مجری برنامههای معارفی چگونه باید باشد؟
ايسنا/ مهدي آقابيگي ــ مجري برنامههاي معارفي تلويزيون ــ معتقد است: گزينش مجريان در راديو و تلويزيون در گذشته با دقت و ظرافت بيشتري نسبت به زمان حال صورت ميگرفته است.
آقابيگي که محرم امسال اجراي برنامه «حسينيه ايران» را در شبکه اول سيما عهده دار است، درباره ويژگيهاي يک مجري خوب و تاثيرگذار به ويژه مجريان حوزه معارفي و نيز نحوه پذيرش مجريان در سازمان صدا و سيما عنوان کرد: سواد و آگاهيهاي يک مجري بسيار مهم است. انتخاب و گزينش مجريان در گذشته خيلي دقيقتر و عميق تر بود و به سادگي الان نبود. بخشي از اين موضوع برميگردد به تغيير شرايط و اوضاع و احوال که قابل قبول است اما بخش اعظم آن به خاطر کم شدن دقتهاست.
او با يادآوري اينکه وزن يک برنامه در راديو و تلويزيون در کنار زحمات همه عوامل به گوينده و مجري برنامه واگذار ميشود، در اين زمينه توضيح داد: بنابراين اين انتخابها بايد با حساسيتهاي خاصي دنبال شود. بايد آموزشهاي علمي تخصصي و فني باشد. در دانشگاه صدا و سيما ميبينيم دورههايي برگزار ميشود و شاخص هاي ابتدايي را بررسي ميکنند و يک نفر يا دو نفر پس از اتمام دوره انتخاب ميشوند.
او درباره آينده کاري مجريان گفت: در حوزه اجرا نياز داريم به دقت و ساماندهي دقيق، اصولي و علمي که مجري ها و گويندههايي که فيلترها را طي ميکنند و وارد سازمان ميشوند، بتوانند در مدت حضورشان خودشان را در مسير رشد و ارتقا ببينند نه اينکه يک برنامه را اجرا کنند بعد جاي ديگري آنها را نخواهند و ديگر کاري نداشته باشند. بايد به موضوع مجريان در سازمان اهميت بيشتري بدهيم.
آقابيگي با بيان اينکه با فرا رسيدن ايام محرم تمام مجريان صدا و سيما بايد شئونات مربوط به اين ماه را رعايت کنند، خاطرنشان کرد: در کنار برنامههاي تخصصي معارفي، تمامي مجريان صداوسيما لازم است از اطلاعات معارفي در سطح معقول برخوردار باشند. در مدرسه هم معلمهاي معارف و ديني جدا از درس هاي ديگر هستند، اما معلم فيزيک هم نميتواند خودش را جداي از معارف بداند چراکه رفتار و اخلاقش و سخنش معرفتها و بينش هايي را به دانشآموزان و دانشجويان منتقل ميکند.
او وادي اجرا را يک زنجيره بهم پيوسته خواند و گفت: همهي مجريان بايد به شاخصهاي اصلي معارفي و نکات عمومي علوم معارفي اشراف داشته و آن را رعايت کنند؛ چه در اجراي برنامههايشان و چه در زندگي خودشان. به هر حال آنها نماينده رسانه هستند و وقتي حرفي را در راديو و تلويزيون به مخاطب منتقل ميکنند خودشان هم بايد رعايت کنند.
آقابيگي در عين حال گفت: البته اين درست است که هر برنامه و موضوعي مجري تخصصي خودش را ميطلبد؛ به عنوان مثال مجري موضوعي مثل ترافيک در راديو و تلويزيون بايد آگاهيها و اطلاعات مربوط به حوزه ترافيک را داشته باشد. در حوزه معارف هم بايد شخصي باشد که معارف را درست بلد باشد و اين خيلي مهم است. اگر ذرهاي در اين زمينه خطا شود و مطلبي بدون سند ذکر شود و خدايي نکرده انحرافي به وجود بيايد، بسيار ضربه زننده است و آثار و تبعات بدي دارد.
به گفته اين مجري، در برنامههاي معارفي مجريان و کارشناسان بايد اهل مطالعه و دانش معارف اسلامي باشند تا بتوانند از زواياي مختلف بحثهاي معارفي مانند موضوع عاشورا را با دقت بيان کنند.
آقابيگي عنوان کرد که ويترين کشور و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران راديو و تلويزيون است و گل سرسبد نمايان و پيشاني اين ويترين برنامههاي معارفي است؛ او افزود: بنابراين حتما بايد از همکاران خوب، با دانش، با تخصص و کار بلد در حوزه معارف استفاده شود تا شاهد نشر فرهنگ ديني و اسلامي در جامعه باشيم؛ چرا که ميزان باورپذيري مردم از مطالب ديني که بيان مي شود، وابسته به اجراي مجريان برنامههاي معارفي است.
او درباره جايگاه و اهميت صداوسيما در جامعه، توضيح داد: رسانه جزوي از پيکره مردم و برخاسته از متن مردم است. رسانه همگام با همه رويدادهايي است که در جامعه رخ ميدهد و نميتواند تافته جدا بافته باشد، بلکه زبان گوياي مردم است. در فضاي کرونا از لحظات ابتدايي که اين ويروس وارد کشور شد ديديم که همه مبنا را راديو و تلويزيون قرار دادند، حتي ستاد ملي مبارزه با کرونا هم اين موضوع را تصريح و تاکيد کرد که مرجع اصلي دريافت اخبار در اين حوزه راديو و تلويزيون است.
آقابيگي تصريح کرد: الانکه وارد ايام محرم شده ايم و پروتکلهاي بهداشتي به ما ميگويد که فاصلهگذاري اجتماعي و رعايت همه اصول بهداشتي بايد انجام شود، رسانه است که ميتواند جامعه را آماده کند. هر چند که جامعه ما بسيار فهيم است و هميشه نشان داده که متناسب با شرايط کشور خودش را تنظيم کرده اما براي اينکه اين موضوع انسجام و نظم داشته باشد بايد رسانه ملي وارد ميدان شود. نظر من اين است که تا اينجاي کار، رسانه ملي در حوزه کرونا بسيار خوب و موفق عمل کرده است.