دنياي تصوير/ سال 1957 الن دلون همراه گروهي از دوستانش به جشنواره جهاني فيلم کن رفت. آنجا توجه کارگزار راک هادسن، هنري ويلسون را جلب کرد. ويلسون به عنوان استعدادياب براي تهيه‌کننده مشهور هاليوود ديويد.ا.سلزنيک کار مي‌کرد. چند روز بعد دلون به شهر رم رفت تا با سلزنيک ملاقات کند. سلزنيک قراردادي هفت ساله همراه با يادگيري زبان انگليسي به او پيشنهاد داد. دلون نتوانست تصميم بگيرد به هاليوود برود. به پاريس برگشت او را به ايو الگره معرفي کردند.

کم کم دلون مجاب شد که بهتر است ماهي بزرگ در برکه کوچکي باشد تا ماهي کوچک در آب‌هاي خروشان هاليوود. چند ماه بعد او براي ايو آلگره در «وقتي زني دخالت مي‌کند»(1957) مقابل دوربين رفت.
در سال 1970 و پس از سيزده سال حضور در عرصه سينما او با بهترين کارگردانان اروپا همکاري کرده بود از جمله رنه کلمان(ظهر بنفش)؛ ميکل آنجلو آنتونيوني(کسوف)، لوکينو ويسکونتي(روکو و برادرانش و يوزپلنگ). وقتي همان سال از او پرسيدند، فيلمساز محبوبت کيست؟ پاسخ داد:ويسکونتي، به دليل درک شخصي‌اش. لوکينو ويسکونتي يکي از دوستان نزديک آلن دلون بود. آلن دلون بيش از هر بازيگري از جان گارفيلد در عرصه جهاني تاثير گرفته بود و الگويش بود.


دلون عقيده داشت که او ده سال قبل از بقيه بازيگران يکسري نقشها را بازي کرده . دلون مونتگمري کليفت را هم تحسين مي‌کرد. عقيده داشت «او هرگز عضله‌اي را بيخودي حرکت نمي‌دهد جلوي دوربين.» ويژگي که در نقش‌آفريني‌هاي آلن دلون نيز مشهود است.

چند سال بعد ژان پيير-ملويل، «سامورايي» را با حضور آلن دلون ساخت.يکي از بهترين فيلم‌هاي هر دو . ملويل در مصاحبه‌اي با مجله سايت اند ساوند گفته بود:« من سامورايي را براي دلون نوشتم. در زمان نوشتن فيلمنامه او در ذهنم و الهام بخش من بود. آلن دلون در سامورايي بي‌نظير است. او بازيگري برجسته و بي‌نهايت حرفه‌ايي است. من دوست ندارم شخصيت‌ها را به واسطه تيک‍‌هاي شان توضيح بدهم. گرچه آلن دلون دو مورد از تيک هاي من را براي سامورايي کپي کرد. ژست لمس لبه کلاه با دوانگشت و نحوه بستن ساعت روي مچ دست راست.»
آلن دلون هشتم نوامبر هشتاد و پنج ساله شد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar