شیوا ابراهیمی از سریال «زمین گرم» میگوید

خبرآنلاين/ شيوا ابراهيمي، بازيگر سريال«زمين گرم» معتقد است که اين سريال سعي در فرهنگسازي و مستقل نشان دادن زنان دارد يکي از ويژگيهاي ممتاز کارهاي سعيد نعمتالله همين موضوع است و اين سريال هنوز هم به زمان احتياج دارد تا بهتر ديده شود.
شيوا ابراهيمي که در ابتداي فعاليت در اين عرصه، با سريال«مسافر» سيروس مقدم بسيار ديده شد و بعدها هم با بازي در «زير هشت» طرفداران خاص خود را پيدا کرد. ابراهيمي سال گذشته نيز با بازي در سريال«برادر جان» ثابت کرد که دوست دارد نقش يک زن مستقل را بازي کند و يکي از دلايل همکارياش با سعيد نعمتالله نيز همين موضوع است که اين نويسنده در آثارش به زن و استقلال زنان اهميت ميدهد و يکي از دلايل پذيرش بازي در سريال «زمين گرم» که در حال حاضر از شبکه سه سيما پخش ميشود هم همين موضوع بود.
شيوا ابراهيمي نقش آتنه را ايفا ميکند، کاراکتري که با جدا شدن از همسر خلافکارش، سعي دارد به سمت مستقل شدن گام بردارد. در رابطه با کارکتر آتنه و سريال «زمين گرم»، با شيوا ابراهيمي گفت و گو کرديم که در ادامه ميخوانيد.
ضبط سريال «زمين گرم» همچنان ادامه دارد؟
بله، ضبط سريال ادامه دارد و هنوز به پايان نرسيده است.
وقتي پاي سريال «زمين گرم» مينشينيم، به نحوي سريال« برادر جان» براي ما تداعي ميشود و علاوه بر بازيگرها که تقريبا ۴۰ درصد مشابه هستند، موضوع هم به گونهاي شباهت دارد.
نويسنده هر دو سريال يک نفر است، ضمن اينکه اينبار آقاي نعمتالله مسئوليت کارگرداني را نيز برعهده دارد و اولين کار رسمي ايشان به عنوان کارگردان است. ممکن است اين شباهت به اين دليل باشد اما دو کار کاملا متفاوت است و تمام شخصيتها باهم فرق ميکنند.

در يک مصاحبهاي آقاي نعمتالله اعلام کرده بودند که قصد دارند يک سه گانه درباره موضوع برادر بسازند که تا اينجاي کار، دو سري آن ساخته شده است، اگر سري سوم هم ساخته شود، شما باز هم حاضريد که در آن ايفاي نقش کنيد؟
آن چيزي که بسيار براي من اهميت دارد خود نقش است، بايد ببينم نقش چه گونه است، اما من اساسا با آقاي نعمت الله کار ميکنم به اين دليل که کاملا زبان هم را متوجه ميشويم و اين موضوع فرآيند کار را بسيار براي ما آسان ميکند. به اين دليل که من ميدانم شيوه کاري ايشان چگونه است، ايشان هم بازي مرا ميشناسند.
انتقادي که معمولا به نوشتههاي آقاي نعمتالله وارد ميشود اين است که نثر متفاوت و سختي دارد، اين تفاوت و سختي شما را اذيت نميکند؟
من شناخت کاملي روي سبک فيلمنامه نويسي ايشان دارم و همکاريهاي بسياري هم که با يکديگر داشتيم اين موضوع را براي من راحت کرده است و من سختي در آن نميبينم.
زماني که من قرار داد بستم فيلمنامه هنوز به پايان نرسيده بود اما طي همکاريهاي پيشين و اعتمادي که به آقاي نعمتالله داشتم آتنه را پذيرفتم
ويژگي نقش براي شما اهميت دارد. آتنه چه ويژگي داشت که آن را پذيرفتيد؟
زماني که من قرار داد بستم فيلمنامه هنوز به پايان نرسيده بود اما طي همکاريهاي پيشين و اعتمادي که به آقاي نعمتالله داشتم نقش آتنه را پذيرفتم. چون يکي از خصوصيات بارز کارهاي آقاي نعمت الله اين است که زنها نقش منفعل ندارند و کنشهاي آنها بسيار قوي است و زنها يا مستقل هستند و يا در طول سريال مستقل ميشوند. علاوه بر اين موضوع زماني که کليت قصه را فهميدم جذابيت خود سريال باعث شد تا آن را بپذيرم.
