نماد آخرین خبر

«بوم و بانو»؛ روایت تاریخ با چاشنی عشق و مذهب

منبع
فارس
بروزرسانی
«بوم و بانو»؛ روایت تاریخ با چاشنی عشق و مذهب

فارس/ يک کارشناس رسانه گفت: سريال «بوم و بانو» ما را با روايتي ايراني به آن سوي تاريخ مي برد، تاريخي که اگر از آن مطلع نباشيم ما را در کنش هاي حال حاضرمان نيز دچار خطاي محاسباتي جدي خواهد کرد.

معصومه نصيري کارشناس رسانه گفت: در شرايطي که صدا و سيما با خلأ جدي محتواي موثر مواجه شده است و مي رود تا مخاطب در اين خلاء به سمت و سوي محتواهاي جايگزين کشيده شود، توليد مجموعه اي که در عين پرداخت دقيق و به دور از تحريف و اغراق به تاريخ، جاي اميدواري دارد.

وي ادامه داد: اين سريال پيوند ميان دو فاکتور اساسي «عشق» و «مذهب» را برقرار کرده و با روايت گري جذاب بتواند مخاطب را با خود همراه کند، همان چيزي است که نياز فوري و حتمي براي جلب مخاطب و ارائه انگاره هاي درست ذهني براي او درباره تاريخ و حقايق آن است.
نصيري تاکيد کرد: «بوم و بانو» محصول و خروجي انباشت سرمايه فکري و تجربه موفق تيم توليدکنندگان آن است. ذائقه شناسي و مخاطب شناسي دو فاکتور جدي که متاثر از تجربه زيسته سازندگان اين سريال است، مي تواند مخاطب را با روايت و داستان همراه کرده و ضمن بيان حقايق و برش هاي واقعي از تاريخ معاصر کشور، به تکميل تصاوير ذهني مخاطبان از آنچه در واقع رخ داده، و زير و بم هاي آن با زبان هنر بپردازد.


اين کارشناس ادامه داد: شايد بتوان تعهد به تاريخ را ويژگي بارز و قابل توجه و تامل «بوم و بانو» دانست. روايت وقايع اجتماعي تاريخ معاصر از کشف حجاب تا تجدد غربي که با ديکتاتوري رضا خان وارد ايران مي‌شود و حتي روال ممنوعيت عزاداري براي حضرت سيدالشهدا(ع) با زبان هنر و خلق تصاويري که قابل رمزگشايي در ذهن اکثريت مخاطبان است، سبب گرايش بيننده با اين مجموعه و داستان پرکشش آن شده است.

وي اظهارداشت: علاوه بر تعهد به تاريخ مخصوصا در ترسيم فضاها، بن مايه هاي پژوهشي اين اثر نيز او را از آثار معمول متمايز مي کند. اين درون مايه سبب مي شود مخاطب با ديدن يک درام، متوجه سير تاريخي رخ دادها نيز بشود. اينکه اين نگاه به تجدد و غرب گرايي حاکمان آن زمان چگونه به سمت قلع و قمع داشته هاي سنتي و فرهنگ اصيل ايراني حرکت کرده و چگونه بي کفايتي سياسي و برخوردهاي غيرعقلاني يک حاکم مي تواند به سمت و سوي فقيرسازي فرهنگي يک کشور حرکت کند و عناصر قدرت يک کشور را با دست خود به محاق ببرد، از جمله خروجي هاي اين سريال با لايه بندي هاي متن و محتوايي آن است.
وي ادامه داد: تلفيق عناصر متعدد و مورد نياز براي توفيق در به تصويرکشيدن تاريخ با چاشني هاي هنري مورد نياز آنچيزي است که با اعتماد به سابقه سعيد سلطاني مي توان از آن با خيالي آسوده گذر کرد و در جذر و مدهاي داستاني و تاريخي اثر غوطه ور شد و با رفت و برگشت مخاطب به ساليان دور و وقايع آن، نسبت به امروز و تطبيق ادعاهاي پهلوي هاي خارج نشين، دريافت که اگر همان روال تاريخي ادامه مي يافت هويت زدايي ايراني و اسلامي کامل محقق شده بود.

نصيري در پايان گفت: در قحطي برنامه سازي هدفمند و منبعث از خلاقيت و داراي روايي دقيق، «بوم و بانو» ما را با روايتي ايراني به آن سوي تاريخ مي برد. تاريخي که اگر از آن مطلع نباشيم ما را در کنش هاي حال حاضرمان نيز دچار خطاي محاسباتي جدي خواهد کرد. بايد منتظر و همراه شد و ادامه داستان پرکشش اين سريال را از شبکه دو دنبال کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar