ساخت موسیقی فیلم «خط باریک قرمز» بر اساس کاراکترهای تحت درمان
ايسنا/ آهنگساز فيلم مستند داستاني «خط باريک قرمز» مي گويد در اين فيلم بر اساس کاراکتريهايي که در حال درمان هستند و از يک آشفتگي و نابه ساماني به يک سامان نزديک ميشوند، موسيقي کار ساخته شده است.
صبا ندايي درباره همکاري اش در ساخت فيلم مستند داستاني «خط باريک قرمز» به کارگرداني فرزاد خوشدست و تهيهکنندگي فرزاد خوشدست و نگار اسکندرفر که هم اکنون در سينماهاي هنروتجربه روي پرده است، به ايسنا توضيح داد: فرزاد خوشدست به من لطف داشت و زماني که ساخت موسيقي اين کار را به من پيشنهاد داد باهم صحبت کرديم. زماني که فيلم را ديدم، متوجه شدم فيلم بسيار خوب و سرحالي است.
وي ادامه داد: «خط باريک قرمز» بسيار من را تحت تاثير قرار داد. من زمان کمي براي ساخت موسيقي اين فيلم داشتم اما آنقدر فيلم را پسنديدم که مشتاقانه کار را پذيرفتم و به پروژه پيوستم.
آهنگساز «خط باريک قرمز» درباره همکاري با کارگردان اين فيلم عنوان کرد: «خط باريک قرمز» اولين همکاري من با فرزاد خوشدست بود. ايشان از جمله کارگرداناني است که موسيقي را خوب ميشناسد، دغدغه موسيقي دارد، کار با آهنگساز را بلد است و ميداند چگونه بايد کار را انجام بدهد. به همين دليل توانستيم بسيار سريع و خوب به نتيجه برسيم.
ندايي ادامه داد: زماني که يک کارگردان بداند چه ميخواهد به ويژه آنکه موسيقي فيلم زباني متفاوت با زبان تصويري است، يک کار بسيار متفاوت نسبت به ديگر رشتههاي سينمايي است و بايد فيلمساز آن چيزي را که ميخواهد، بتواند درست به آهنگساز منتقل کند.
وي با اشاره به اينکه اين فيلم يکي از متفاوتترين کارهاي بود که تاکنون انجام داده است، تاکيد کرد: اگرچه موسيقي اين فيلم داراي پيچيدگيهاي زياد به لحاظ آهنگسازي بود اما کار در «خط باريک قرمز» بسيار براي من لذتبخش بود. اينکه کارگردان ميداند چه ميخواهد و آداب کار کردن با آهنگساز را بلد باشد، بسيار به آهنگساز فيلم کمک ميکند و باعث ميشود کار خوب پيش برود.
اين آهنگساز افزود: پيش از موسيقي کار بايد يک فيلم خوب وجود داشته باشد تا موسيقي به اصطلاح روي آن سوار شود. «خط باريک قرمز» قبل از هر چيزي يک فيلم بسيار خوب است به همين دليل در موسيقي هم تا آنجاکه در توان من بودم کار را پيش بردم و از نتيجه آن راضي هستم.
ندايي درباره ويژگيهاي موسيقي «خط باريک قرمز» اظهار کرد: در برخي مواقع موسيقي ميتواند ترجمه ديگري از فيلم و يا در واقع بعد ديگري از آن باشد. در اين فيلم از نگاه کلي ما سعي کرديم بر اساس کاراکتريهايي که در حال درمان هستند و از يک آشفتگي و نابه ساماني به يک سامان نزديک ميشوند، موسيقي کار را پيش ببريم.
وي ادامه داد: ابتداي فيلم که بچهها به اصطلاح در حال کوک شدن هستند ما هم سازهاي خود را کوک کرديم و در ادامه به موسيقي شکل موزيکالتر داديم و به جلو حرکت کرديم. در حقيقت روند شکلگيري و سامان گرفتن شخصيتها در موسيقي آن چيزي بود که من فکر کردم در موسيقي «خط باريک قرمز» بايد پيش برود و به جلو حرکت کند.
اين آهنگساز درباره سازهاي استفاده شده در موسيقي اين کار گفت: سازهاي زهي، کوبهاي، سه تار، کلارينت و......از سازهايي بود که براي اين کار انتخاب و استفاده شد.
ندايي درباره تاثيرات هنر روي کاهش جرم و جرايم کيفري بيان کرد: سليقه خود من مستندي است که در ابتدا بتواند روي کاراکترهاي خود تاثير مثبت بگذارد. «خط باريک قرمز» جزو فيلمهاي مستندي است که روي کاراکترهاي خود تاثير مثبت گذاشته است. اين موضوع در هر بعدي از اجتماع اتفاق بيفتد، بسيار ارزشمند است. حتما طرح يک ايده درست براي برخورد با جرم و تغيير فضايي که در گروههاي سني نوجوانان و جوانان است، ميتواند بسيار موثر باشد.
اين آهنگساز در پايان خاطرنشان کرد: هنر حال افراد را خوب، آنها را مهربانتر و روحشان را تلطيف ميکند. من فکر ميکنم هرچه هنرمند پرورش بدهيم و افراد را با هنر آشنا کنيم، جامعهاي مهربانتر، پوياتر خواهيم داشت.