آتنه هم نقش زني بود که خود ساخته نبود اما سعي داشت تا به اين سمت حرکت کند و همين موضوع مرا ترغيب ميکرد تا نقش را دوست داشته باشم.
شما خودتان هم مادر هستيد، اين موضوع چه قدر در ايفاي نقش اين کارکتر و باور پذير کردن آن تاثير گذاشت؟
در تمام دنيا و درباره تمام بازيگرها اين موضوع وجود دارد که زيست بازيگر روي بازيگريش تاثير ميگذارد و من هم از اين قاعده مستثني نيستم و قطعا اين موضوع روي ايفاي نقش من تاثير گذاشته است.
آتنه يک کاراکتري است به دليل خلافکار بودن همسرش سعي دارد او را ترک کند و به سمت مستقل شدن برود، شما تا چه ميزان حق را به او ميدهيد؟
من به عنوان شيوا ابراهيمي صد درصد حق را به زني ميدهم که قصد دارد شوهر خلافکارش را که قرار است بيست سال در زندان بماند ترک کند. هرکس ديگري هم باشد اين حق را ميدهد. مگر امکان دارد يک نفر زندگياش را بگذارد براي مردي که خلافکار است و معلوم نيست اصلاح ميشود يا خير و اين موضوع چيزي نيست که يک نفر بخواهد از آن چشم پوشي کند. نهايت کار اين است که فرد از صميم قلبش آن انسان را ببخشد اما اينکه زندگياش را پاي آن فرد بگذارد يک امر ديگر است.
آدمها يکبار زندگي ميکنند و اصلا درست نيست به خاطر اشتباههاي بزرگ و وحشتناک يک آدم ديگر که قاچاقچي است و هزاران عيب ديگر دارد زندگي خود را تباه کنند و اين موضوع خيلي عاميانه است و بهتر است که سطح اطلاع رساني آگاهي پيدا کند
البته يک عده هم رفتار آتنه را صحيح نميدانند و معتقدند که به خاطر فرزندش هم که شده بايد از خودگذشتگي کند، شما با اين موضوع موافقيد؟
من فکر ميکنم اين موضوعها ديگر به پايان رسيده است و براي يک دورهاي است که زن مستقل نبوده و پاي مرد خلافکار خود ميمانده. اما به نظر من اين موضوع اصلا درست نيست و اگر زني چنين شوهري دارد بايد تاجاي ممکن او را از فرزندش دور کند تا تاثير بدي روي او نداشته باشد. چه کسي گفته که زن و مرد در هر شرايط و با هر شکلي حتما بايد در يک زندگي غلط بمانند و فرزندشان را در يک شرايط ناهنجار پرورش دهند؟ حتي در علم روانشناسي هم نميگويند که کودک در چنين منجلابي بزرگ شود و دست آخر هم بگويند پدر و مادر از هم جدا نشدند. من با اعتقاد کامل به اين موضوع اين کارکتر را ايفا کردم و به هيچ عنوان شعار گونه نيست. آدمها يکبار زندگي ميکنند و اصلا درست نيست به خاطر اشتباههاي بزرگ و وحشتناک يک آدم ديگر که قاچاقچي است و هزاران عيب ديگر دارد زندگي خود را تباه کنند. اين موضوع خيلي عاميانه است و بايد اطلاع رساني شود و سطح آگاهي افزايش پيدا کند و يکي از کارهايي که اين سريالها انجام ميدهند فرهنگ سازي است.
اصولا سريالهاي ماه رمضان بازخورد بيشتري دارند و ديدن اين سريالها مانند يک سنت شده است
حدود دو هفته است که «زمين گرم» از شبکه سه سيما پخش ميشود، به نظر شما آنطور که بايد و شايد ديده شده و باز خورد «زمين گرم» بيشتر بوده يا «برادر جان»؟
من فکر ميکنم اين سريال هنوز هم احتياج به زمان دارد تا بهتر ديده شود و نکته بعدي اينکه بايد در نظر بگيريم که اصولا سريالهاي ماه رمضان بازخورد بيشتري دارند و ديدن اين سريالها مانند يک سنت شده است که همه هنگام باز کردن روزه خود، به تماشاي سريالهاي ماه رمضاني هم مينشينند و از لحاظ آماري هم سريالهاي ماه رمضان آمار بيشتري دارد. به همين دليل زمان پخش سريال در ديده شدن خيلي تاثير دارد.
يک موضوع که بسيار مطرح است اُفت کيفيت سريالهاي تلويزيوني است، اگر بخواهيم «زير هشت» که ده سال پيش پخش شد را با همين سريال که تقريبا عوامل مشترکي دارد مقايسه کنيم. مشخص است که سريالهاي حال حاضر مخاطب کمتري را ميتواند جذب کند.
يک چيزي که بايد در نظر گرفته شود اين است که زمانه تغيير کرده و همه ما ميدانيم که تلويزيون ريزش مخاطب داشته و اين موضوع هم دلايل مختلفي از قبيل افزايش مدياها دارد. که درگذشته اين مدياها بسيار محدودتر بودند. در مورد کيفيت سينمايي کارها هم اگر بخواهيم صحبت کنيم مشخص است که با افزايش فناوري اين کيفيت افزايش پيدا ميکند. اما آن چيزي که ديدم و ميدانم اين است که «برادر جان» سال گذشته مخاطبان بسياري داشت.
البته به سريال «برادر جان» هم بسيار انتقاد وارد شد هم در زمينه فيلمنامه هم کارگرداني و البته موضوعي که وجود داشت اين بود که «برادر جان» رقيبي نداشت و به همين دليل ديده شد.
هميشه به کارهاي آقاي نعمت الله انتقاد وارد ميشود. خيليها کلام و ديالوگ ايشان را دوست ندارند، خيليها هم اين سبک را دوست دارند، نميتوان هميشه تمام مخاطبها را راضي نگه داشت و نکته جالب هم اين است که افرادي که با ديالوگها مشکل دارند و هميشه منتقد هستند تمام ديالوگها را حفظ هستند و تمام قسمتها را ديدهاند. درباره نبود رقيب هم خيلي با اين موضوع موافق نيستم به اين خاطر که آقاي نعمتالله مخاطبان خاص خودش را دارد که تعدادشان هم کم نيست.
تلويزيون ريزش مخاطب داشته و اين موضوع هم دلايل مختلفي از قبيل افزايش مدياها دارد و نمي توان منکر اين موضوع شد
اينگونه هم نيست که کار خوب نداشتته باشيم، خود من در چند ماه اخير سر چند کار بودم که ميتوان از همه لحاظ به طور تمام قد از آنها دفاع کنم «خانه امن» با کارگرداني احمد معظمي، «بيگانهاي با من است» کار احمد اميني که بسار کارهاي قوي هستند.
ضبط سريال «بيگانهاي با من است» سال گذشته آغاز شد، چرا هنوز تمام نشده؟
آقاي اميني خيلي با طمانينه کار ميکنند و براي کارهايشان زمان ميگذارند و گرنه مشکل ديگهاي وجود نداشت.
ضبط همزمان سه سريال آن هم در شرايط فعلي براي شما دشوار نبود؟
قرار نبود همزمان شود ولي چون ضبط «بيگانهاي با من است» طول کشيد و به مشکل کرونا برخورديم يک مقدار کارها باهم تداخل پيدا کرد که به لطف دوستان برنامه ريز از لحاظ زماني براي من مشکلي پيش نيامد اما از لحاظ حسي براي من سخت بود چون نقشهايم ۱۸۰ درجه با يکديگر تفاوت داشتند چون نقشم در «بيگانهاي با من است» خاکستري است.
نقشهاي شما هميشه اينگونه است که آن آدمي هستيد که خوب است اما هرکاري دلش ميخواهد انجام ميدهد خودتان اينگونهايد؟
آدميزاد اينگونه است، ممکن است خوب باشد اما يکجاهايي هم خطايي از او سر بزند.
من يکبار کرونا گرفتم اما به طور خيلي خفيف و علامتي نداشت
يکجايي به کرونا اشاره کرديد، سر صحنه چگونه با اين موضوع کنار ميآييد؟
من يکبار کرونا گرفتم اما به طور خيلي خفيف و علامتي نداشت، موضوعي که درباره کرونا وجود دارد اين است که ممکن است شما خودتان آسيبي نبينيد اما به آن عزيزي که از اعضاي خانوادتان است آسيب برسانيد به همين دليل بسيار خطرناک است.
