخالف باهم گفتگو را آغاز ميکنند.
ارجمند تاکيد کرد: در نهايت نتيجهگيري برعهده تماشاگر است و بستگي دارد که او چه برداشتي از ديالوگها و بحث مطرح شده داشته باشد. به نظر من فيلم در نهايت يک فيلم تخيلي است و نه يک فيلم مستند. چون در فيلم مستند اسنادي که ارايه ميشود مابه ازاي عيني و تاريخي دارند و راوي يا فيلمساز نظر خود را در متن مستند وارد نکرده و به شاهد بودن اکتفا ميکند.
وي ادامه داد: من در «ملاقاتهاي شگفتانگيز» از متريال مستند استفاده کردهام. يعني بعضي شخصيتها وجود دارند و زنده هستند و برخي ديگر نيز کاراکترهايي است که در فيلمهاي ديگر بازي کردهاند که آن کاراکترها ديگر مستند نيست و تخيلياند. من کاراکترهاي تخيلي و واقعي را با يکديگر ترکيب و سکانسها را ديالوگ نويسي کردم.
کارگردان فيلم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» با اشاره به اينکه ديالوگها را خود نوشته است، بيان کرد: ديالوگها را بر اساس ديدگاههاي شخصيتها نوشتهام اما ديدگاه خود را نيز به نوعي با طرح موضوع بحث، ارايه دادهام و يک موقعيتي فرضي آفريدهام که در واقعيت وجود نداشته است.
ارجمند با اشاره به اينکه توليد اين فيلم چهارماه طول کشيده است، تصريح کرد: براي ساخت اين فيلم از نرمافزاري استفاده کردم که ميتوانستم عکسها را متحرک و با فيلمها ترکيب کنم. در نهايت فيلم دوبله شد که پروسه دوبله نيز جالب بود.
وي درباره دوبله «ملاقاتهاي شگفتانگيز» نيز خاطرنشان کرد: دوبلورهاي حرفهاي در اين کار ما با همراه بودند. خود من نيز جاي برخي از شخصيتها که حدود 18 تا است، صحبت کردم. حدود 60 شخصيت نيز دوبلورهاي حرفهاي صحبت کردند که بسيار نتيجه خوبي حاصل شد. سعيد مظفري مدير دوبلاژ اين فيلم است و چنگيز جليلوند، ابوالحسن تهامي، نصرالله مدقالچي و...در «ملاقاتهاي شگفتانگيز» با ما همکاري کردند.
کارگردان «ملاقاتهاي شگفتانگيز» درباره اهداف ساخت اين فيلم گفت: مبحث مورد علاقه من متافيزيک و تاريخ است. در اين فيلم هر دو اين مسايل مطرح شده است. به عنوان مثال در سکانسي که انيشتين، هاوکينگ، کارل ساگان و نيکولا تسلا را دور هم جمع کردم و درباره دنياي موازي صحبت ميکنند و شخصيتي ديگر (چارليز ترون) از بعد چهارم به اين بحث اضافه ميشود، نشان از علاقه من به پديدههايي از جمله بين الابعاد و متافيزيک دارد که در اين فيلم به اشکال گوناگون به آن پرداخته شده است.
ارجمند ادامه داد: همچنين بقاي روح از ديگر مسايل مورد علاقه من است که در اين مطرح شده است. «ملاقاتهاي شگقتانگيز» به نوعي فيلم اظهار روح است. کساني که مردهاند، زنده ميشوند و دوباره در کنار دوستان خود احضار ميشوند و دوباره شروع به حرف زدن و اظهار وجود ميکنند. يکي ديگر از مضامين اصلي عشق و رازهاي آن است. جدال بين خير و شر از ديگر مباحثي است که به دليل علاقهاي که به آن دارم در «ملاقاتهاي شگفت«انگيز» به آن توجه داشتهام.
وي با اشاره به اينکه در دوراني به سر ميبريم که متاسفانه ياس فلسفي و افسردگي بر جهان حاکم شده است، عنوان کرد: حاکم شدن ياس فلسفي و افسردگي بر جهان تنها به دليل کرونا نيست بلکه قبل از آن نيز اينگونه بوده است. هنر مدرن متاسفانه هنر افسردهاي است و نسل جديد نسلي بدون اعتقاد به خالق و بقاي روح است و من همه اين موارد را در فيلم خود به چالش کشيدهام.
به گفته اين کارگردان، «ملاقاتهاي شگفتانگيز» به دنبال اين است که بگويد اين جهان داراي خالق و هدف است و خلقت بدون معني و هدف وجود ندارد. بايد براي ادامه دادن اميد داشت چراکه خالق و جهانهاي ديگر در انتظار ما هستند.
ارجمند با بيان اينکه تمام شخصيتهاي به کار برده شده در اين فيلم خارجي هستند، بيان کرد: از شخصيتهاي ايراني در اين فيلم استفاده نکردم به دليل آنکه بافت فيلم خارجي است و شخصيتهاي ايراني در اين بافت نمينشينند. به همين دليل براي شخصيتهاي ايراني فيلم ديگري در نظر دارم که در آينده خواهم ساخت. در آن فيلم همه شخصيتها از تاريخ و فرهنگ ايران هستند.
وي با اشاره به مراحل تحقيق و نگارش اين فيلم مطرح کرد: به دليل آنکه من بسيار زياد به مباحثي که به آن اشاره کردم، علاقه دارم و نويسنده و محقق نيز هستم در تمام مباحث اين فيلم تحقيق انجام شده است و از اين نظر جنبه مستند فيلم قابل دفاع است.
ارجمند در پايان اظهار کرد: اميدوارم «ملاقاتهاي شگفتانگيز» نه به عنوان يک فيلم مستند بلکه به عنوان يک فيلم داستاني اکران مناسبتري داشته باشد و بيشتر ديده بشود تا بتواند تاثير خود را به ويژه در جامعه جوان که نياز به تحقيق، اميد و انرژي مثبت دارد، بگذارد. همچنين اکران آنلاين نيز ميتواند مناسب اين فيلم باشد. اميدوارم با دوبله اين فيلم به زبان انگليسي و فرانسوي نيز اکراني براي آن در خارج از کشور ايجاد کرد چراکه مخاطبان جهاني از اکثر کاراکترهاي اين فيلم سابقه ذهني دارند و گردهمايي آنها در يک فيلم ميتواند در عين جذابيت برايشان سوال برانگيز نيز باشد.