گفتوگو با عوامل سایت تلوبیون و بررسی آمار بازدید از این مجموعه مجازی

جام جم/ چندسالي ميشود که تلويزيون در دنياي ديگري از جنس اينترنت به نام تلوبيون هم قابل مشاهده است. سامانه اي که اگر از مخاطبان اين رسانه باشيد، گذرتان به آن افتاده است، به طوري که يا به سراغ آرشيوش رفتيد يا از پخش زندهاش استفاده کرده ايد. اين سامانه که مالکيت آن از ابتدا متعلق به سازمان صدا و سيما بوده، مدتهاست که فضايي را فراهم کرده که بينندگان ايراني و خارج از کشور تلويزيون بتوانند به برنامههايي که دوستشان دارند، دسترسي پيدا کنند، سامانه اي که آمار جالبي از بازخوردها و بازديدهايي که از آن ميشود، وجود دارد و توانسته بين 5 سايت پربازديد ايراني قرار بگيرد. تلوبيون داراي قوي¬ترين زيرساخت پخش محتوا ديجيتال با آرشيو برخط بيش از 300 هزار آيتم ويدئويي شامل فيلم سينمايي،سريال، انيميشن،برنامه هاي ترکيبي ، با 8 ميليون مراجعه کننده منحصر بفرد در ماه، 500 ميليون مراجعه در ماه ، بيش از يک ميليارد دقيقه تماشا ويدئو در ماه ، بيش از 10 ميليون نصب فعال اپليکيشن و تجربه بيشترين ميزان همزماني کاربر با 600 هزار کاربر همزمان، بزرگترين بازيگر عرصه ويدئو آنلاين در کشور است. اين ماجرا باعث شد تا ما به سراغ چند نفر از عوامل فني تلوبيون برويم تا از کم و کيف گرداندن يک سايت اين چنيني باخبر شويم. در بخش ديگر گزارش هم از آماري در مورد اين فضا گفتيم که بد نيست نگاهي به آنها بيندازيد.
يک ايده جوانانه
مسعود مطلبيپور از مهندسهاي تلوبيون است که بيشتر از 7 سال است که با اين مجموعه همراه شده. او در بخش فرانتاند اين سامانه فعاليت ميکند، قسمتي که در واقع همه در اولين برخورد با اين سامانه با آن روبهرو ميشوند. در گپي که با مطلبي داشتيم، جزييتر از تعريف فرانتاند پرسيديم، سوالي که او در پاسخ به آن گفت: فراتاند همان محيط کاربري است که کاربر با آن در تماس است و در قالب وبسايت با آن مواجه ميشود. در ادامه کامل اين گفتوگو را ميخوانيد.
تلوبيون داراي فضاي کاربري سادهاي است که کارکردن با آن را براي هر کسي تا حدي ممکن کرده است. چه روندي در اين سالها طي شده تا به چنين قالبي دست پيدا کنيد و چه مواردي را براي طراحي و ارائه اين فضا در نظر گرفتهايد؟
از زماني که کار طراحي را شروع کرديم تا امروز که به پختگي و قالب جديدي که ميبينيد رسيديم، تقريبا دو، سه مرحله اصلاح و تغيير داشتيم. اين تغييرات هم بر اساس نياز کاربر اتفاق ميافتاد؛ يعني سعي کرديم تا تجربه کاربري را از آنها جمع کنيم و آيتمهايي که او بيشتر نياز دارد و به دنبالش است را در اين قالب بگنجانيم و ارائه دهيم. مثلا برخي به دنبال آرشيو بودند و گروهي هم پخش زنده را ميخواستند. در واقع براساس اين تجربهها و تحقيقاتي که در نظرسنجيها جمعآوري کرديم، به طراحي که امروز هست رسيديم. طرحي که مجموع تجربههاي چند ساله ما است.
يکي از موضوعاتي که در مورد چنين مجموعههايي مطرح است، بحث آمار و تعداد بازديدهايي است که از بخشهاي مختلف يک سايت ميشود. جرياني که در مورد تلوبيون ارقام جالب توجهي درباره هر برنامه و تعداد اين بازديدها وجود دارد. در اين باره برخيها ميگويند گاهي پيش ميآيد که گروهي به عمد با مشاهده چندباره يک برنامه، ميزان بازديد آن را نسبت به بقيه افزايش ميدهند، موضوعي که باعث ميشود تا آن کار گاهي عنوان پربازديدترين اثر را به خودش بگيرد. از روند کسب اين آمار و چگونگي ثبت اين موضوع ميگوييد؟
مدتي است که ما اين روند را تغيير داديم. آمار بازديد ما به اين صورت است که اگر کاربري چندبار صفحه را بارگذاري کند، آمار آن بالا نميرود و ما اين مشکل را برطرف کرديم.
علاوه بر سايت، تلوبيون از طريق تلفنهاي همراه هم قابل مشاهده است اما هميشه در اين فضا مشکلاتي براي دانلود برنامههاي ايراني به خصوص براي بعضي از کاربران وجود دارد، براي اين بخش هم فکري کرده ايد؟
بله، در حال حاضر ما براي کساني که آيفون يا اندرويد دارند اما نميخواهند اپ را دانلود کنند، ورژن پيشرو را ارائه کرديم تا بتوانند بدون نياز به دانلود برنامه به سايت دسترسي پيدا کنند چرا که گاهي همانطور که گفتيد براي دانلود اين اپها مشکلاتي وجود دارد، اتفاقي که در کاربران آي او اس بيشتر ديده مي شود. به همين دليل چنين ورژني را براي اين کاربران
درنظر گرفتهايم.
شما سالهاست که در اين مجموعه حضور داريد، سايتي که به هر حال آمار جالب توجهي از بازديد را به خودش اختصاص داده است. از حس خودتان و روندي که در اين مدت براي رسيدن به چنين فضايي طي کرديد، بگوييد.
من چون حدود 7 سال است که اينجا هستم، ميتوانم بگويم که اين فضا را گروهي و با چند تا از بچههاي قديمي که اينجا هستند، ايجاد کرديم. فضاي خوب اينطور نيست که وجود داشته باشد بلکه به وجود آوردني است. در اين جا هم به رغم تمام استرسهايي که وجود دارد ما هميشه سعي کرديم تا فضاي دوستانه، آرام و شادي داشته باشيم که بتوانيم در کنار هم از کار کردن لذت ببريم. در کنار اينها ما هميشه در تلاش بوديم تا همراه با تکنولوژي پيش برويم چرا که هستند شرکتها و مراکزي که بستر خوبي دارند اما به شکلي قديمي شده اند، اتفاقي که مطلوب نيست به همين دليل مدام اين به روز رساني را در بخشهاي مختلفي که داريم، لحاظ ميکنيم.
در آخر پس ميتوان گفت که به واسطه به روز شدن است که توانستيد
در اينجا ميشود گفت که اعتماد به نيروهاي جوان و مايي که سنمان کمتر بود وتجربهاي نداشتيم، باعث شد تا خودمان باعث رشد خودمان شويم و در ادامه مجموعه را هم ارتقا دهيم. در بخش خروجي هم سعي کرديم تا ايدههاي خوب و تکنولوژي به روز داشته باشيم اما در اصل حس اعتمادي که وجود داشت باعث شد تا به اين شکل پيش برويم.
برگ برندهاي به نام «پخش زنده»
مازيار منوچهري يکي ديگر از مسوولان اين مجموعه است که اگر بخواهيم به طور جزييتر بگوييم در بخش بکاند فعاليت ميکند. به گفته او که حدود 7 سال است در تلوبيون حضور دارد، سرويس دادن به اپليکيشن و وبسايت قسمتي از سمتي است که او آن را به عهده گرفته است. منوچهري ميگويد: اين بخش قسمتهاي مختلفي دارد، از پخش زنده شبکهها گرفته تا آرشيو، توزيع فايلهاي آرشيو روي سرورها و... .
اين که تلوبيون از هفت سال پيش تا امروز چه روندي را در طراحي و ارائه در پيش گرفته تا به نقطهاي که امروز ميبينيم، برسد؟ سوالي بود که منوچهري در پاسخ به آن گفت: زماني که ما شروع کرديم ميخواستيم بازار را بشناسيم و بدانيم که بايد فعاليتمان را به چه سمتي سوق دهيم. بيشتر تمرکز اوليه ما روي کاربران خارج از کشور بود تا آنها بتوانند به توليدات صدا و سيما از طريق زنده يا آرشيوي دسترسي داشته باشند. اوايل با شبکههاي محدود و حدود 10شبکه شروع به کار کرديم و بعد کم کم به آرشيوها اضافه کرديم و شبکههاي ديگر را هم گذاشتيم تا جايي که امروز حدود 60 شبکه را به صورت زنده پوشش ميدهيم و 30 شبکه هم آرشيو. در ادامه کم کم اين فضا توسعه پيدا کرد و به يکي از پربازديدترينها تبديل شديم.
شکل گرفتن اين فضا طبيعتا به برنامهريزي که از قبل تبيين شده باشد، نياز دارد. برنامهاي که در طول زمان به روز شود و بتواند مخاطبانش را در هر مقطعي جلب و نيازهايش را تامين کند. اينکه تلوبيونيها از زمان تاسيس اين مجموعه چقدر به فکر توسعه چنين فضايي بودند و پيشبيني اين اندازه مخاطب را کرده بودند، موضوعي بود که منوچهري دربارهاش بيان کرد: واقعيت اين است که در ابتدا که کارمان را شروع کرديم انتظار چنين استقبالي را نداشتيم اما در ادامه در بعضي زمانها مثل وقتي که فوتبال پخش ميشد، آنقدر بازديد داشتيم که از نظر سخت افزاري و نرم افزاري با مشکل روبه رو ميشديم. بعد از اين هر بار ما سعي ميکرديم تا اين موانع را برطرف کنيم و هر چه کيفيت سرويسمان را بهتر ميکرديم، تعداد کاربر بيشتري جذب ميشد. حتي اوايل اولويتمان را به اندازه پخش زنده روي آرشيوها هم گذاشته بوديم اما در ادامه متوجه شديم کاربري که به خاطر لايو سراغ ما ميآيد اگر با ارائه با کيفيتي که انتظار دارد روبه رو شود؛ مشتري آرشيو ماهم خواهد شد به همين خاطر تا سال پنجم در تلوبيون اولويتمان پخش زنده بود بعد که کيفيت اين بخش بالاتر رفت، در کنار آن آرشيو سرويسمان را هم معرفي کرديم و مردم متوجه شدند که ميتوانند به اين بخش هم به صورت رايگان دسترسي داشته باشند.
تجربه حضور در چنين فضايي هم آخرين موضوعي بود که منوچهري با اشاره به آن خاطرنشان کرد: از آنجايي که ابتدا ما به صورت استارتاپي شروع کرديم، براي همه ما اين پروژه جالب و آموزنده بود. اما به طور کلي براي تلوبيون ما سعي کرديم تا ابزارهاي روز دنيا استفاده کنيم و هميشه هم در حال ارتقا سرويسمان بوديم و هيچ وقت با وجود همه سختيهايي که هست، احساس محدوديتي نکرديم چراکه با وجود عدم دسترسي به بعضي شبکهها با دانش فني که در مجموعه به وجود آمد، سعي کرديم همه آنها را بومي سازي کنيم و کارمان را به شکلي پيش ببريم.
جنگ با تحريم
علي جوادي / مسؤول دواپس تلوبيون
اگر بخواهم جزيي تر از اين بخش(دواپس) بگوييم، ميشود گفت که من در قسمت زيرساخت تلوبيون هستم. توسعه زيرساخت در خط مقدم مواجهه کاربران با سايت هم از وظايف تيم ماست. در زمينه ارتقا يک ارتقا سخت افزاري داريم که بايد سرويس تامين شود و امکان پردازشي و پهناي باند هم افزايش پيداکند، بخشي که جزو قسمتهاي اصلي کارماست. اما توسعه سرور به تنهايي کار را پيش نميبرد و بايد ساختار درستي هم در اين زمينه وجود داشته باشد. در لايههاي بعدي ما با برنامهنويسان و طراحان نرمافزار در ارتباط هستيم که بتوانند اطلاعات وايدههاي تازه را روي سايت بياورند. به طور کلي در اين فضا ما به خاطر تحريم ها با مشکلاتي مواجهيم. در اين حوزه هم به لحاظ مالي و هم به جهت تحريمها در مضيقه امکانات سختافزاري هستيم. اين موضوع ما را در مواردي مثل لايه شبکه، لايه سرور و... خيلي محدود ميکند. به خاطر همين اولين رويکردمان اين است که با همين امکانات موجود بهترين نتيجه را داشته باشيم پس مجبوريم از همه توانمندي سرورهايمان به صورت کامل استفاده کنيم.
آمار قابل استناد
برخي ميگويند گاهي برنامهسازان و عوامل آنها چندين بار روي برنامه خود در سايت کليک ميکنند تا آمار بازديد آن بالا برود. طبق روش آماري جديد، مبنا ادامه پيدا کردن ديدن برنامه است و با رفرش کردن ايجاد نميشود. يعني ما وقتي يک بازديد را اضافه ميکنيم که کاربر واقع آن برنامه، سريال يا... را ديده باشد. در واقع شايد بتوان گفت اين برنامه چقدر درخواست داشته و چند بار باز شده است، اما آمار دقيق و قابل استناد ديدن واقعي يک ويديو طبق همين سيستم جديد آماري بدست ميآيد که کارهاي بخشي از آن انجام شده است و در برنامههاي لايو استفاده ميشود. براي بخش آرشيو هم داريم اين کار را درست ميکنيم.
طوفان تماشا
خداراشکر از نظر بازديدکننده و تعداد کاربر چيزي کم نداريم. براي مثال وقتي فوتبال پخش ميشود خدا خدا ميکنيم بينندگان خانه و پاي تلويزيون باشند، از آنجا مسابقه را دنبال کنند و به سايت نيايند. واقعا گاهي در 10 - 15 دقيقه اول فوتبالهاي زنده، طوفان بازديدکنندگان به پا ميشود، براي همين وقتي تعداد کاربران حدودا ثابت ميشود يا حتي به سايتهاي مشابه مراجع ميکنند، خوشحال ميشويم! پس با افزايش ظرفيتها، آمار بيش از اين هم ميتواند باشد و به اندازه کافي کاربر داريم. در بخش آرشيو هم همين گونه است و آماري که از آنها داريم گاهي براي خودمان هم تعجبآور است. چه در بخش آرشيو و چه در بخش لايو بعضي اوقات، يکسري انتخابهاي کاربران باورم نميشود. مثلا سريالي که 10 بار پخش شده است بازديد زيادي ميگيرد و باعث تعجبمان ميشود. ما بيشتر نظارهگر اين رفتار هستيم و سعي داريم براي جذب کاربر بيشتر، از امکان جستوجوي گوگل، ديده شدن در گوگل و ارائه سرويس خوب استفاده کنيم ولي به طور کلي همانگونه که اشاره شد از نظر تعداد کاربران مشکل نداريم. برنامههاي زيادي براي آينده داريم، هر چقدر زيرساختهاي شبکه موبايل و اينترنت توسعه پيدا کند مردم بيشتر برنامهها را ميبينند و به اين طريق حتي وقتي بيرون از منزل هستند ميتوانند از طريق تلفن همراه تلويزيون را دنبال کنند. ما آمادگي توسعه دادن کار را داريم و از ابزارهاي مدرن در اين زمينه استفاده کرديم. در حوزه فني که من از آن آگاهم برنامهمان براي آينده بسيار بزرگ و وسيع است و معتقديم کاربران بيشتر و بيشتر به اين سمت کشيده ميشوند و ما براي ماندن بايد بسترش را فراهم کنيم. بايد آمادگيمان را بيشتر کنيم و به همين خاطر برنامه جانداري را تهيه کرديم که در وضعيت تحريمها بتوانيم کار را توسعه دهيم. چند مرحله براي بارگذاري و آشيو کردن برنامهها وجود دارد. گاهي مسائل سخت افزاري باعث ميشود، آرشيو کردن عقب بيفتد. اپراتورها هم در اين زمينه اهميت دارند و بايد به لحاظ زماني فرصت آرشيو کردن را داشته باشند. به خاطر برخي از اين محدوديتها گاهي آپلود کردن برنامهها روي سايت با تاخير مواجه ميشود.
اين تيم جوان!
شايد برايتان جالب باشد که بدانيد تيم محتواي تلوبيون چند نفر هستند و چه کارهايي انجام ميدهند. مسلما اين سايت هم مثل ديگر سايتها براي بقايش تلاش ميکند و ميخواهد تعداد کاربران خودش را افزايش بدهد. به همين دليل از 13 مرداد نيروهاي جديد به تلوبيون تزريق شد تا نفس تازه به اين سايت دميده شود و بتواند کاربران بيشتري را به جمع خانوادهاش اضافه کند. براين اساس تيم جديد به عنوان تيم توليد محتوا و کليپ، فعاليتشان را از مرداد آغاز کردهاند و تا الان کليپهاي جذابي ساختهاند که مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. شايد برايتان غيرقابل باور هم باشد. اما اين تيم جديد نزديک به 14 هزار کليپ جذاب ساخته است.
تعامل تلوبيون با ايران کالا
طبيعي است که تلوبيون به دنبال پيشرفت در ساختار هم است و نمي خواهد حالت سکون داشته باشد. به همين دليل در کنار ديگر فعاليت هايش، بخش هاي زيادي هم اضافه کرده است. يکي از اين بخشهايي که مي توان به آن اشاره کرد، اضافه شدن پخش زنده 6 شبکه به تلوبيون که مرتبط با ويژه برنامه هاي محرم بوده است. اين شبکه هاي شامل اربعين، هيئت ريحانه النبي، مکتب الزهرا، هيئت روضه العباس، هيئت ميثاق با شهدا و شمس. حتماً برايتان جالب است که پخش زنده شبکه ايران کالا هم به تلوبيون اضافه شده است.
رشد کاربران چه ميگويد؟
گرفتن آمار در هر حوزه اي جذابيت هاي خودش را دارد. ميانگين کل کاربران در نيمه اول سال 99 نسبت به نيمه دوم سال 98 رشد 8 درصد داشته است.
همچنين افزايش 13 درصدي ميانگين کاربران اپ در نيمه اول سال 99 نسبت به نيمه دوم سال 98 و افزايش 36 % اين شاخص در در نيمه اول سال 99 نسبت به نيمه اول سال 98 هم به چشم مي خورد. همچنين رشد 17 % مجموع ترافيک در نيمه اول سال 99 نسبت به نيمه دوم سال 98 ، رشد 25 % اين شاخص در نيمه اول سال 99 نسبت به نيمه اول سال ديده مي شود.
سکوي رکوردداران
انسان ناخودآگاه به دنبال رکوردزني است، حتي گاهي براي دادن انگيزه به خودمان دلمان مي خواهد رکورد خودمان هم بزنيم. بنابراين واژه رکورد بسيار برايمان آشنا است. البته اين اتفاق هم بارها براي تلوبيون افتاده است. آخرين رکوردها هم مربوط به 12 مهر است که رويداد ورزشي بازي پرسپوليس در نيمه نهايي ليک قهرمانان آسيا برگزار شد و در اين بازي رکورد بسياري از شاخصها شکسته شد که در بالا به آن اشاره شده است.
چند هزار کليک
اگر از شما اين سئوال پرسيده شود که آخرين نسخه اپليکيشن اندرويد تلوبيون چند هزار کليک خورده است، چه پاسخي مي دهيد؟ بهتر است بدانيد جدول پخش برنامه هاي شبکه ها در آخرين نسخه اپليکيشن اندرويد تلوبيون (3.3) اضافه شد و در تاريخ 30 شهريور در کافه بازار، گوگل پلي منتشر شده است. اين نسخه در حال حاضر داراي 2.2 ميليون کاربر است. همچنين جدول پخش برنامه ها به وبسايت تلوبيون اضافه شده است.
ديده شدهها
شايد برايتان جالب باشد که خبرهايي هم از بازديد و آرشيو تلوبيون هم داشته باشيد. تلوبيون داراي آرشيو 29 شبکه تلويزيون است که از اين تعداد 8 شبکه استاني هست. کل بازديد آرشيو اين شبکه ها در نيمه اول سال 99 ، 293 ميليون مشاهده است. بازديد شبکه هاي استاني در اين بازه زماني، بيش از 11 ميليون مشاهده است. در حال حاظر تلوبيون داراي پخش زنده 30 شبکه اصلي است. کل بازديد پخش زنده اين شبکه ها در نيمه اول سال 99 ، 477 ميليون مشاهده است.در حال حاضر تلوبيون داراي پخش زنده 32 شبکه استاني است. کل بازديد پخش زنده اين شبکه ها در نيمه اول سال 99 ، 74 ميليون مشاهده است.
چه خبر از تيم محتوا؟
شايد برايتان جالب باشد که بدانيد تيم محتواي تلوبيون چند نفر هستند و چه کارهايي انجام مي دهند. مسلماً اين سايت هم مثل ديگر سايت ها براي بقايش تلاش مي کند و مي خواهد تعداد کاربران خودش را افزايش بدهد. تيم حرفه اي محتواي تلوبيون که بيش از 30 نيروي متعهد و کاربلد دارد در سراسر کشور دارد روزانه بيش از 650 آيتم از توليدات پخش شده در رسانه ملي را به اين سامانه اضافه مي کند و تا کنون بيش از 300 هزار عنوان ويدئو در تلوبيون آرشيو شده است. اخيرا نيروهاي جديد به تلوبيون تزريق شد تا نفس تازه به اين سايت دميده شود و بتواند کاربران بيشتري را به جمع خانواده اش اضافه کند. به همين دليل تيمي با عنوان تيم توليد کليپ فعاليت شان را از مرداد ماه آغاز کرده اند و تا به الان کليپ هاي جذابي ساخته اند که مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. شايد برايتان غير قابل باور هم باشد اما اين تيم جديد نزديک به 14 هزار کليپ جذاب ساخته است.