کروناي شما در سکوت خبري بود.
به اين دليل که خيلي اهل حاشيه و فضاي مجازي نيستم و دنبال اين نيستم به هر طريقي سر زبانها باشم و ديده شوم و اين موضوع را بسيار کنترل ميکنم.
متاسفانه بعضا ميبينيم و ميشنويم که عدهاي، مخصوصا جوانترها براي ورود به سينما و بازي در يک فيلم هزينه ميکنند که اين موضوع خودش يک مشکل عظيم است
کمتر هنرمندي اينگونه است.
بدون حاشيه زندگي آرامتري دارم و تمام وقتم را کنار خانواده ميگذرانم که بسيار هم لذت بخش است.
بيشتر شما را در تلويزيون ميبينيم و شيوا ابراهيمي را به عنوان بازيگر تلويزيون ميشناسيم خودتان نميخواهيد در سينما باشيد؟
من عاشق سينما هستم چون يک ويژگيهايي دارد که تلويزيون ندارد و بالعکس و اساسا در سينما دست بازتري براي ايفاي نقش داريم. من خيلي زياد فيلم کوتاه بازي ميکنم اما در مورد فيلم بلند ميتوانم بگويم خيلي کمتر پيشنهاد دارم و دليلش هم مشخص است شما اگر فيلمهاي سينمايي را نگاه کنيد اسامي يک تعداد آدم دائم در آن تکرار ميشود. سينما يک قسمت بيزنس دارد که آدمها بايد بروند و خودشان و کارشان را معرفي کنند.
من اساسا معتقدم هرکاري که ميخواهيم انجام دهيم بايد يک تحصيلات آکادميک و زمينه علمي درمورد موضوع داشته باشيم، من که چنين عقيدهاي دارم و دانشگاه رفتهام و درس خواندهام فکر ميکنم تمام هنرمندان بايد بخش بيزنس قوياي داشته باشند، هرچند که در نظام آموزشي ما اين مورد آموزش داده نميشود و من از اساس به نظام آموزشي انتقاد دارم، اما اين مهارت بايد کسب شود حالا يا توسط خود هنرمندان يا از راههاي ديگر مانند استفاده از مدير برنامه و اگر اين بخش تقويت نشود کسي مانند من که در اين بخش ضعيف است، حضورش کمرنگ ميشود.
يک بحث هم درباره ارتباطات وجود دارد، چند سال پيش يک نقشي را به من پيشنهاد دادند، قرار داد بستم و پس از مدتي ديدم نقش من خيلي کمتر شده و يک کاراکتر به فيلم اضافه شده و بخش عظيمي از نقش من وارد نقش آن هنرمند شده تا او آن را بازي کند و براي جشنواره فجر سيمرغ بگيرد که يادم نيست سيمرغ گرفت يا کانديد شد. من هنوز هم آن قرار داد را دارم اما جايي رسانهاي نکردم. نکتهاي که وجود دارد اين است خيلي راحت نقشها تغيير ميکنند و متاسفانه بعضا ميبينيم و ميشنويم که عدهاي، مخصوصا جوانترها براي ورود به سينما و بازي در يک فيلم هزينه ميکنند که اين موضوع خودش يک مشکل عظيم است.
اگر يک حق انتخاب داشته باشيد که تا آخر در همان زمينه فعاليت کنيد بين سينما، تئاتر و تلويزيون کدام عرصه را ترجيح ميدهيد؟
تئاتر را انتخاب ميکنم. من هميشه دوست دارم بازيگر تئاتر باشم، در حال حاضر در اين وضعيت کرونا که اصلا کار تئاتر انجام ندادهام، قلبم تير ميکشد که حتي يک تئاتر ببينم. بحث اين است که من دوست دارم بازيگر تئاتر باشم اما در شرايطي که بتوانم با آن زندگي کنم، در حال حاضر هنرمندان ما مخصوصا کساني که فقط در تئاتر فعاليت ميکنند يک شغل ديگر هم دارند تا بتوانند خرج زندگي و خانواده را بگذرانند. من تئاتر را دوست دارم اما در شرايطي که همه چيز آن مهيا باشد.