نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

دلایل ناکامی زوج جواد رضویان و سیامک انصاری در سریال 021

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی

خبرآنلاين/ جواد رضويان و سيامک انصاري در اولين تجربه کارگرداني مشترک يک سريال براي تلويزيون، به اعتقاد بسياري از کارشناسان نتوانستند موفق عمل کنند. سريالي که آمده بود تا پس از چند ماه، برهوت سريال کمدي روي آنتن تلويزيون و پخش چندين و چندباره تکرار «پايتخت» و «زيرخاکي» و ... را جاني تازه ببخشد، از همان قسمت‌هاي ابتدايي نتوانست مخاطب را که با پيش‌زمينه کاراکترهاي اين دو بازيگر در سريال‌هاي مهران مديري خود را آماده خنديدن کرده بود، به خنده وادارد.

اين اتفاق هرچند از نگاه برخي از بازيگران سريال در مصاحبه‌هايشان تقصير مخاطبي است که به مدل ديگري از طنز عادت کرده و «صفر بيست‌ويک» را با مدل‌هاي قديمي کمدي مقايسه مي‌کند، اما از نگاه کارشناسان دلايلي دارد که در اين گزارش به برخي از آنها اشاره خواهيم کرد.

مقايسه با سريال‌هاي مهران مديري

جواد رضويان از همان ابتداي ورودش به تلويزيون با برنامه‌هاي طنز آيتمي از چهره‌هاي کمدي محبوب مردم بود تا جايي که در نظرسنجي برنامه «سه ستاره» سال ۹۵ به خاطر بازي در سريال «در حاشيه» جايزه مردمي بهترين بازيگر کمدي را از آن خود کرد. جايزه‌اي که رضويان آن را حسن ختام همکاري‌اش با تلويزيون مي‌دانست و همانجا از خداحافظي هميشگي‌اش با تلويزيون خبر داده بود.

سيامک انصاري هم هر چند کار را با سينماي جدي و همکاري با رسول ملاقلي‌پور آغاز کرد اما با سريال‌هاي کمدي به چهره محبوب مخاطب عام تبديل شد. او بازيگر ثابت کارهاي مهران مديري بود تا جايي که حتي وقتي مديري خواست اولين فيلم سينمايي‌اش را کارگرداني کند هم سيامک انصاري گزينه اولش براي نقش يک «ساعت ۵عصر» بود. تجربه‌اي که براي مهران مديري و سيامک انصاري چندان موفقيت‌آميز نبود و نتوانست توجه مخاطبان سينما را به خود جلب کند. 

با اين پيشينه و آنچه مخاطب از کاراکترهاي طناز و شيرين اين دو بازيگر در سريال‌هاي کمدي در ذهن داشت، از زمان اعلام خبر کارگرداني مشترک اين دو بازيگر و ايفاي نقش آنها در يک سريال جديد منتظر سريال جذاب ديگري بود که نگاهي به بازخوردهاي سريال «صفر بيست‌ويک» در فضاي مجازي و قرار گرفتن اين سريال در رده دوم نظرسنجي صداوسيما نشان مي‌دهد در عمل اين اتفاق نيفتاده است.

آقاي رضويان! آقاي انصاري! خلاقيتتان کو؟

به اعتقاد کارشناسان سريال «صفر بيست‌ويک» هيچ خلاقيتي نه در ايده و مضمون و نه در اجرا ندارد. ايده اصلي اين سريال آن طور که در خلاصه داستانش آمده قرار است شوخي با اين مثل عام «باجناق فاميل نميشه» باشد. موضوعي که حتي اگر خوب به آن پرداخته مي‌شد هم نمي‌توانست براي مخاطب سال ۹۹ جذاب باشد. 
خط داستاني ديگر قصه هم پدر ثروتمند بداخلاقي است که قرار است از حيف و ميل شدن ثروتش توسط خانواده‌اش جلوگيري کند. سوژه‌اي که آنقدر در فيلم و سريال‌هاي مختلف به آن پرداخته شده که به نظر مي‌رسد ديگر هيچ چيز جديدي براي خنديدن مخاطب در آن پيدا نشود.
«صفر بيست‌ويک» با اين خط‌هاي داستاني و اتکا به شوخي‌هاي تکراري ميان کاراکترهايش و شوخي با لهجه و غلط‌گويي کاراکتر جواد رضويان براي مخاطب پايان دهه ۹۰ هيچ جذابيتي نداشت و در همان دو، سه قسمت ابتدايي مخاطبي که حالا مدت‌هاست به راحتي دسترسي به سريال‌هاي روز دنيا در هر ژانري دارد، متوجه مي‌شد که اين سريال چيز تازه‌اي براي عرضه ندارد و او را از آن دل‌زده مي‌کرد.

شوخي‌هاي دستمالي‌شده فضاي مجازي روي آنتن تلويزيون!

اينکه تلويزيون از فضاي مجازي متاثر است موضوع تازه‌اي نيست. مدت‌هاست در اغلب برنامه‌هاي کمدي تلويزيون شوخي‌هايي مي‌بينيم و مي‌شنويم که قبلا نمونه‌هايي از آنها را در شبکه‌هاي اجتماعي ديده‌ايم. سريال «صفر بيست‌ويک» هم از اين موضوع مستثني نبود و برخلاف سريال‌هاي طنز موفقي مثل «نون، خ» و «زيرخاکي» که در همين سال۹۹ روي آنتن رفتند و سکانس‌هاي کمدي آنها به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي وايرال مي‌شد، در سريال «صفر بيست‌ويک» مخاطب با شوخي‌هايي مواجه بود که قبلا چندين مدل آن را در شبکه‌هاي اجتماعي ديده بود و اصطلاحا شوخي‌هاي دستمالي‌شده فضاي مجازي را روي آنتن تلويزيون مي‌ديد.

فيلمنامه تهي يا کارگردان‌هاي بي‌نياز از فيلمنامه

آنچه در سريال «صفر بيست‌ويک» حسابي توي ذوق مخاطب مي‌زند فقدان چارچوب درست و شروع و پايان مناسب براي قسمت‌هاي مختلف سريال است. تا جايي که براي مثال در يکي از قسمت‌ها آنقدر چارچوب درستي وجود نداشت که آگهي بازرگاني که معمولا در نقطه اوج قصه پخش مي‌شود، پيش از نريشن پاياني کودک سريال و پخش پشت صحنه پخش شد و مخاطب که بعد از آگهي بازرگاني منتظر ادامه داستان بود، با سکانس پاياني سريال مواجه شد! اين موضوع قطعا ايراد فيلمنامه است اما آنچه از مصاحبه‌هاي نويسندگان سريال برمي‌آيد مشکل از سوي آنها نبوده و اين ايراد به کارگرداني و تدوين سريال برمي‌گردد که به دلايل مختلف به چارچوب قسمت‌هاي مختلف سريال پايبند نبوده‌اند. اين بي‌نيازي کارگردان از فيلمنامه طبق گفته هدي ايزدي نويسنده سريال در گفت‌وگو با روزنامه فرهيختگان در اضافه کردن لهجه به کاراکتر جواد رضويان و اضافه شدن تمام شوخي‌هاي فضاي مجازي هم به چشم مي‌خورد.

موضوعي که اعتراض سياوش طهمورث ديگر بازيگر سريال را هم به دنبال داشت و او در يک گفت‌وگو با ابراز نارضايتي از حضور در اين سريال گفته بود: «زماني که فيلمنامه اين مجموعه به دستم رسيد کار را پسنديدم چراکه احساس کردم اين سريال با ديگر آثار طنز متفاوت است اما متاسفانه آنچه ساخته شد، چيزي نبود که در فيلمنامه خوانده بودم به همين دليل چندان از حضورم در اين سريال راضي نيستم.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar