نماد آخرین خبر

پرمخاطب‌ترین برنامه کارآفرینی تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟

منبع
جام جم
بروزرسانی
پرمخاطب‌ترین برنامه کارآفرینی تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟

جام جم/ پس از تجربه موفق برنامه «عصر جديد» در معرفي استعدادهاي هنري، ورزشي و حوزه سرگرمي، اين‌بار شبکه سه در سال رونق توليد به دنبال کشف استعدادهاي ناشناخته يا کمتر شناخته شده در حوزه ايده پردازي و کسب و کار رفته است.
در  «ميدون» به سياق تمام برنامه‌هاي تلويزيوني استعداديابي (تلنت شو) متقاضيان، هنر و توانمندي خود را برابر ديدگان داوران متخصص، تماشاگران حاضر در استوديو و در نهايت آراي مردمي قرار مي‌دهند تا ترکيب اين سه نظر، برگزيدگان هر رشته را معرفي کند. در اين ميان، چگونگي ارائه اين استعداد و توانمندي خاص و البته جذابيت آن براي اين ترکيب سه‌گانه داوري، مي‌تواند ضامن موفقيت شرکت‌کنندگان باشد. اين برنامه در حال حاضر مهم‌ترين برنامه کارآفريني و اقتصادي تلويزيون محسوب مي‌شود  در سال گذشته مخاطبان زيادي را به خود جذب کرده است.
ميدون با ساير برنامه‌هاي استعداديابي تلويزيون متفاوت است؛ آنان که پا به «ميدون» مي‌گذارند يا ايده‌اي در سر دارند که به زعم آنان اشتغال‌زا، کاربردي و سودآور است و نياز به پرورش و سرمايه‌گذاري دارد و يا صاحب کسب و کاري هستند که براي مالکان سرمايه و متوليان اعطاي مجوزهاي ريز و درشت شناخته‌شده نيست. دسته‌اي ديگر هم ابداعاتي انجام داده‌اند که مي‌تواند به انبوه‌سازي برسد، اما مجالي براي ارائه آن نيافته‌اند.
معيار يک ايده 
محمد حسين هاشمي گلپايگاني، تهيه کننده ميدون  ملاک و معيار‌هاي حضور در برنامه «ميدون» را اين‌طور توصيف مي‌کند: ايده‌هايي را قبول مي‌کنيم که به مرحله توليد رسيده و براي توسعه کسب و کار خود نياز به سرمايه و وام داشته باشند. کارشناسان برنامه درباره حوزه کسب و کار، هزينه درآمد، ميزان فروش، ايده، خلاقيت، مزيت کسب و کار نسبت به کسب و کار‌هاي ديگر، مجوز، برند با منتخبان صحبت مي‌کنند و براي شرکت در برنامه دعوت مي‌شوند. وي درباره سازوکار داوري اين برنامه خاطرنشان کرد: داوران در هر قسمت ۲۰ سکه دارند و با توجه به ملاک‌هايي که در برنامه وجود دارد به شرکت کنندگان سکه ارائه مي‌دهند. شرکت کننده‌اي که بيشترين سکه را در هر قسمت دريافت کند، به عنوان برگزيده معرفي مي‌شود. در هر هفته دو قسمت روي آنتن مي‌رود و در انتهاي هر هفته، برگزيده هفته معرفي مي‌شود و تا سقف يک ميليارد تومان مشارکت يا وام اشتغال بلندمدت ۴ درصدي به برگزيده‌ها اهدا خواهد شد.
مخاطبان ميدون

 پرويز کرمي مشاور معاون علم و فناوري رياست جمهوري که جزء داوران فصل اول برنامه نيز بوده است در رابطه با ميدون و مخاطبانش اعتقاد دارد: «ميدون  مخاطبان عام و مخاطبان خاص دارد. مخاطبان خاص ما، شرکت‌هاي دانش‌بنيان يا استارت‌آپ‌هاي بزرگ هستند که حضورشان به اين برنامه رونق مي‌دهد؛ به نظرم ميدون هنوز در بين مخاطبان خاص شناخته‌شده نيست. بايد تلاش کنيم اين شرکت‌ها هم پاي کار بيايند تا  فرهنگ‌سازي در اين حوزه عمق و گستره بيشتري بيابد.در حوزه مخاطبان عام، ميدون در همين مدت کوتاه نسبت به ساير برنامه‌هايي که با موضع مشابه طي اين سال‌ها از تلويزيون پخش شده موفق‌تر بوده است. چهار هدف عمده در اين برنامه دنبال مي‌شود: فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني، سرگرمي و آموزش. در اين چند هفته برخي مخاطبان عادي و حتي مديران اقتصادي به من گفته‌اند با توضيحات مالکان کسب و کار يا صاحبان ايده با جزئيات اين حوزه آشنا شده‌اند.»
همه برنده هستند
علوي که  کارگردان ميدان است با تأکيد بر سرعت مناسب اين برنامه چنين نظري دارد: شايد ايده اوليه ميدون از نمونه‌هاي خارجي گرفته شده باشد، اما با اطمينان مي‌گويم ميدون نسبت به نمونه خارجي خود قطعاً با کيفيت‌تر و جذاب‌تر است. 
او همچنين جايزه يک ميليارد توماني در قالب اعتبار بانکي که هر هفته به شرکت‌کننده منتخب داده مي‌شود را يکي از وجوه تمايز اين مسابقه با ساير برنامه‌هاي استعداديابي دانسته و مي‌گويد: ما در هفته‌هاي گذشته، شرکت‌کننده‌اي داشتيم که در رأي‌گيري مردمي برنده نشد، اما بعد از دو هفته توانست  ۷۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جذب کند.
يک ويژگي مهم مسابقه ميدان اين است که هر مسابقه‌اي به‌ظاهر برنده و بازنده دارد اما همان‌گونه که مخاطبان مي‌دانند هر شرکت‌کننده و حتي هر مخاطبي يک برنده است. بااين‌حال حفظ جذابيت و ريتم برنامه و نيفتادن به ورطه تکرار در شيوه‌هاي اجرا نکته مهمي است که سازندگان اين مسابقه تلويزيوني بايد همواره مدنظر قرار دهند. به‌ويژه اينکه به نظر مي‌رسد ميدون نه يک برنامه کوتاه‌مدت که مسابقه‌اي ادامه‌دار و چند فصلي باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره