صبح سینما/ بیان معضلات اجتماعی از اهداف مهم دنیای سینماست.این که فیلم ساز با پرداخت منسجم مفاهیم اخلاقی،اجتماعی، فرهنگی و... در اثرش بیان کند و نقدانه به پرسشگری بپردازد.در تحولات سینمای ایران در دهه های مختلف فیلمسازان متعددی با زبان و سبک خاص خود به معضلات جامعه پرداخته اند.سمت سویی سینما در دهه هشتاد به نوع دیگری از قصه گویی رفت و سوژه ها در درون یک بستر دراماتیک و چند لایه بیان شد.نقل قولی در این زمینه وجود دارد که اگر مخاطب در جایی از فیلمی متوجه شود که دیالوگ های کاراکتر بلندگویی برای سخنرانی علنی نویسنده است؛آن اثر قطعا بازنده میدان است.

برادران محمودی بعد از ساخت دو تله فیلم؛نخستین فیلم خود را با نام«چند متر مکعب عشق»جلوی دوربین بردند.فیلمی که با گذشت هفت سال همچنان بهترین فیلم آن هاست.حضور این فیلم در جشنواره های خارجی و موفقیت های آن باعث شد تا آن ها همین میسر را ادامه دهند اما فیلم های آن ها هر چه جلوتر رفت دیگر حرفی برای گفتن نداشت و تکرار مکررات بود.دو سریال این برادر با نام های«سایه بان» و«دلدار»در چه خط داستانی گنجانده می شوند؟نمی توان تنها شباهت آن ها را بازیگران مشترک شان دانست.هر دو سریال به معضل های اقتصادی می پردازند اما هدف آن ها و بار دراماتیک آن ها چیست؟داستان هر دو سریال از جایی به بعد دچار لکنت می شود و به ناچار یک تنش آن ها را به قسمت پایانی می رساند.گویی نویسنده نگارش طرحی را آغاز کرده که خود نیز از نقطه اوج و فینال آن بی خبر است.

دو فیلم سینمایی اخیر آن ها نیز از معضل فیلمنامه رنج می برند.در فیلم«هفت و نیم»به معضلات دختران و زنان اشاره شده؛مسائلی که پیش از این نیز دست مایه فیلم هایی در سینمای ایران و جهان بوده و در جراید روزنامه ها نیز می توان به آن ها رسید.گویی این فیلم تنها کلاژی از همه آن هاست که خام دستانه کنار هم قرار گرفته است.راهکار فیلم ساز برای این معضلات چیست؟عقبه این افراد چه بود؟هفت و نیم را نمی توان یک فیلم سینمایی دانست چون داستانی نمی گوید ؛خود را پشت مشکلات زنان پنهان کرده است تا در جشنواره های جهانی عرض اندام کند.در صورتی که می توانست با پرداخت دراماتیک یکی از این سوژه ها یک اثر نقدانه ساخت.این فیلم را با«شنای پروانه»محمد کارت مقایسه کنید.زنان و دختران هفت و نیم هم قربانی اند.پروانه فیلم کارت نیز قربانی ست تاثیر کدام یک بر مخاطب بیشتر است؟

فیلم اخیر براداران محمودی«مردن در آب مطهر» نیز همان سوژه همیشگی شان است؛مهاجرت.جوانانی که از یک نقطه ناامن به سوی یک زندگی آرام می روند و سرخورده می شود.نکته جالب توجه ملیت این دوبرادر است که افغانستانی ها مقیم ایران هستند و فیلم های آن ها همزمان می تواند به عنوان نماینده کشورهای ایران و افغانستان انتخاب شود. حالا با کنار گذاشتن فیلم «مردن در آب مطهر» این فیلم در بین کاندیدای اصلی نمایندگی اسکار کشور افغانستان قرار گرفته.این امکان امتیاز ویژه ای است که برادران محمودی همواره از آن برخوردارند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar