نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

آیا مجید مجیدی پس از 20 سال، ایران را صاحب شیر طلا خواهد کرد؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
آیا مجید مجیدی پس از 20 سال، ایران را صاحب شیر طلا خواهد کرد؟

خراسان/ اين روزها قديمي‌ترين جشنواره سينمايي دنيا در شهر ونيز ايتاليا در حال برگزاري است. جشنواره فيلم ونيز که به همراه کن و برلين، معتبرترين جشنواره‌هاي رقابتي جهان سينماست، در اين دوره پس از چهار سال غيبت، يک بار ديگر فيلمي ايراني را در بخش اصلي پذيرفته و نمايش داده است. فيلم سينمايي «خورشيد» به کارگرداني مجيد مجيدي که در هفتاد و هفتمين دوره جشنواره فيلم ونيز حضور دارد، از قضا با واکنش‌هاي مثبتي نيز از سوي منتقدان سينما مواجه شده و حتي اين شانس را دارد که براي دومين بار، ايران را صاحب شير طلايي کند.


نظرات متوسط منتقدان
با گذشت پنج روز از آغاز اين دوره از جشنواره ونيز، از جدول هاي ارزش‌گذاري منتقدان که منتشر شده، وضعيت «خورشيد» به نوعي در ميانه قرار مي‌گيرد؛ نه يکسره تحسين شده و نه مورد انتقاد جميع منتقدان قرار گرفته است. به گزارش مهر، فيلم جديد مجيد مجيدي از هيچ منتقدي 5 ستاره کامل دريافت نکرده و مثبت‌ترين نظر را از منتقد هاليوود ريپورتر با 4 ستاره گرفته. بقيه منتقدان 2 يا 3 ستاره به اين فيلم اعطا کرده‌اند. نظر منتقد وب سايت مطرح ورايتي درباره اين فيلم مثبت است و نوشته: «تماشاي فيلم مجيد مجيدي مرا به ياد يکي از مهم‌ترين فيلم‌هاي قرن 21 درباره کودکان به نام «پروژه فلوريدا» انداخت. مجيدي خودش خالق يکي از بهترين فيلم‌هاي قرن بيستم درباره کودکان است. «بچه‌هاي آسمان» که در سادگي محض بي‌رقيب است و در عين حال داستانش چنان تماشاگر را درگير مي‌کند که نمي‌تواند نگاه از صحنه بردارد. در «خورشيد» با فيلم نامه‌اي به مراتب پيچيده‌تر طرف هستيم.» منتقد اسکرين‌ديلي هم نوشته است: «مجيدي فيلم همدلانه ديگري درباره کودکان تهي‌دست ساخته است که نئورئاليسم بي‌تکلف قرن بيست‌ويکمي آن در دوران غريب کنوني به شکل غريبي طراوت‌بخش است.»


مجيدي عليه تحريم
در يکي دو روز اخير، صحبت‌هاي مجيد مجيدي کارگردان «خورشيد» در نشست خبري پس از نمايش اين فيلم در جشنواره ونيز، با واکنش‌هاي فراواني مواجه شده است. مجيدي در پاسخ به پرسشي مبني بر تصوير معضلات اجتماعي ايران در فيلمش گفت: «آن چه در اين فيلم روايت مي‌شود روايت يک معضل جهاني است و محدود به يک کشور خاص نمي‌شود. اما مي‌توان گفت آسيب‌هايي که برخي کشورهاي خاورميانه به دليل جنگ‌افروزي‌ها متحمل مي‌شوند، بيشتر است.» وي افزود: «کشور ما نزديک به ۴۰ سال است که تحت تحريم‌هاي آمريکا قرار دارد و همين الان که من با شما صحبت مي‌کنم و در وضعيت کرونايي قرار داريم که يک درد مشترک جهاني است، جالب است بدانيد يکي از معضلات مهم کشور ما بحث تحريم‌هاي دارويي است. در اين شرايط سخت دارو وارد کشور ما نمي‌شود چرا که تحت تحريم‌هاي آمريکا هستيم. ۴۰ سال است در اين شرايط سخت ناشي از تحريم‌هاي غيرانساني آمريکا، مردم ايران زندگي مي‌کنند.»


کشف ستاره فيلم در مدرسه
مجيد مجيدي چگونه بازيگران کودک و نوجوان «بچه‌هاي آسمان»، «رنگ خدا» و «خورشيد» را انتخاب کرد؟
«خورشيد» مانند «رنگ خدا» و «بچه‌هاي آسمان» که دو عنوان از بهترين ساخته‌هاي مجيد مجيدي هستند، دو نوجوان دارد که پيش از اين تجربه بازيگري نداشته‌اند. در ادامه درباره انتخاب بازيگران کودک و نوجوان اين سه فيلم مي‌خوانيد، با اين توضيح که مجيدي قبلا در فيلم «بدوک» و «پدر» هم از بازيگران کودک و نوجوان استفاده کرده بود، اما درباره شيوه انتخاب آن‌ها اطلاعات خاصي در دست نيست.


فرخ هاشميان:بچه‌هاي آسمان

مجيد مجيدي براي انتخاب بازيگر نقش «علي» در فيلم «بچه‌هاي آسمان»، سراغ مدرسه رفته بود و در آخرين کلاسي که براي انتخاب بازيگر فيلمش به آن سر زده بود، فرخ هاشميان را پيدا کرده بود. حتما لحظه بغض و گريه «علي» در «بچه‌هاي آسمان» را به خاطر داريد، اين که بازيگر شخصيت «علي» بتواند خوب گريه کند، براي مجيدي معيار مهمي بوده و وقتي در کلاس چشمش به او که به دليل جا گذاشتن دفتر نقاشي‌اش گريه کرده بود، مي‌افتد، تصميم مي‌گيرد از هاشميان تست بگيرد. فرخ هاشميان در اين تست موفق مي‌شود حس گريه‌اي را که مد نظر مجيدي بوده، به خوبي اجرا کند.


محسن رمضاني :رنگ خدا


مجيد مجيدي براي انتخاب بازيگر نابيناي فيلم «رنگ خدا» هم سراغ جايي مانند مدرسه رفته بود. او به يک مرکز آموزشي ويژه نابينايان و معلولان در تهران رفته تا بازيگر نقش «محمد» را انتخاب کند. مجيدي براي انتخاب بازيگر اين فيلم تقريبا از 500 کودک تست بازيگري گرفته بود و در نهايت از ميان اين کودکان، پس از اطمينان پيدا کردن به علاقه محسن رمضاني به بازيگري، او را که 9 سال داشته انتخاب مي‌کند. بازي بسيار خوب محسن رمضاني در اين فيلم ثابت مي‌کند که مجيدي اين بار هم انتخاب کاملا درستي داشته است.


روح‌ا... زماني :خورشيد

مجيد مجيدي براي انتخاب بازيگران کودک و نوجوان فيلم «خورشيد» نيز مانند ساخته‌هاي ديگرش، حساسيت خاصي داشته است. ابتدا براي انتخاب بازيگر نقش اصلي اين فيلم فراخواني منتشر و از پسران نوجوان علاقه مند به بازيگري خواسته شد که ويدئوي کوتاهي ضبط و در آن خودشان را معرفي کنند. مجيد مجيدي از بين 4 هزار کودک کار، 100 نفر را انتخاب کرده و از ميان آن‌ها، روح‌ا... زماني را که از لحاظ فيزيک و ظاهر، معيارهاي مجيدي را داشته ،برگزيده است. مجيدي دو بازيگر ديگر فيلم شميلا و ابوالفضل شيرزاد را از ميان دانش‌آموزان مدرسه «صبح رويش» که مختص کودکان کار است، انتخاب کرده است.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar