تقسیم ناعادلانه برنامه «عصر جدید»

خراسان/ تدوين قسمتهاي مرحله دوم مسابقه در 2 بخش، زمان مفيد شب دوم را کوتاه و جذابيت آن را کمتر کرده است
از زماني که ويروس کرونا شيوع پيدا کرد، در زمان و نحوه پخش برنامه جذاب و پر بيننده«عصر جديد» تغييرات مهمي اتفاق افتاد. تعطيلي ضبط باعث شد وقفهاي بين مسابقه ايجاد شود و زمانبندي پخش مراحل آن تغيير کند. در ادامه اين تغييرات اکنون مرحله دوم مسابقه در قالب دو بخش، چهار شب در هفته روي آنتن ميرود. تقسيم هر قسمت از مسابقه به دو بخش، در تعطيلات نوروز ايده خوبي بود، اما اين راهکار، براي مرحله دوم مناسب به نظر نميرسد.
تقسيمات نوروزي
شبکه سه نوروز 99 هم مانند سال گذشته، پربينندهترين برنامه خود را ويژه پخش در تعطيلات تدارک ديده و قرار بود «عصر جديد» هر شب پخش شود، اما شيوع کرونا باعث شد ضبط مسابقه تعطيل شود و قسمتهاي کمتري آماده پخش باشد، بنابراين با پخش هر قسمت برنامه طي دوشب، کنداکتور شبکه سه تا اواخر تعطيلات نوروز خالي نماند. علاوه بر اين، در مرحله مقدماتي، در هر قسمت از مسابقه هفت شرکتکننده اجراي خود را به نمايش ميگذاشتند و زمان برنامه طولاني بود، بنابراين پخش يک قسمت از برنامه طي دو شب منطقي به نظر ميرسيد.
کوتاه شدن زمان مفيد در بخش دوم
در مرحله دوم، با حذف بعضي استعدادها، تعداد شرکتکنندگان کمتر شدهاند و در هر قسمت پنج شرکتکننده روي صحنه ميروند، بنابراين معمولا در بخش اول که شنبهشب پخش ميشود شاهدسه اجرا و در بخش دوم که يک شنبهشب روي آنتن ميرود تنها شاهد دو اجرا هستيم. در شب اول صحبتهايي که احسان عليخاني در ابتداي برنامه مطرح ميکند، نکاتي که توضيح ميدهد و شوخيهاي او با داوران عصر جديد است، تعداد سه اجرا در يک قسمت قابل قبول است و چون زمان کل برنامه کوتاه نيست، پخش تيزرهاي مربوط به حاميان «عصر جديد» يا حتي آگهي بازرگاني، اتفاق عجيبي نيست، اما در نيمه دوم مسابقه که يک شنبهشبها و چهارشنبهشبها پخش ميشود، بخش زيادي از صحبتهاي احسان عليخاني و داوران در ابتداي مسابقه که شب قبل ديدهايم، پخش ميشود. علاوه بر اين در تدوين بخش دوم، اجراي سه شرکتکننده بخش اول نيز مرور ميشود، بنابراين بخشي از برنامه صرف آن چه گذشت و بخش ديگري از آن صرف پخش دوباره تيزرهاي تکراري تبليغاتي و آگهي بازرگاني ميشود، به همين دليل زمان مفيد برنامه کم خواهد شد و بخش زيادي از شب دوم به آيتمهاي متفرقه و تبليغاتي ميگذرد.
ضرورت شفاف سازي درباره جنبه هاي اقتصادي تقسيم
فارغ از اين که ممکن است تقسيم قسمت هاي عصر جديد صرفا ناشي از بدسليقگي باشد اما همان طور که تهيه کننده بر اساس دقايق و ميزان زمان پخش برنامه از صداوسيما پول دريافت مي کند ، بديهي است افزايش زمان يک برنامه هزينه تمام شده آن را نيز بيشتر خواهد کرد که به نوعي از بيت المال پرداخت مي شود.لذا سازندگان برنامه بايد درباره اين مسئله و سود اقتصادي ناشي از اين تقسيم شفاف سازي کنند.ضمن اين که بيشتر شدن پخش آگهي هاي تبليغاتي ناشي از اين تقسيم، نيز به نوعي اجحاف به مخاطب است و معطلي بيشتر بينندگان را در پي دارد.
انتقاد مخاطبان از حجم تبليغات
ايده تقسيم «عصر جديد» به دو بخش، به دليل کمتر شدن هيجان مسابقه و مهمتر از آن کوتاه بودن بخش دوم، چندان مورد استقبال تماشاگران هم قرار نگرفته و نظرات منفي آن ها را به دنبال داشته است. هرچند اين انتقادها آنقدر گسترده نبوده که واکنش پرتعداد مخاطبان را برانگيخته باشد اما موضوع براي بخشي از تماشاگران به اندازهاي اذيتکننده و جالب توجه بوده که از آن گلايه کنند. در ادامه به بررسي جزئيات شبهاي دوم از دو قسمت اخير برنامه که يک شنبه هفته جاري و هفته قبل پخش شدهاند، ميپردازيم:
بخش دوم از قسمت چهارم
کل زمان مسابقه: يک ساعت و 12 دقيقه
زمان مفيد: 49 دقيقه
آن چه گذشت، آگهي بازرگاني و آيتمهاي تبليغاتي: 22 دقيقه
در قسمتي که يک شنبه هفته گذشته پخش شد، مخاطبان 12 دقيقه شاهد آن چه گذشت و مرور بخش اول مسابقه بودند، يک دقيقه تبليغ قرعهکشي حامي مالي انجام شد، 6 دقيقه آگهي بازرگاني، 2 دقيقه تيزر مربوط به عصر همدلي و يک دقيقه تبليغ براي اپليکيشن روبيکا پخش شد. در اين قسمت مخاطبان پس از اجراي دوم، به مدت 10 دقيقه آيتمهاي تبليغاتي را تماشا کردهاند تا فينال مسابقه را ببينند. ميدانيم که آگهي بازرگاني، آيتمهاي مربوط به حاميان «عصر جديد» و آيتمهايي که موضوع آنها مشارکت مردم در کار خير و کمک به هموطنان است، بخشهاي جداييناپذير مسابقه هستند، اما اين که همه آيتمهاي تبليغاتي که قبلا در بخش اول پخش شده در برنامهاي که تنها دو شرکتکننده روي صحنه ميروند نيز پخش شود، به جذابيت مسابقه لطمه ميزند و حوصله مخاطب را سر ميبرد.
بخش دوم از قسمت پنجم
کل زمان مسابقه: يک ساعت و 32 دقيقه
زمان مفيد: يک ساعت
آن چه گذشت، آگهي بازرگاني و آيتمهاي تبليغاتي: 30 دقيقه
در بخش دوم از قسمت پنجم مسابقه که يک شنبهشب پخش شد، 16 دقيقه از برنامه به خلاصه قسمت قبل و مرور اجراهاي بخش اول، يک دقيقه به تبليغ براي يکي از حاميان مسابقه، 3 دقيقه به صحبتهاي عليخاني درباره کمکهاي مردمي به منطقه سيلزده جازموريان، 7 دقيقه به آگهي بازرگاني، يک دقيقه به تبليغ براي يکي از حاميان «عصر جديد» و 2 دقيقه به تبليغ براي اپليکيشن روبيکا اختصاص داشت، در نتيجه روي همه رفته 30 دقيقه از بخش دوم مربوط به آيتمهاي تبليغاتي و بخشهاي تکراري مسابقه بود. بدتر اين که آيتم مربوط به کمک به جازموريان، آگهي بازرگاني و تبليغ براي حاميان «عصر جديد» پس از پايان اجراي دومين استعداد پخش شد و در واقع مخاطبان براي تماشاي فينال مسابقه، 13 دقيقه منتظر بودند.
مائده کاشيان