نماد آخرین خبر

روایتی از ساخت فیلم «گاو آمریکایی»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روایتی از ساخت فیلم «گاو آمریکایی»

ايسنا/ کارگردان فيلم کوتاه «گاو آمريکايي» مي گويد: سينماي جنوب غرب ايران پر از قصه و ظرفيت‌هاي کار نشده و بکر است که مي تواند فيلم‌ها را به فيلم‌هاي مهم و تاثيرگذار تبديل کند.

آسمان طوسي کارگردان فيلم کوتاه «گاو آمريکايي» که هم اکنون در بسته «بازگشت کوتاه» سينماهاي هنروتجربه در حال اکران است، درباره ايده شکل گيري اين فيلم کوتاه به ايسنا توضيح داد: همه اهوازي‌ها و در واقع جنوبي‌ها آن‌هايي که رودخانه از شهرشان رد مي‌شود با اين تصوير که گاوميش‌ها از آب رد مي‌شوند و يا در آن نشسته‌اند و بچه‌ها ميان‌ آن‌ها بازي مي‌کنند، آشنا هستند. به هرحال گاوميش موجود اسرارآميزي است و بسياري از فيلمسازان اين موجودات را دستمايه موضوع فيلم خود قرار داده‌اند.

وي با اشاره به اينکه ايده «گاو آمريکايي» يک شبه شکل نگرفت، ادامه داد: گاوميش جداي اينکه موجود خطرناکي است اما تا زماني که احساس خطر نکند ارتباط خوبي با انسان‌ها دارد. اين موجود تصوير سينمايي خوبي هم دارد و بسيار حقيقي است. من هم اين علاقه را داشتم که درباره گاوميش‌ها فيلم بسازم اما نمي‌دانستم چگونه مي‌توانم از آن‌ها در کار خود استفاده کنم. ايده «گاو آمريکايي» يک شبه شکل نگرفت. 

کارگردان «گاو آمريکايي» با اشاره به اينکه مجموعه 5 قسمتي معرف فرهنگ عامه به سفارش شبکه مستند ساخته است، بيان کرد: براي ساخت اين مستند به خوزستان سفر مي‌کردم. به ياد دارم رفتم روزي سري به روستاي گاوميش آباد زدم و يک جمله‌اي درباره گاو آمريکايي از بوميان آن منطقه شنيدم که باعث شد به ايده «گاو آمريکايي» برسم. 

طوسي درباره پروسه توليد اين فيلم کوتاه عنوان کرد: روستاي گاوميش آباد در اهواز واقع شده است و خانه‌هاي آنجا از معماري شهري برخوردار هستند و بافت روستايي ندارد اما من نيازمند يک بافت روستايي بودم. در گرما و تنهايي اهواز را زير پا گذاشتم تا بتوانم موقعيتي را به لحاظ بصري پيدا کنم که براي فيلم مناسب باشد. در اهواز اين موقعيت را پيدا نکردم و در نهايت با کمک دوستانم و انجمن سينماي جوانان آبادان به سمت آبادان حرکت کردم تا بتوانم کار خود را در آن منطقه بسازم. اگر همکاري بچه‌هاي آبادان نبود واقعا ساخت اين کار ميسر نمي‌شد.

وي با اشاره به اينکه در اين فيلم کوتاه از بازيگر بومي استفاده شده است، گفت: يک کار بومي بايد از بازيگران بومي نيز بهره ببرد. البته بايد بگويم در اين فيلم کوتاه از بازيگر استفاده نکردم بلکه از يک نابازيگر بهره بردم. دليل بومي بودن اين نابازيگر هم کاملا مشخص است چراکه فيلم کاملا بومي است. همچنين به دنبال بازيگري بودم که عرب زبان باشد چراکه حس و حال کلام را بهتر مي‌توانست در اين فيلم به مخاطب منتقل کند. 

کارگردان «گاو آمريکايي» درباره امکانات فيلمسازي در شهرستان‌ها اظهار کرد: امکانات فيلمسازي در شهرستان‌ها تا سال 96 که من در شهري غير از تهران فيلم مي‌ساختم بسيار کم بود. من مجبور بودم که تجهيزات حرفه‌اي را از تهران کرايه کنم که بسيار کار هزينه‌بري بود. به نظر من به جز امکانات فني همه امکانات ديگر براي فيلمسازي در شهرستان‌ها وجود دارد.

طوسي ادامه داد: باز هم علاقه‌مندم که در شهرستان‌ها فيلم بسازم چراکه بسيار لذتبخش است. فيلمساز با عده‌اي کار مي‌کند که اولين و آخرين کارشان را با او تجربه مي‌کنند. به همين دليل همه انرژي خود را پاي کار مي‌گذارند و از داشته‌هاي خود سر صحنه استفاده مي‌کنند بدون اينکه توقع داشته باشند که اسم آن‌ها در تيتراژ بيايد. مخالف اين قضيه هم وجود دارد به گونه‌اي که يک بار در بازار خرمشهر و يک بار در روستا با مشکل مواجه شديم که حتي با قمه هم به سمت ما حمله شد اما درصد اين افراد پايين است.

وي با اشاره به اينکه پتانسيل انساني در شهرستان بسيار بالا است، تاکيد کرد: قطعا در شهرستان‌ها امکانات حرفه اي فيلمبرداري و صدابرداري و.. حرفه‌اي نيست و افراد فني حرفه‌اي مانند فيلمبردار، صدابردار و... نيز بسيار کم است اما نيروي انساني همدل و همراه در آن مناطق فراوان است. کار در شهرستان‌ها بسيار همدلانه است و تمام افراد بدون هيچ چشم داشتي از جان مايه مي‌گذارند.

کارگردان «گاو آمريکايي» درباره سينماي جنوب خاطرنشان کرد: سينماي جنوب غرب پر از قصه و ظرفيت‌هاي کار نشده و بکر است. هرکس که براي فيلمسازي به جنوب آمده است اولين موضوعي که به ذهنش رسيده، جنگ بوده است اما سينماي جنوب پتانسيل بالايي در پرداختن به مسايل فرهنگي، اقتصادي، سياسي و....به صورت مستقيم و غيرمستقيم را دارد. در واقع قصه‌هاي جنوب مي‌تواند فيلم‌ها را به فيلم‌هاي مهم و تاثيرگذار تبديل کند تا بتوانند در جهان نيز مطرح شوند.

طوسي درباره اهميت ساخت فيلم در جنوب غرب و توجه به ظرفيت مناطق بومي مطرح کرد: اين موضوع در ابتدا به هدف فيلمسازي که در آن منطقه کار مي‌کند، باز مي‌گردد. برخي در آن منطقه سفارشي کار مي‌کنند و برخي ديگر براي علاقه‌مندي‌هاي خود فيلم مي‌سازند. ساخت فيلم در اين مناطق به نوعي يک تاريخ نگاري و فرهنگ نگاري  است و باعث حفظ تاريخ شهري مي‌شود. همچنين اين تصويرها مي‌تواند براي آيندگان به اسناد مهمي تبديل شود که روزگاري در جهاني مدرن و در قسمتي از کشور دام‌ها در کنار انسان زندگي مي‌کردند.

وي در پايان در جواب به اين سوال که چرا گروه هنروتجربه را براي اکران برگزيده است، تصريح کرد: «گاو آمريکايي» قبل از اکران در سينماهاي هنروتجربه در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي اعم از جشنواره فيلم کوتاه تهران، جشنواره وارش و...نمايش داده شده است. سينماي هنروتجربه را براي اکران برگزيدم چراکه فرصت بيشتر ديده شدن فيلم را به مخاطبان مي‌دهد. البته اين روزها به اکران آنلاين نيز فکر مي‌کنم اما شکل اکران را هنوز انتخاب نکرده‌ام.

انتهاي پيام

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar