logo

داستان «مخاطب خاص» در شرایط خاص این روزها

منبع
جام جم
بروزرسانی
داستان «مخاطب خاص» در شرایط خاص این روزها

جام جم/ به بهانه پخش مخاطب خاص در شب هاي  محرم گفت وگو کرديم با رسالت بوذري مجري اين برنامه که به تازگي از شهر کربلا به تهران آمده است.
 از اواسط دهه ۷۰ بعضي برنامه سازان به فکر خلاقيت بيشتر در حوزه برنامه سازي مذهبي افتادند و توانستند کمي از فضاي معمول آن روزها فاصله بگيرند. شايد يکي از اولين برنامه هاي ي که توانست کمي خرق عادت کند، برنامه اي در شبکه ۵ سيما بود که با اجراي سيد کاظم احمدزاده دوربين را به کشور عراق برد و با ارسال گزارشي از مسجد کوفه توانست يک برنامه متفاوت مذهبي را روي آنتن ببرد. عراق آن روزها البته تفاوت هاي زيادي با امروز دارد و اين گزارش داشت از کشوري تهيه مي شد که صدام حسين رئيس آن بود و محدوديت هاي بي پاياني براي شيعيان وضع کرده بود. بعد از آن دوربين تلويزيون ايران کم کم توانست زيارت را به قاب تلويزيون بياورد و ميليون ها مشتاقي که تابه حال به زيارت عتبات عاليات نرفته بودند از طريق اين برنامه ها زائر آستان علي عليه السلام در نجف و امام حسين عليه السلام در کربلا مي شدند. اين شب ها هم برنامه «مخاطب خاص» با اين نگاه از شبکه سه روي آنتن رفته است تا در روزهايي که سفرهاي زيارتي تحت الشعاع کروناي ملعون قرار گرفته، کمي حس و حال آن فضا را براي ما تداعي کند. در ادامه علاوه بر گفت وگو با رسالت بوذري، مجري اين برنامه، نگاهي به سير توليدات اين حوزه داشتيم.

در تمام اين سالها نسبت برنامه هاي  خلاقانه مذهبي به برنامه هاي  معمول و کم بيننده همچنان کم بود و عليرغم آن که مردم گرايش زيادي براي دنبال کردن اين نوع برنامه ها داشتند، ولي کمتر برنامه اي در اين زمينه بود که بتواند تبديل به يک جريان مخاطب پسند بشود.
در اواخر دهه هشتاد و اوايل دهه نود اما يک برنامه در شبکه سه سيما توانست دوباره به يک اتفاق همه گير روي آنتن سيماي ملي تبديل شود. سمت خدا با حضور اساتيد نام آشناي حوزه هاي  علميه، بعد از اذان ظهر هر روز روي آنتن شبکه سه رفت و طولي نکشيد که يکي از ساعات کم بيننده تلويزيون را ميزبان يکي از پربيننده ترين برنامه ها کرد. سمت خدا با بهره گيري از يک قالب بسيار ساده و مردم پسند، با ارائه محتواي مفيد توانست به مرور يکي از برندهاي مذهبي تلويزيون اين سالها شود.  با اين حال همچنان جاي برنامه هاي  خلاقانه مذهبي ديگر روي آنتن تلويزيون خالي بود و مشکل ضعف فرم براي ارائه محتواي خوب در برنامه هاي  مذهبي وجود داشت. به همين دليل تلاش هايي در اين زمينه دربرنامه هايي چون «آينه خانه»، «چراغاني» و «سياه پوش» اتفاق افتاد که تاحدي توانست موفق باشد.  در ادامه در دو سه سال اخير توليد «مخاطب خاص» در قالب يک برنامه تازه مذهبي باعث شد تا باز هم نگاه مخاطبان به اين فضا جلب شود. برنامه اي که از لوکيشني خاص در نزديک ترين فاصله ممکن از حرم امام حسين عليه السلام روي آنتن مي رفت و حال و هواي خاص خودش را داشت.

ويژگي هاي «مخاطب خاص»
هرچند نزديکي به حرم امام حسين عليه السلام ويژگي مثبتي براي برنامه هاي  عاشورايي به حساب مي آيد، ولي برنامه هاي  بسيار ديگري هم از لوکيشن هاي  مشابه مانند پشت بام آستان سيدالشهدا و در جوار گنبد حرم روي آنتن رفته است. مخاطب خاص اما  در لوکيشني پخش مي شود که به نوعي جزو حرفه اي ترين لوکيشن هاي  ايراني در بين الحرمين است. لوکيشني که در بالاي هتل «حسنين» در جوار حرم امام حسين به همت سازمان هنري رسانه اي اوج تاسيس شده و نخستين لوکيشني بود که توسط ارگان هاي  هنري جمهوري اسلامي ايران در نزديک ترين فاصله ممکن به حرم سيدالشهدا تاسيس شده بود. آن هم درست در موقعيتي که در قرق شبکه هاي  انحرافي شيعه بود و چنين لوکيشني با اين کيفيت فني تنها در قاب هاي  آن شبکه ها ديده مي شد.  نفس حضور در يک استوديوي مجهز، کيفيت فني اين برنامه را با هم رده هايش تا حدي متمايز مي کرد. بسياري از برنامه هاي  مشابه همواره مشکلات جدي در صدا و تصوير داشته اند و خيلي وقت ها صداي باد فضاي باز، باعث افت شديد صداي برنامه هاي  اين چنين هم مي شد، ولي مخاطب خاص در محيطي متفاوت، در يک استوديوي مجهز روي آنتن مي رود و همين مساله باعث مي شود ويژگي هاي  اصلي فني لازم براي يک برنامه تلويزيوني داشته باشد.

شيوه اجراي اين برنامه هم جزو مواردي است که برخي ها در مورد آن از تفاوتش با بقيه چه در نوع اجرا و چه در بخش هاي ديگر مثل پوشش مجري مي گويند، اجرايي که در فضاي راحت و بدون کت و شلوار مرسومي که خيلي وقت ها مجريان در اين برنامه ها مي پوشند، اتفاق مي افتد. بوذري در اين برنامه گاهي با لباس هاي  بلند و چفيه هاي  مخصوص روي آنتن حاضر مي شود اتفاقي که باعث مي شود حس همراهي مخاطب با موقعيت مکاني برنامه هم بيشتر شود.

کليپ هايي که در اين برنامه پخش مي شود بخش ديگر مخاطب خاص است. بسياري از کليپ هاي  تيتراژ يا کليپ هايي که در خلال اين برنامه پخش مي شوند، خيلي وقت ها بعد از برنامه در فضاي مجازي دست به دست مي شود. اتفاقي که نشان مي دهد مردم هم آنها را دوست دارند.  تيتراژ ابتدايي و انتهايي اين برنامه در سري دهه اول محرم توسط حجت اشرف زاده و حنيف طاهري توليد شده بود و بايد گفت که کليپ هاي  مخاطب خاص چندان شبيه فوتوکليپ هاي  معمول برنامه هاي  مذهبي نيست و در فرم و محتوا و خواننده(مداح) به شکل ديگري عمل شده است.

اجرا در عراق، اتفاق سختي بود
بوذري درباره علت ديده شدن نسبي برنامه مخاطب خاص بيان کرد: واقعيت اين است که گروه سازنده مخاطب خاص براي تک تک اجزاي برنامه وقت و دقت و انرژي کاملي مي گذارند. يعني اين طور نيست که فرضا دکور ما سردستي و عجله اي تنظيم بشود، يا کليپ هايي که در برنامه استفاده مي کنيم با يک جست وجوي ساده به دست آمده باشد. بچه هاي  گروه مخاطب خاص براي تمام اين جزئيات دقت و انرژي جدي مي گذارند و همين است که باعث مي شود مردم اين برنامه را لايق تماشا بدانند.  بوذري درباره گزينش مهمانان برنامه هم گفت: ما پيش از اين بيشتر برنامه ها را ميزبان کارشناسان عزيز مذهبي بوديم که از دريچه معارف اسلامي به موضوع برنامه مي پرداختند که انصافا اين عزيزان جزو بهترين ها و ما افتخار مي کنيم به شاگردي ايشان. اما به خصوص از زماني که درگير برنامه افطار رمضان امسال شديم و کمي بيشتر در ميان قصه هاي  مردم جستجو کرديم ديديم داستاني هاي ي که از دل مردم باشد و با فضاي برنامه ما هم متناسب باشد کم نيست و تصميم گرفتيم کمي روايت هاي  اين چنيني از دل مردم را در برنامه بيشتر پيگيري کنيم. و اتفاقا در دهه اول محرم امسال که ميزبان چند روايت اين چنين بوديم بازخوردهاي  بسيار مثبتي هم از مردم دريافت کرديم. مثلا داستان خادم حرم امام حسين که داستان شفاي او يا داستان برادران زبيدي يا داستان دختر عزيز شهيد مدافع حرم جزو بهترين برنامه هاي  مان بود و در ميان مردم هم بسيار مورد استقبال واقع شده بود. اما اين که در روند گفت و گوها او چه جرياني را درپيش مي گيرد و با چه نگاهي اجرا را پيش مي برد هم سوالي بود که اين مجري در پاسخ به آن گفت: حقيقت اين است که تاثيرگذاري اين نوع برنامه ها که از دل مردم روايت مي شود بسيار بيش از ساير گفت وگو ها است و مردم هم با داستاني که از دل زندگي همنوع خودشان پيش آمده بيشتر احساس همراهي مي کنند. از اين رو تصميم گرفته ايم که اين نوع چينش مهمان ها را هم در کنار اساتيد معظم معارف اسلامي که همواره افتخار ميزباني شان را داشته ايم، بيشتر کنيم.  رسالت بوذري با اشاره به سختي هاي  برنامه سازي در کشور عراق افزود: با تمام همراهي و انسي که بين مردم ايران و عراق وجود دارد و روابط مستحکمي که بين دو کشور هست، ولي به هرحال ما داريم مخاطب خاص را در يک کشور خارجي توليد مي کنيم و اين يک اتفاق بسيار سخت است. کافي است نوسانات ارز را مدنظر قرار دهيد که در همين دو سه سال چقدر هزينه و دردسرهاي برنامه سازي در کشور عراق براي ما بيشتر شده. گاهي دوستان خيال مي کنند که همه چيز با نهايت آسايش و راحتي دارد پيش مي رود ولي واقعيت اين است که بچه هاي  برنامه واقعا دارند با سختي برنامه را پيش مي برند. ما چند ماه است که مجبور شده ايم به خاطر ماجراهاي دلار و افزايش قيمت ها، از مسير زميني به تهران برگرديم که واقعا بچه ها با خستگي تمام به تهران مي رسند، ولي آنقدر عاشقانه پاي کار اين برنامه امام حسيني هستند که کار دارد پيش مي رود. بوذري در پايان اين گفت وگو با ستايش از اعضاي توليد برنامه مخاطب خاص گفت: کمتر گروه برنامه سازي را ديده ام که نسبت به برنامه اين قدر با دل و جان همراه باشند. شما نمي دانيد وقتي يک گفت وگوي خوب در برنامه در مي گيرد يا يک نماآهنگ خوش احساس پخش مي شود در اتاق رژي ما چه خبر مي شود و همه بچه ها با چشمان اشکبار کار را ادامه مي دهند. مي خواهم از همه مخاطبان اين برنامه خواهش کنم که براي عوامل اين برنامه دعا کنند که بتوانيم اين مسير را به شايستگي ادامه دهيم. گفتني است برنامه تلويزيوني مخاطب خاص با تهيه کنندگي هادي آشتياني، کارگرداني محمدرضا خندان و اجراي رسالت بوذري شبهاي جمعه از شهر کربلا روي آنتن شبکه سه سيما مي رود.

گفتگو: فاطمه شهدوست

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره