نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

فلورا سام: برکات سریال محرمی «مرضیه» هنوز جاری است

منبع
فارس
بروزرسانی
فلورا سام: برکات سریال محرمی «مرضیه» هنوز جاری است

فارس/ نام «فلورا سام» هميشه در کنار «مجيد اوجي» ديده و شنيده مي شد و اين دو در اغلب کارهاي موفق و پرمخاطبشان در کنار هم و همراه يکديگر بودند. سام کارگردان و اوجي تهيه کننده سينما و تلويزيون بود. از همکاري هاي مشترک اين دو مي توان به سريال هاي بي قرار، راز و نياز، راز پنهان، باغ سرهنگ اشاره کرد.

اين شب ها سريال «مرضيه» از شبکه دو سيما پخش مي شود. سريالي که آخرين همکاري اوجي با همسرش را در قاب تصوير ماندگار کرد. به بهانه پخش مجدد اين سريال و سالگرد درگذشت «مجيد اوجي» با «فلورا سام» همسرش گفت و گو کرديم.

 

 

**خانم سام در اين يکسال اخير و بعد از ساخت «مرضيه» مشغول کار ديگري نشديد؟

- نه.

** چرا؟

- نمي دانم براي اينکه شرايطش پيش نيامد.

 

** حتي نگارش؟

- در اين شرايطي که همه بيشتر در خانه هستيم براي خودم طرح هايي مي نويسم اما سفارشي ندارم که طبق آن بخواهم بنويسم.

** بعد از فوت آقاي اوجي نخواستيد کاري انجام دهيد؟

- هر چند که کار کردن آنهم الان و در اين شرايط براي من نوعي دارو است، با اينکه يک کار تصويب شده هم دارم اما شرايط براي توليدش مهيا نبوده است.

** سال گذشته سريال مرضيه پخش شد و در همان سال تعدادي مخاطب داشت و امسال که دوباره از شبکه دو پخش مي شود، نيز عده اي ديگر مخاطبش شده اند و مخاطبان جديدي پيدا کرده است. فکر مي کنيد دليل اين موفقيت چه بوده است؟

- خيلي خوشحالم از اينکه با اينکه بازپخش سريال اين شب ها نمايش داده مي شود اما مخاطبان خود را دارد و خيلي ها هم دوباره مي بينند و عده اي بازپخش آن را تماشا مي کنند و اينها را از پيام هايي که برايم مي فرستند مي گويم.

** خودتان هم از مخاطبان سريال هستيد؟

- بله اين شب ها سريال را مي بينم. حس مي کنم اتفاق هايي که در قصه مي افتد و ديالوگ هايي که بين بازيگران رد و بدل مي شود خيلي به واقعيت اين روزها و حال خودم و حتي حال ماه چهره نزديک است. هميشه سعي مي کنم شخصيت پردازي هايم به آدم ها نزديک باشد و به همين خاطر مردم مي توانند خودشان را در اين قصه ها به راحتي پيدا کنند. موضوع ديگري که در اين سريال هست، اين است که شعاري نيست و مخاطب را نصيحت نمي کند. براي مثال وقتي مرضيه حالش بد است و به منزل دکتر بهزادي مي رود، کسي او را نصيحت نمي کند و رهايش مي کنند تا خودش، خودش را پيدا کند و در کنارش هستند و حمايتش مي کنند. مردم از کارهاي مناسبتي توقع شعاري بودن ندارند و سريال مرضيه هم اينطور نيست که بخواهد درباره يکسري مسائل خاص حرف بزند.

 

** با اينکه اين سريال کاري مناسبتي است اما ژانر اکشن و پليسي هم دارد.

- بله و اين براي بسياري جاي تعجب دارد. يادم هست يک روز آقاي خسروي آهنگسازمان قرار بود سر صحنه بيايد تا حال و هواي اين سريال دستش بيايد. از قضا همان روز که او آمد کا داشتيم سکانس هاي اکشن و زد و خورد دزدي که به خانه مرضيه آمده بود را ضبط مي کرديم و همين شد که آقاي خسروي به من گفت من فکر کردم اين سريال مناسبتي است و فکر نمي کردم اکشن باشد. تصوري که اغلب از سريال هاي مناسبتي دارند يک کار غمگين و درام است اما مرضيه غم را در کنار اکشن و ... دارد. شايد اين هم يکي ازدليل هايي است که مردم هنوز اين سريال را دوست دارند.

** يعني مي گوييد دليل کارهاي مناسبتي، صرفا نمي تواند مناسبت موجود در قصه آن باشد؟

- بله، گوش ما از يکسري موارد پر شده است بايد به سمت راهکارهاي جديد برويم براي اينکه بتوانيم حرفمان را بزنيم. البته که سريال مرضيه در مورد محرم حرفي براي گفتن داشته که مجدد در حال پخش است اما شايد اين حرف را در قالب جديدتري بيان کرده است و کمي از فضاي معمول سريال هاي مناسبتي فاصله گرفته است اما حرفش را زده است که اين هم مي تواند يکي از دليل هاي موفقيت آن باشد.

** براي انتخاب بازيگر نقش مرضيه چقدر هماهنگي شخصيت با نقش مرضيه برايتان اهميت داشت؟

- انتخاب بازيگران بسيار مهم است و يکي از چالش هاي مهم در شروع هر کاري براي من انتخاب بازيگر بوده است. بازيگرهايي که در کنارشان هم حس خوبي داشته باشيد و هم اينکه کارشان را بلد باشند. من هميشه در تمام کارهايم براي انتخاب بازيگران و حتي عوامل پشت صحنه اين دو نکته را در نظر مي گيرم. زماني که مي خواستم کار را شروع کنم ماه چهره خليلي در لندن بود و ما از قبل تجربه مشترکي در يک فيلم سينمايي داشتيم که تجربه شيريني بود. با او تماس گرفتم و گفتم که مي دانم ايران نيستي اما يک کاري مي خواهم بسازم که دوست دارم تو هم در آن بازي کني و اين را هم مي دانستم که زياد سريال بازي نمي کند و بيشتر در سريال هاي الف ويژه بازي مي کند. در ادامه با همان روي خوش هميشگي اش تشکر کرد و گفت که فيلم نامه را برايش بفرستم. پنج قسمت فيلم نامه که آماده بود را برايش فرستادم و خواند و گفت که کار را دوست داشته و همان زمان گفت که دنبال بليط هستم که به ايران بيايم. در نهايت اينکه بعد چند روز ماه چهره به ايران آمد و در کنار او شخصيت هاي ديگر هم انتخاب شده و قرارداد بستند و همه اينها ظرف مدت کوتاهي انجام شد.

 

** به طور معمول افرادي که در کارهاي مناسبتي آنهم مناسبتي مثل محرم که بسياري به آن ارادت خاصي دارند، به نحوي حضور دارند، از حال و هواي اين کارها مي گويند. حال و هواي کارهاي مناسبتي آنهم ماه محرم براي شما هم رنگ و بويي ديگر داشت؟

- توليد اين کار خيلي براي خودم عجيب و غريب بود. انگار يک نيرويي داشت اين کار را پيش مي برد. زماني که کار را شروع کردم گفتم که قول نمي دهم بتوانيم تا ماه محرم به پخش برسيم اما در زمان بسيار کوتاهي توانستيم کار را به پخش برسانيم و تا جايي که در توانمان بود از کيفيت کم نکرديم و در همه زمينه ها حساسيت هاي خودمان را هم داشتيم.

** از حس و حال خودتان حين نگارش و توليد اين سريال بگوييد. شما چند ماه زمان براي تصويربرداري تخمين زده بوديد و ظرف چند روز ضبط انجام شد و به توليد رسيديد؟

- در ارديبهشت سال گذشته از شبکه دو با آقاي اوجي تماس گرفتند و گفتند ما يک سريال محرمي مي خواهيم. همسرم گفته بود طرح يا متني داريد؟ و آنها گفته بودند نه ما فقط آقاي اوجي را داريم. خلاصه که مجيد به خانه آمد و ماجرا را براي من تعريف کرد. از طرفي دخترم پا به ماه بود و مجيد هم حال جسمي خوبي نداشت و بايد به هر دو رسيدگي مي کردم. به همين خاطر به همسرم گفتم من واقعا نمي توانم متن بنويسم و از مجيد خواستم که به دوستان بگويد متن را بدهند تا کمي جلوتر باشيم. اما مجيد آنقدر کارش را دوست داشت، وقتي مي گفتند يک کاري بساز، از صد بار شيمي درماني براي روحيه اش بهتر بود و روحيه اش خيلي خوب مي شد و سرپا مي شد و من هم ديدم که چه بهتر از اين براي اين آدم؟ به مجيد قول دادم کار را بسازم اما همان زمان هم گفتم من مي دانم تا متن را بنويسم و تصويب شود و مراحل اداري اش انجام شود به محرم امسال نمي رسد. اما شما فکر کنيد متن را نوشتم و در يک جلسه تصويب شد و گفتند نگارش را آغاز کنيد و به کمک تعدادي از دوستانم نگارش شروع شد. خيلي از قسمت هاي سريال را وقتي شب ها بعد از شيمي درماني کنار مجيد در بيمارستان مي ماندم، در لپ تاپ مي نوشتم. دخترم فرزندش را به دنيا آورد و از طرفي مراقبت از مجيد را هم به عهده داشتم و وقتي وارد توليد شديم حال جسمي مجيد هم بدتر شد. يادم است روزهايي که بايد ساعت 7 صح سر صحنه حاضر مي شدم، از ۴ صبح بيدار مي شدم و نهار و صبحانه مجيد را آماده مي کردم بعد مي رفتم. نکته مهم اينجاست که در تمام اين مدت اصلا احساس خستگي نمي کردم و در طول همان سه ماه از نگارش تا پايان تصويربرداري شبي سه ساعت بيشتر نمي خوابيدم و انگار نيرويي بود که مرا راه مي برد. حتي چند بار لوکيشن پيدا نمي کرديم و زمان مان هم کم بود، اما در دقيقه آخر بهترين مکان برايمان پيدا مي شد.

 

** در مورد انتخاب بازيگران هم به همين صورت بود؟

- براي انتخاب بازيگران که واقعا عجيب بود. همان اول واقعا نمي دانستم به کدام بازيگر بگويم تا متن را بخواند و قبول کند خب زمان ديگري طول مي کشد. در مورد ماه چهره که سه روزه خود را به ايران رساند و در مورد بقيه بازيگران هم همينطور. خانم خيرانديش، آقاي ارجمند، بازغي، صديق و ... همه به من لطف داشتند و براي حضور در اين کار که براي محرم بود با دل و جان آمدند و به خاطر مناسبت محرم هر روز حس و حال خاصي در فضاي پشت صحنه حاکم بود و همين به جلوي دوربين هم منتقل شد.

** هنوز هم از برکت هاي اين سريال در زندگي تان جاري است؟

- به نظرم يکي از برکت هايش همين پخش مجدد آن است، چه ياد خوبي شد از ماه چهره و مطمئنم خيلي از بينندگان که اين سريال را تماشا مي کنند، براي شادي روح او و آقاي اوجي فاتحه مي خوانند و چه برکتي بزرگتر و بالاتر از اين؟

 

** «مرضيه» اولين سريال مناسبتي ماه محرم شما بود؟

- براي من بله اما آقاي اوجي سريال سفر سبز را براي محرم چند سال پيش داشتند.

** با توجه به اينکه شما خانم هستيد و علاوه بر کارگرداني، نويسندگي اغلب کارهايتان را به عهده داريد، شرايط براي کارگرداني خانم ها مهيا است؟

- اينکه چقدر دعوت به کار بشوم و چقدر به من اجازه کارگرداني داده شود متفاوت است.

 

** در تلويزيون شايد پنج کارگردان خانم هم نداشته باشيم.

- نمي خواستم اين را بگويم اما به عنوان تنها خانم کارگردان و نويسنده تلويزيوني که البته در کارهايم مولف هم بوده ام، کم لطفي هاي بسياري ديدم. در هر صورت مشخص است که کارهاي من نگاه متفاوتي از مردان دارد و شايد به همين دليل است که نمي خواهند کار کنم يا شايد اين نوع نگاه را دوست ندارند.

** خوبي سريال هايي که يک خانم کارگرداني آنها را به عهده دارد، همين زنانگي موجود در کارها است.

- هميشه اين را گفته ام خانم هايي که روح زنانه دارند و نويسنده و کارگردان هستند، نتيجه کارهايشان کاملا متفاوت است. در خيلي از کارها مي بينيم که آقايان کارگردان هستند و نقش اصلي را يک خانم به عهده دارد، اما وقتي ما به عنوان يک خانم کار را مي بينيم متوجه اين مي شويم که حسي که در کار هست اشتباه است و نبايد به اين صورت رفتار کند و در خيلي از موارد به نظرم به خاطر نوع نگاهي که به خانم ها و خانواده دارند، به بنيان خانواده ضربه مي زنند. من نيز هميشه در کارهايي که مي سازم سعي کردم تا روح زنانگي را درست بيان کنم. به همين خاطر است وقتي الان سريال را مي بينيد، حس مرضيه درست است، حسش در از دست دادن همسرش، بزرگ کردن فرزندش و ... براي نشان دادن همه اينها با افراد بسياري مشورت کردم. صرفا نمي خواستم قصه اي بسازم که مردم را هيجان زده کنم، بلکه در کنار قصه مي خواستم مسائل ريز روانشناسي و رفتار مادر با فرزند بعد از چنين اتفاقي را درست بيان کنم. حتي درباره اينکه دختر مرضيه بعد از مرگ پدرش، پدر را مي ديد هم از چند روانشناس پرسيدم و بر اساس نکته هاي روانشناسي رفتارهاي مرضيه را جلو مي برم.

** اگر به کارگردان هاي خانم ميدان داده شود، کارهاي بهتري هم خواهند ساخت.

- بله، يادم است در دوران رياست آقاي ضرغامي خيلي سعي کردند تا به خانم هاي کارگردان ميدان داده شود و آن زمان خانم شهره لرستاني و مرضيه برومند از اين افراد بودند. نمي دانم چرا اين ارتباط قطع شده و وقتي به من که در اين سالها تعداد بسياري سريال براي تلويزيون ساختم بي اعتنايي مي شود، ديگر جايي براي مابقي دوستان باقي نمي ماند و انگار عده اي محدود مدام در حال ساختن و توليد هستند. الان مدتي است افرادي که شاخص بودند ديگر در تلويزيون کار نمي کنند و اين جاي تعجب دارد.

اين شب ها سريال «مرضيه» به کارگرداني فلورا سام و تهيه کنندگي زنده ياد مجيد اوجي و بازي مرحوم ماه چهره خليلي، اميرحسين صديق، داريوش ارجمند، گوهر خيرانديش، پژمان بازغي، نيلوفر شهيدي و ... از شبکه دو سيما پخش مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar