نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

افرادی که توسط سلبریتی‌ها یک شبه معروف می شوند!

منبع
خراسان
بروزرسانی

خراسان/ افراد معروف با کارهاي معمولي مانند لباس پوشيدن، رفتن به دندان‌پزشکي يا عکس گرفتن‌شان هم افرادي را تبديل به سلبريتي مي‌کنند.
 واژه‌ «سلبريتي» اين روزها در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها، به يکي از پرکاربردترين کلمات و اصطلاحات تبديل شده است. در تعريف امروزي، سلبريتي به کسي مي‌گوييم که فرد مشهوري است و افراد زيادي او را مي‌شناسند. اين کلمه از سده پانزدهم و شانزدهم وجود داشته که ابتدا به معناي «مراسم رسمي» به کار مي‌رفته و سپس به معني «شرايط مشهور شدن» تغيير يافته است. از اواسط قرن نوزدهم اين واژه به افراد مشهور اطلاق شده است. اکنون با گسترش ارتباطات و فضاي مجازي، سلبريتي‌ها حتي امور روزانه‌ معمولي‌شان هم حسابي در فضاي مجازي ديده و خبرساز مي‌شود. در همين زمينه سلبريتي‌ها با ارتباطات خودشان اقدام به توليد سلبريتي هم مي‌کنند. اگر صفحه اينستاگرامي سلبريتي‌ها را دنبال کرده باشيد با افرادي مواجه مي‌شويد که در صفحه سلبريتي‌هاي مختلف عکس و اسم‌شان آورده مي‌شود و به طور گسترده تبليغ مي‌شوند. مثلا عکس خانم دندان پزشکي که ايستاده و سلبريتي مدنظر در کنارش روي يونيت مطب نشسته و با دندان‌هايي سفيد لبخند مي‌زند، مسئول امنيت صفحه اينستاگرامي که در بيوي سلبريتي‌هاي مختلفي معرفي شده، آتليه‌داري که سلبريتي‌ها براي عکاسي پيشش مي‌روند يا باديگاردي که کنار سلبريتي با کت‌و‌شلوار فيگور گرفته است، همه اين‌ افراد امروز در تعامل با هنرمندان و افراد معروف ضمن درآمدزايي، خود تبديل به فرد مشهوري در فضاي مجازي مي‌شوند. صفحات شخصي يا کاري اين افراد هم به واسطه تگ و معرفي شدن در صفحات سلبريتي‌ها، از چند صد هزار دنبال‌کننده فراتر مي‌رود. حتي پاي بعضي‌شان به سينما و بازيگري يا خوانندگي هم باز مي‌شود. به اين پديده مي‌توان سلبريتي‌سازي از درون جامعه سلبريتي‌ها اطلاق کرد. در پرونده امروز به چند نفر که به همين‌ روش حسابي معروف شده‌اند، مي‌پردازيم و کمي بيشتر با آن‌ها آشنا خواهيم شد.
 
ژست‌هاي مانکن‌گونه کنار دندان‌هاي درخشان
مطبش بيشتر از يک محيط پزشکي به آتليه عکاسي مي‌ماند! آتليه‌اي که بارها و بارها و بيشتر از هر مطب ديگري بين صفحات مختلف مجازي گشته و لايک شده است. لباس‌هايي که خانم دکتر پاي يونيت پوشيده، هيچ شباهتي به لباس دندان پزشک‌ها ندارد. بيشتر به اين مي‌ماند که خانم دکتر براي جلد يک مجله مد عکس مي‌اندازد. سخت مي‌شود باور کرد او دندان پزشکي باشد که تا همين چند دقيقه پيش ميان سروصداهاي وسايل دندان پزشکي بين خون و بزاق مشغول عمليات پزشکي بوده است. رها رادفر، متولد 3 خرداد 52 در تهران است. مطبش در زعفرانيه تهران واقع است. اين روزها آن‌قدر بين هنرمندان، ورزشکاران و ساير افراد مشهور محبوب شده که در بعضي رسانه‌ها آمده که جز سلبريتي‌ها را پذيرش نمي‌کند. شايد بهتر است بگوييم حالا به برندي تبديل شده که فقط افراد با توانايي مالي خاصي مي‌توانند به او مراجعه کنند و البته او از افراد مشهور مجازي پذيرايي ويژه‌تري هم دارد. خانم دکتر، مدرک دکتراي دندان پزشکي دارد، ازدواج کرده و دو فرزند دارد. از هنرمندان مشهوري که با او در فضاي مجازي عکس منتشر کرده‌اند مي‌توان به پژمان بازغي، کريم باقري، حميد هيراد، داريوش فرهنگ، علي انصاريان، مريم کاوياني و برزو ارجمند اشاره کرد. خودش مي‌گويد پيش از اينستاگرام هم پذيراي افراد مشهور بوده و اولين فرد معروفي که به مطبش مراجعه کرده محمد خاکپور، فوتباليست سابق کشورمان بوده است. يکي از فاميل‌هايشان فوتباليست بوده و از اين طريق فوتباليست‌هاي بيشتري به او مراجعه کرده‌اند و همين مسئله زمينه‌ساز حضور ساير سلبريتي‌ها در مطب او شده است. صفحه اينستاگرامي او هم‌اکنون 701 هزار دنبال کننده دارد. البته خانم رادفر در اين زمينه تنها نيست و دکترهاي ديگري هم هستند که سر از صفحات مجازي درآورده‌اند. از جمله دکتر امين چلبيانلو که او هم دندان پزشک است و عکس‌هايش با افرادي مانند ليلا بلوکات، مجيد صالحي و امير جعفري پاي يونيت مطبش بارها در فضاي‌مجازي لايک خورده و ديده شده است.

نمايشِ مهم بودن با آدم‌هاي تنومند
حالا ديگر مشاهده افراد کت‌وشلواري تنومندي که در جلسات رونمايي فيلم‌ها، جشن‌ها، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و ... در کنار سلبريتي‌ها حضور دارند، تصوير غريبي نيست. درحالي‌که اگر به يک دهه قبل‌تر برگرديم چنين چيزي متداول نبوده است. پيش از اين، عمدتا باديگاردها را کنار چهره‌هاي معروف سياسي مي‌ديديم. شايد ظهور باديگارد براي سلبريتي‌ها را بتوانيم به اوايل دهه90 نسبت دهيم که با پهن شدن فرش قرمز در مراسم‌ سينمايي، به‌تدريج شاهد اين اتفاق بوديم. باديگاردهايي که بيشتر بازيگر يک نمايش قدرت‌نمايي به نظر مي‌رسند تا محافظان واقعي از خطرات و حوادث احتمالي. آن‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي صفحه دارند و عکس‌هاي خودشان با هنرمندان را به اشتراک مي‌گذارند. يکي از باديگاردهايي که تا کنون با سلبريتي‌هاي زيادي همراه بوده، سعيد ملکي است. او در اينستاگرام حدود يک و نيم ميليون دنبال‌کننده دارد و به عنوان باديگارد افراد مختلفي در محافل و مراسم مختلف حضور يافته است. ورزشکار است و حداقل در چهار رشته ورزشي بوکس، دفاع شخصي، بدنسازي و کشتي فعاليت دارد. هيکل تنومندي دارد، يک متر و 97 سانتي متر قد و 110 کيلو وزن. ملکي 4-5 سالي مي‌شود که در حرفه محافظت شخصي مشغول است. او گروهي را اداره مي‌کند که به عنوان تشريفات به افراد مشهور خدمات مي‌دهند. ملکي تا کنون باديگارد شخصيت‌هاي بسياري همچون محمدرضا گلزار، سحر قريشي، امير قلعه‌نويي، محسن ابراهيم زاده و ... بوده است. اين باديگارد مشهور درباره شرايط شغلي خودش در گفت‌وگو با يکي از رسانه‌ها مي‌گويد: «ما سلاحي با خودمان حمل نمي‌کنيم. در بحث هنرمندان بيشتر جنبه تشريفاتي دارد و اين‌که در مواقع شلوغي به آن سلبريتي براي حرکت کردن بين جمعيت کمک کنيم. معمولا براي هنرمندان بحث سوء قصد وجود ندارد. براي همين کار خطرناکي به حساب نمي‌آيد اما شلوغي‌هاي خاص خودش را دارد»(منبع : خبر آنلاين).

آرايش و تبليغات غليظ
اين يکي به طور معمول در صفحات مجازي خانم‌هاي بازيگر به شکل فراوان ديده مي‌شود. خانم‌هاي بازيگري که ميليون‌ها نفر از طريق صفحات مجازي از يک آرايشگاه رفتن ساده‌‌‌شان باخبر مي‌شوند. آن‌ها پس از اين که توسط آرايشگر مدنظر به شکل و شمايل مورد پسند رسيدند، به جاي پرداخت دستمزد، کافي است يک عکس با آرايشگر خودشان توي آينه بگيرند و با انتشار عکس در صفحه ميليوني يا چند صدهزار نفره‌شان و تگ کردن صفحه آرايشگر يا آرايشگاه براي آن‌ها تبليغ خوبي انجام دهند. در واقع اين يک بده بستان دوجانبه است هم سلبريتي به ظاهر مدنظر خودش مي‌رسد و هم آن مرکز زيبايي يک مدل معروف دارد که مي‌تواند به مشتريانش عرضه کند و ضمنا مشتري‌هايي را که از طريق صفحه مجازي سلبريتي به سراغش مي‌آيند، جذب کند. مريم رهنما يکي از آرايشگران فعال در فضاي مجازي است که حدود 498 هزار دنبال‌کننده دارد و در صفحه‌اش عکس افراد مختلفي مانند الهام حميدي، بهاره رهنما،  نيوشا ضيغمي و ... به چشم مي‌خورد. او به اندازه‌اي خودش تبديل به سلبريتي شده که امير تشکر را براي امنيت صفحه‌اش به استخدام درآورده است. ديگر آرايشگر معروف سلبريتي‌ها، شيرين مقدم است که يک سالن زيبايي دارد و توسط سلبريتي‌هاي مختلف در شبکه‌هاي اجتماعي تبليغ شده است. اين خانم آرايشگر 342 هزار دنبال‌کننده در صفحه اينستاگرام خودش دارد.

شاترهاي سلبريتي‌ساز
افراد مشهور از گذشته تا به امروز همواره سوژه‌هاي خوبي براي ثبت در دوربين‌ها بوده‌اند. امروزه گسترش شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي باعث شده، اين افراد بيشتر از گذشته مورد توجه باشند و براي باقي ماندن بر سر زبان‌ها و جلوي چشم‌ها به دنبال ثبت عکس‌هاي بيشتري از خود باشند. به همين دليل اصولا سلبريتي‌ها نياز زيادي به عکاس‌ها دارند و بر همين اساس، رابطه خوبي با عکاس‌هاي خاصي پيدا مي‌کنند به گونه‌اي که بعضي اختصاصي به آتليه‌هاي ويژه‌اي رفت‌وآمد دارند. در اين ميان بعضي عکاسان به دليل همين روابط‌شان با افراد مشهور، خود تبديل به يک سلبريتي مي‌شوند. در واقع سلبريتي‌ها به آتليه آن‌ها مي‌روند، عکس مي‌اندازند و با انتشار عکس‌ها در صفحات مجازي خودشان براي فرد آتليه‌دار و عکاس هم تبليغ مي‌کنند. حانيه زاهد عکاسي است که از طريق همين عکس گرفتن‌هايش از سلبريتي‌ها، خودش امروز به يک سلبريتي تبديل شده است. او هم‌اکنون در اينستاگرام 218 هزار دنبال کننده دارد. به واسطه همين روابط ، امروز او فرصت‌هاي شغلي و درآمدي زيادي در اختيار دارد و اين فرصت‌ها را به واسطه همين معروف شدن از آن خود کرده است. اين در شرايطي است که عکاسان ديگري هم در زمينه عکاسي فعاليت دارند که ممکن است عکاسان بهتري از او باشند اما به واسطه نداشتن اين روابط و شناخته نشدن، فرصت‌هاي شغلي امثال زاهد را ندارند.
 

درآمدزايي زيرکانه اينستاگرامي از ناآگاهي سلبريتي‌ها
بعد از انتشار خبر هک شدن صفحه چند تن از سلبريتي‌ها، شاهد اضافه شدن عبارتي به بيوي بعضي صفحات سلبريتي‌ها بوديم با عنوان «مسئول امنيت صفحه». کسي که قرار است آن صفحه مجازي را در مقابل خطرات ناشي از هک شدن مصون کند. مثلا اگر به صفحات بعضي سلبريتي ها سري بزنيد نام اشخاصي را  مشاهده مي‌کنيد که به عنوان مسئول امنيت صفحه يا حتي مذاکره‌کنندگان دريافت تيک آبي معرفي شد‌ه‌اند. سوالي که پيش مي‌آيد اين است که واقعا يک صفحه براي امنيت داشتن، نياز به مامور امنيت صفحه دارد؟ آيا سلبريتي‌ها براي گرفتن تيک آبي نياز به مذاکره‌کننده دارند؟ حقيقت اين است که در هيچ کجاي دنيا سلبريتي‌ها اجازه دسترسي فردي را براي برقراري امنيت صفحه خودشان نمي‌‌دهند. در واقع افرادي که با عنوان مسئول امنيت صفحه فعاليت مي‌کنند هيچ کار خاص يا ويژه‌اي نمي‌کنند. درباره ايمني صفحه تنها کاري که مي‌کنند استفاده از امکانات امنيتي موجود در اينستاگرام است که براي همه کاربران قابل دسترسي است و سلبريتي‌ها به خاطر ناآگاهي يا حوصله نداشتن براي يادگيري‌شان اين کار را به اين افراد مي‌سپارند. اين افراد براي برقراري امنيت، ايميلي را که فقط خودشان به آن دسترسي دارند، وارد اکانت مي‌کنند، يک رمز عبور قوي روي آن مي‌گذارند، تاييد دومرحله‌اي اکانت را فعال و براي همين کار ساده، مبالغ هنگفتي دريافت مي‌کنند. جالب است همين افراد مثلا شب‌ها استوري مي‌گذارند با اين عنوان که موقعي که شما خواب هستيد ما مراقب صفحه‌تان هستيم! البته جالب‌ترين قسمت ماجرا هک شدن مشتري است که ادعا شده است  اين کار را برخي  از همين ماموران امنيت صفحه انجام مي‌دهند. اين افراد هر چند وقت يک‌بار در يک نيمه‌شب که سلبريتي در خواب خوش به‌سر مي‌برد، تمام پست‌ها را آرشيو مي‌کنند، بعد پروفايل حساب را تغيير مي‌دهند و در بيو جمله‌اي که نشان هک شدن باشد، قرار مي‌دهند. سپس منتظر مي‌مانند سلبريتي از خواب بيدار و متوجه موضوع شود. وقتي صاحب صفحه تماس گرفت، آن‌ها مانند يک سوپرمن وارد کار مي‌شوند و دوباره وضعيت را به شکل سابق خودش برمي‌گردانند و احتمالا باز پولي از ناآگاهي سلبريتي دريافت مي‌کنند. ادعاهايي که اين افراد درباره مذاکره براي گرفتن تيک آبي مي‌کنند هم بي‌اساس است. هر فردي مي‌تواند با وارد کردن اطلاعاتش و گذراندن مراحلي، تاييد لازم را از اينستاگرام بگيرد و تيک آبي را دريافت کند. فقط کافي است کمي زبان انگليسي‌اش خوب باشد و براي اين موضوع وقت بگذارد.

حلالان مسئله «چي بپوشم؟»
يکي ديگر از دغدغه‌هاي سلبريتي‌ها و مشاهير براي حاضر شدن مقابل دوربين‌ها و انظار عمومي، انتخاب لباس و نوع پوشش است. در سال‌هاي اخير، لباس‌ پوشيدن‌ عجيب و غريب سلبريتي‌ها هنگام حضور در محافل و جشن‌ها حسابي خبرساز شده و سوژه فضاي مجازي بوده است. لباس‌هايي که با همه عجيب و غريب بودن‌شان طراحاني دارند که احتمالا ساعت‌ها براي دوخت و هماهنگ کردن آن‌ها زحمت کشيده و وقت گذاشته‌اند. در اين خصوص چه خانم‌ها و چه آقايان بازيگر پس از انتشار عکس‌شان از طراح لباس خودشان که عموما با اصطلاح استايليست از آن ها نام برده مي‌شود، تشکر مي‌کنند. خانم آنا ثاني يکي از اين طراحان لباس است که لباس سلبريتي‌هاي زيادي را طراحي کرده است. در صفحه مجازي اين طراح لباس که 183 هزار دنبال کننده دارد از بازيگراني همچون مريلا زارعي، آزاده صمدي و مهتاب کرامتي عکس‌هايي وجود دارد که طراحي لباس‌شان بر عهده خانم ثاني بوده است. اين طراح لباس 38 ساله که در طراحي لباس فيلم‌هاي «باديگارد» و «سينما نيمکت» هم نقش داشته است، درباره نحوه طراحي کردن لباس بازيگران در گفت‌و‌گويي مطرح کرده: «اين‌طور نيست که بگويم براي همه دوستان طراحي شده است. براي برخي منحصرا طراحي مي شود، برخي هم از روي رگال انتخاب مي کنند. برخي هم طي مي‌کنند که از طرح لباس‌شان نمونه ديگري نزنيم. براي برخي هم مهم نيست». او که مراجعان زيادي بين سلبريتي‌ها دارد، درباره نحوه درآمدزايي‌اش از اين کار مي‌‌گويد: «قيمت لباس‌هاي من از ۶۰۰ هزارتومان شروع مي‌شود و تا يک ميليون و700 هزار تومان ادامه پيدا مي‌کند. اگر پروسه کار سخت‌تر شود اين ارقام بيشتر مي‌شود اما کسي به اين فکر نمي‌کند که نهايتا فقط ۲۵ درصد اين فروش سود است»(منبع: مهر).
نويسنده : محمدعلي محمدپور | روزنامه‌نگار
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar