قربانی واقعی فیلم سینمایی «عصر جمعه»

خراسان/ رويا نونهالي در فيلم سينمايي «عصر جمعه» که به تازگي در نمايش خانگي منتشر شد، بازي خوب و باورپذيري داشته است
فيلم سينمايي «عصر جمعه» به کارگرداني مونا زندي حقيقي پس از سالها توقيف، به تازگي مجوز انتشار در نمايش خانگي را دريافت کرد. اين فيلم که اولين بار در بيستوچهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و پس از آن توقيف شد، پنج شنبه هفته گذشته پس از گذشت 15 سال در نمايش خانگي منتشر شد. به بهانه انتشار اين فيلم، نگاهي داشتهايم به بازي خوب رويا نونهالي و نقشي که او در اين اثر ايفا کرده است.
«سوگند» زن عامي طبقه متوسط
فيلم «عصر جمعه» داستان زني به نام «سوگند» با نام اصلي «شقايق» را روايت ميکند که پس از سالها، سر و کله خواهرش در زندگي او پيدا ميشود و ماجراهايي در زندگياش اتفاق ميافتد. رويا نونهالي در اين فيلم نقش شخصيت اصلي قصه يعني همان «سوگند» را ايفا کرده است. اين کاراکتر به همراه پسر نوجوان خود در يکي از طبقات آپارتمان کوچکي زندگي ميکند و در خانه مشغول کار آرايشگري است. اتفاقاتي که در گذشته براي «سوگند» رخ داده، باعث شده است مسير زندگياش تغيير کند و سختيهاي زيادي را متحمل شود و بار مسئوليت پسر بيکار و پردردسرش روي دوش او باشد. «سوگند» متعلق به قشر متوسط جامعه است که مانند مردم عامي به فال و طالعبيني اعتقاد دارد. سبک زندگي، نوع پوشش و ارتباط او با اطرافيانش نيز نشان ميدهد «سوگند» زن خجالتي يا باهوشي نيست.
بازي خوب و قابل باور
رويا نونهالي در فيلم «عصر جمعه» با بازي خوب خود و درکي که از شخصيت «سوگند» داشته است ويژگيهاي شخصيتي اين کاراکتر را به نمايش ميگذارد و مخاطب به خصوصيات مختلف او پي ميبرد. اين بازيگر سعي کرده است متناسب با آن چه از کاراکتر «سوگند» گفتيم، با لحن متفاوتي صحبت و حتي در طرز راه رفتن خود نيز هماهنگ با نقش عمل کند، به اين ترتيب خيلي خوب به تماشاگر ميفهماند که مقتدر نيست، در مقابل پسر نوجوان خود بسيار ضعيف است و به طور کلي شخصيت زودباور و سادهاي دارد. اگر کاراکتر «زيبا» در فيلم «نيمه شب اتفاق افتاد» را به ياد بياوريد متوجه خواهيد شد که او در «عصر جمعه» درست در نقطه مقابل «زيبا» که زن آرام و محجوبي بود، قرار دارد و بازي بسيار متفاوتي داشته است. ناگفته نماند که طراحي لباس بسيار خوب او هم با نقشش کاملا هماهنگ است و تصوير «سوگند» را در ذهن مخاطب قابل باورتر ميکند. رويا نونهالي با توجه به ريزهکاريهاي نقش خود موفق شده به تناسب قصه نشان بدهد که تنهايي و بيپناهي از او چه شخصيتي ساخته است، بنابراين مخاطب به «سوگند» نزديک و با او تا انتهاي قصه همراه ميشود.
تاثيرگذار در سکانس مهم
رويا نونهالي در يکي از سکانسهاي بسيار مهم فيلم که قرار است راز بزرگي فاش شود، بسيار خوب از پس ايفاي نقش خود برميآيد. او در اين سکانس که بايد اتفاق تلخي را که در گذشته برايش رخ داده روايت کند، با بغض و حس بدي که از يادآوري آن اتفاق به او دست داده است، از راز زندگياش پرده برميدارد. رويا نونهالي با بازي فوقالعاده خود، حس انزجار و ناراحتياش را کاملا به تماشاگر منتقل ميکند و حس همدلي او را در حساسترين لحظه فيلم برميانگيزد. رويا نونهالي سال 84 در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر، براي بازي در اين فيلم نامزد دريافت سيمرغ بهترين بازيگر نقش اصلي زن شد، اما رقيب مهم او يعني هديه تهراني، اين جايزه را براي بازي در فيلم «چهارشنبه سوري» اثر اصغر فرهادي از آن خود کرد، به اين ترتيب رويا نونهالي اين جايزه را از دست داد.
نويسنده : مائده کاشيان