پاسخ سازندگان یک مسابقه تلویزیونی به شایعه کپی بودن برنامه

باشگاه خبرنگاران/ کارگردان و تهيه کننده مسابقه «زوجي نو» به شايعه کپي بودن برنامه پاسخ دادند.
حامد خاني تهيه کننده مسابقه زوجي نو درباره توليد اين برنامه گفت: بيشتر رويکرد شبکه سه در حوزه اجتماعي ساخت کارهاي سرگرمي و تفريحي است و ضرورت مسابقه خانواده محور بيشتر حس ميشد. ما حدود سه ماه درگير تصويب طرح، جزئيات، انتخاب مجري و مقدمات کار بوديم. دو ماه هم پيش توليد داشتيم. پخش زوجي نو در ۸۰ قسمت طراحي شده که در آن ۱۶۰ زوج به رقابت با يکديگر ميپردازند.خاني اظهار کرد: کپي کردن برنامه يک بحث رايج است و برنامههاي ديگر هم برداشتهايي از کشورهاي ديگر داشته و بومي و ايرانيزه شدهاند.
وي افزود: براي شروع کار چند آيتم ما از برنامه اي خارجي الگو برداري شد؛ ولي از قسمت بيستم آيتمهاي جديد خودمان را اضافه ميکنيم و تکراري ها را حذف خواهيم کرد.
اين تهيه کننده عنوان کرد: شيوع کرونا روي ساخت برنامه ها تاثيراتي دارد و نکته مهم آن حضور کم تماشاگران است. حضور آنها در روند مسابقه تاثير مثبت دارد.
خاني بيان کرد: انتقاد و اختلاف نظر در بحث برنامه سازي وجود دارد؛ ما سعي کرديم براساس اهدافمان از جمله تحکيم بنياد خانواده، فرهنگسازي ازدواج در سنين پايينتر و فرزند آوري برنامه بسازيم. طبيعي است که انتقاداتي را داشته باشيم.
محمد پورصباغيان، کارگردان «زوجي نو» درباره کپي بودن برنامه اظهار کرد: دو تا از آيتمهاي زوجي نو کپي است؛ اما هيچ ترسي از اينکه بگوييم کپي است نداريم. چرا که يک اتفاق معمول در تمام دنياست. ما در گروه اوليه يک برنامه سرشناس ديگر هم بوده ايم که مدتهاست روي آنتن است و تماما کپي است. اما تلاش کرده ايم در محتوا کاملاً ايرانيزه و با در نظر گرفتن سبک زندگي ايراني اسلامي پيش برويم. ما در صنايع مختلف بارها و بارها کپي کاري کرده ايم و اتفاقا به شدت موفق عمل شده است. با اين وصف آيا ميتوان گفت کپي کردن کار اشتباهي است؟!
اين کارگران توضيح داد: شما ۴۵ دقيقه برنامه ما را نگاه ميکنيد، بعد ميگوييد فرم برنامه سازي کشوري خاص را ترويج ميکند. در صورتي که اينگونه نيست؛ ما يک ظرف را انتخاب کرديم، بومي و ايرانيزه کرده ايم و محتواي آن کاملا متفاوت از کشورهاي ديگر است.