برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ثبت یک تجربه تازه به نام سینمای کوتاه در جشنواره فیلم تهران

منبع
مهر
بروزرسانی
ثبت یک تجربه تازه به نام سینمای کوتاه در جشنواره فیلم تهران

مهر/ سعيد پوراسماعيلي مدير نشست‌هاي مجازي سي‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران ضمن شرح گزارشي از برگزاري اين نشست‌ها، درباره ثبت اين تجربه تازه براي سينماي ايران، توضيحاتي ارائه کرد.

سعيد پوراسماعيلي معاون فرهنگي و آموزش انجمن سينماي جوانان ايران و مدير نشست‌هاي تخصصي سي‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران درباره اين نشست‌ها که طي ۱۰ شب و به صورت مجازي برگزار شد، گفت: نشست‌هاي «۳۷-۲۰» در ادامه سه سال نشست‌هاي قبلي با عنوان «۳۴-۲۰» در جشنواره سي‌وچهارم، «۳۵-۲۰» در جشنواره سي‌وپنجم، و «۳۶-۲۰» که در جشنواره سي‌وششم برگزار شد. امسال به دليل شرايط کرونا و برگزاري بخش‌هايي از جشنواره به‌صورت مجازي، نشست‌هاي «۳۷-۲۰» هم شکل آنلاين به خود گرفت و تجربه تازه‌اي را به ثبت رسانديم.

وي افزود: شکل باشکوه اجراي سه سال نشست‌هاي قبلي و استقبال نزديک به ۳۰۰ نفر به‌صورت حضوري و بقيه به‌صورت مجازي در دوره‌هاي قبلي، نشان از استقبال مخاطبان از نشست‌هاي تخصصي جشنواره داشت و طبيعتاً براي اينکه به تقاضاي علاقمندان پاسخ مناسب داده شود و اين بخش از جشنواره تعطيل نشود، از طريق صفحه سينماي جوان در اينستاگرام به‌صورت عمومي و بدون نام‌نويسي و پرداخت هزينه، بيست نشست امسال برگزار شد.

بهره‌مندي از مزيت دوره‌هاي آموزشي مجازي

پوراسماعيلي در ادامه توضيح داد: طبيعتاً برگزاري نشست‌هاي حضوري به‌دليل انرژي اجتماع آدم‌ها و تعامل بيشتر و اثرگذاري استاد بر مخاطب، بسيار مؤثرتر و کارآمدتر است اما به‌دليل شروع آزمايشي «آموزش مجازي» در سينماي جوان و موفقيت‌هاي به‌دست آمده از مزيت‌هاي دوره‌هاي مجازي بهره برديم و موضوع و استاد و قالب برگزاري را متناسب با فضاي مجازي طراحي کرديم.

ثبت رکورد حضور همزمان ۸۵۰ مخاطب در لحظه و مجموع ۶۵۰۰ بازديد در نشست داريوش خنجي و بازديدهاي مکرر ذخيره شده در آي‌جي‌تي‌وي صفحه اينستاگرام انجمن که همچنان در حال افزايش است، دلايل کافي براي استقبال علاقمندان از «۳۷-۲۰» است وي افزود: طبيعتاً اجراي مجازي نشست‌ها باعث فراگيري آن در سراسر کشور، ضريب نفوذ بيشتر، حضور مخاطبان گسترده‌تر، سهولت حضور در نشست‌ها و مزاياي ديگري از اين دست مي‌شد که موفقيت اين دوره از نشست‌ها را تضمين مي‌کرد و خوشبختانه طراحي صحيح و اجراي موفق آن، باعث شد استقبال مخاطب و اثرگذاري آن در قالب آموزش‌هاي مجازي به حداکثر بهره‌برداري خود برسد. فکر مي‌کنم در مجموع، اجراي اين دوره از نشست‌ها به نام «۳۷-۲۰» از استانداردهاي قابل قبولي برخوردار بود و از طريق نظرسنجي و بازخوردهاي مخاطبان، مي‌توان آن‌را در تراز نشست‌هاي قبلي ارزيابي کرد.

پوراسماعيلي با اشاره به آمار استقبال از اين نشست‌ها توضيح داد: بيش از ۳۳ هزار حضور و بازديد ثبت شده در نشست‌ها، ۱۹۲۰ دقيقه آموزش مجازي، همچنين ثبت رکورد حضور همزمان ۸۵۰ مخاطب در لحظه و مجموع ۶۵۰۰ بازديد در نشست داريوش خنجي و بازديدهاي مکرر ذخيره شده در آي‌جي‌تي‌وي صفحه اينستاگرام انجمن که همچنان در حال افزايش است، دلايل کافي براي استقبال علاقمندان از «۳۷-۲۰» است که به‌طور قطع به شکل حضوري اين حجم بهره‌برداري ممکن نبود.

مدير نشست‌هاي تخصصي جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران بيان کرد: کنسل کردن چند نفر از اساتيد خارجي و تغيير موضوعاتي که از قبل تعيين شده بود با موضوعاتي که تمايل و درخواست خودشان بود باعث شد که موضوعات و مطالب مطرح شده به هم نزديک شوند و مخاطب همه آنها را دنبال نکند. اما به‌هرحال نشست‌هايي مثل يوسف سايکي با دو هزار و ۸۳۸ بازديد و جرالد وبر با هزار و ۷۳۱ بازديد، نشان از استقبال کم نيست.

محتواي نشست‌ها قرار نيست تبديل به کتاب شود

پوراسماعيلي اظهار کرد: نشست‌هاي اول به نام «۳۴-۲۰» به‌صورت مجموعه‌اي شامل کتاب / فيلم عرضه شد اما ويدئوي «۳۵-۲۰» و «۳۶-۲۰» آماده و در جشنواره قابل ارائه است اما به کتاب تبديل نشده‌اند چون با توجه به سياست سازمان سينمايي که قرار نيست محتواي چاپي توليد شود، نشست‌ها صرفاً به‌صورت ويدئويي منتشر مي‌شود.

وي در پايان گفت: نشست‌هاي آموزشي به‌صورت مجازي از تيرماه امسال به نام «برخط فرضي» آغاز شد و تاکنون ۱۷ استاد و موضوع سينمايي در چهارشنبه شب‌ها ساعت ۲۲ برگزار شده است که در صفحه اينستاگرام سينماي جوان در هايلايت «برخط فرضي» ذخيره شده و قابل بازديد و استفاده است. از هفته آينده چهارشنبه ۲۸ آبان نيز ادامه خواهد داشت. هر نشست يک موضوع سينمايي مستقل و يک استاد جديد دارد. توصيه مي‌کنم اين نشست‌ها را هم در صفحه اينستاگرام سينماي جوان از دست ندهيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar