نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

احتمال پخش «گیسو» از 1400

منبع
ايلنا
بروزرسانی
احتمال پخش «گیسو» از 1400

ايلنا/ هومن کبيري بر وجود جريان‌ها و افرادي در شبکه نمايش خانگي تاکيد کرد که با عنوان جذب اسپانسر به پروژه‌ها نزديک مي‌شوند و با سرقت اطلاعات فيلم شروع به دلالي در قالب سرمايه‌گذار مي‌کنند.

هومن کبيري، تهيه‌کننده سريال «گيسو» ساخته منوچهر هادي، درباره اخباري مبني بر قرارداد اين سريال با يکي از پلتفرم‌هاي پخش فيلم در روزهاي گذشته گفت: ما با شرکت نماوا در بهمن يا اسفند ۹۷ مذاکراتي داشتيم که منتهي به قرارداد شده بود. حدود يک سال و نيم اين قرارداد ادامه داشت و در اين مدت نماوا وجوهي را پرداخت کرده بود. در واقع نسبت به پروژه «گيسو» حق آب و گل داشت.
 
تير ماه امسال اين قرارداد را فسخ کرديم. شرايط اقتصادي نسبت به بهمن ۹۷ تفاوت داشت و ترجيح داديم با هم کار نکنيم. براي همين با تفاهم طرفين قرار شد مبلغي که تا آن تاريخ پرداخت کردند به آن‌ها مرجوع شده و قرارداد لغو شود، اما بعد از حدود سه ماه و بعد از اينکه پلتفرم‌ها از هم جدا شدند، نماوا مجدد پيشنهادي به ما داد که دوباره مذاکره کرديم و چون يک سال و نيم پاي اين پروژه بودند و دوست داشتند که آن را پخش کنند، قراردادي را در آبان امسال منعقد کرديم تا پخش «گيسو» به نماوا برسد. اين قرارداد هم به اين معني نبود که با فيليمو مشکلي داشتيم. شرايط کار را سنجيديم و ترجيح من اين بود که با مديران نماوا کار کنيم و اين اتفاق افتاد. 
 
وي با اشاره به اينکه عقد قرارداد با يک پلتفرم به ضرر آن‌ها نيست، گفت: مخاطب اسم پلتفرم برايش مهم نيست و بيشتر دنبال محتوا است. وقتي يک مجموعه‌اي قابليت لازم را چه از لحاظ کستينگ و چه از لحاظ کيفيت براي جذب مخاطب داشته باشد؛ مخاطب هم پلتفرمش را عوض مي‌کند.
 
مثل اين مي‌ماند که وقتي سريالي پخش مي‌شود دنبالش کنيم و فرقي ندارد شبکه يک باشد يا شبکه دو. حق اشتراک پلتفرم‌ها هم وقتي ببيند محتواي مورد علاقه‌اش را پيدا کرده، پرداخت مي‌کند، حالا فرقي ندارد فيليمو يا نماوا. مهم اين است در مدتي که سريال مورد علاقه‌اش از يکي از اين دو پلتفرم پخش مي‌شود اشتراک آنجا را بگيرد. بنابراين ما هيچ مخاطبي را از دست نمي‌دهيم. 
 
اين تهيه‌کننده سينما و تلويزيون با اشاره به اين موضوع که دلالان در عرصه نمايش خانگي نفوذ کردند، گفت: اينکه ما موضوع قراردادمان با يک پلتفرم را رسانه‌اي کرديم به اين دليل بود که عده‌اي از افراد به بهانه سرمايه‌گذاري و آوردن اسپانسر خودشان را به تيم تهيه و توليد و تهيه‌کنند نزديک مي‌کنند و از جزئيات محرمانه سريال مطلع مي‌شوند.
 
با اطلاع از اين جزئيات به سراغ پلتفرم‌ها و يا اپراتورهاي تلفن همراه که گويا براي فروش و پخش هم دستي در آتش دارند؛ مي‌روند و ادعاي مالکيت و سهيم بودن مي‌کنند. يکي از مسائلي که برايم مهم است که تهيه‌کننده‌ها چطور اجازه مي‌دهند چنين افرادي به اين حوزه نفوذ کنند؟ اين افراد بعضا شناخته شده هم هستند. 
 
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با پديده‌اي شبيه دلالي در فوتبال روبرو هستيم؟ گفت: بله. دقيقا دلالي است. طرف به ما مي‌گويد بروم به مثلا فلان اپراتور بگويم شريک شما هستم که اين فيلم را گرانتر بفروشم؟ غافل از اينکه به جز آن اپراتور مذکور به هزار جاي ديگر به عنوان شريک سريال مي‌روند تا براي خودشان وجهه‌اي را به دست بياورند و سودي را از طريق دلالي به دست بياورند. 
 
کبيري در پاسخ به اين پرسش که چرا دلال‌ها آنقدر راحت نفوذ مي‌کنند و مشکل از کجاست؟ گفت: به هر حال هر تهيه‌کننده‌اي از حضور يک اسپانسر حرفه‌اي استقبال مي‌کند. اسپانسرهاي حرفه‌اي که صاحب برندهاي معروفي هم هستند يکسري دلال دارند که کارهاي تبليغاتي آن‌ها را انجام مي‌دهند. آن‌ها به ما مراجعه مي‌کنند و خود را نماينده فلان شرکت معرفي مي‌کنند و طبيعي است وقتي قرار است به عنوان اسپانسر حضور داشته باشند بايد يکسري اطلاعات مخفي از جمله ترکيب بازيگران، نحوه پخش و موضوعات ديگر را در اختيارشان بگذاريم.
 
چون بالاخره وقتي کسي مي‌خواهد پولش را به عنوان اسپانسر بياورد بايد از اين جزئيات با خبر باشد. متاسفانه شاهد يک جور مانور متقلبانه هستيم که وقتي اين اطلاعات را از ما مي‌گيرند از جاهايي درز پيدا مي‌کند که اصلا نبايد اتفاق مي‌افتاد. اين شکل از مانور متقلبانه جنبه مجرمانه دارد و در دادگاه کيفري قابل بررسي است. اين افراد به منظور کسب وجهه و پول بيشتر اين کار را مي‌کنند.
 
من همواره خودم را تهيه‌کننده مي‌دانم و وجهه فرهنگي اين کار را با عناوين سرمايه‌گذار عوض نمي‌کنم. شايد به خاطر همين از اين فضا سوءاستفاده شده بود و يکسري حرف‌ها در اين زمينه از جانب عده‌اي سودجو زده شد. اميدوارم ديگر پروژه‌ها تجربه ما را در نظر بگيرند و مواظب اينگونه رفتارها باشند. 
 
وي با اشاره به انحصار ايجاد شده در پلتفرم‌هاي پخش فيلم و تاثير آن در ايجاد اين فضاي دلالي گفت: اي کاش به جاي آنکه به دنبال تنوع در پلتفرم‌ها باشيم بيشتر به تنوع در توليدات فکر کنيم. به هر حال هر کدام از اين پلتفرم‌ها با يک پيشينه‌اي توانستند اين ميزان مخاطب را جذب خود کنند. اگر اين تنوع ايجاد شود قطعا مردم هم با هر پلتفرمي که باشد کار را دنبال مي‌کنند. 
 
کبيري با بيان اينکه مجوز «گيسو» را قبل از اختلافات ميان صداوسيما و وزارت ارشاد دريافت کرده است، گفت: فعلا پروژه ما درگير ماجراي ساترا نشده است. ما مجوز را قبل از اين اتفاق‌ها و از وزارت ارشاد دريافت کرديم و طبيعي است براي مجوز پخش هم چون صادرکننده مجوز ساخت ارشاد است بايد مجوز پخش هم بدهد. اما اگر نياز باشد براي دريافت مجوز پخش به ساترا مراجعه کنيم از اين بابت مشکلي نداريم و تمام قواعد ساخت را رعايت کرديم. 
 
وي در ادامه گفت: مخاطب ايراني به سريال‌هاي نمايش خانگي عادت کرده بود و نبايد با وقفه در توليد اجازه بدهيم اين پتانسيل جذب سريال‌هاي ديگر کشورها شود. متاسفانه مدتي به خاطر مشکلاتي که در ارائه مجوز پيش آمده بود توليدات متوقف بود اما امروز شاهد هستيم که چند سريال به صورت همزمان در حال توليد هستند که به پخش برسند. 
 
کبيري با اشاره به چالش‌هاي توليد سريال در دوران کرونا گفت: سبک کار در بخش خصوصي با تلويزيون فرق دارد. متاسفانه اتفاق‌هاي تلخي که سر صحنه فيلمبرداري براي هنرمندان‌مان رخ داد و منجر به فوت يکي از آن‌ها شد براي سريال‌هاي تلويزيوني بود. ولي در سريال نمايش خانگي با پروژه‌اي روبرو هستيم که ماهي چند ميليارد تومان حقوق پرداخت مي‌کند و قطعا براي اينکه پروژه با چالش‌هايي روبرو نشود بخشي را براي رعايت تمامي پروتکل‌ها در پروژه تعريف مي‌کند. از پزشک و پرستار در سر صحنه تا رعايت تمامي پروتکل‌ها و بهداشت محيط و استفاده از ملزومات بهداشتي مثل ماسک و دستکش و مواد ضدعفوني‌کننده حتما رعايت مي‌شود. با همه اين اوصاف ما داريم در شرايطي کار مي‌کنيم که اين بيماري وجود دارد و اکثر جامعه را درگير کرده است.
 
طبيعي است که اين موضوع غيرقابل اجتناب است و در پروژه ما هم چند نفر از عوامل مبتلا شدند و بعد از طي شدن دوران بيماري به کار بازگشتند. آقاي گلزار هم مبتلا شدند و خوشبختانه حالشان خوب شد. ما سعي کرديم در اين شرايط سخت کاري فضايي را ايجاد کنيم که هنرمندان بتوانند کار کنند. تا حد توانمان هم نسبت به سلامت آن‌ها مسئول هستيم و هر کاري که نياز باشد انجام مي‌دهيم. هنرمندان هم بچه نيستند و اگر قرارداد ميلياردي منعقد مي‌شود دو طرف وکيل دارند و هيچ کس روي اجبار کاري را انجام نمي‌دهد. تمايل وجود دارد يک پروژه ساخته شود و عوامل هم تمايل دارند کار کنند. کساني هم که کرونا گرفتند تا لحظه بهبودي کامل از آن‌ها حمايت کرديم. ما در زمان کرونا بيش از يک نفر را در سرويس‌ها سوار نمي‌کنيم. البته که اين باعث مي‌شود هزينه يک پروژه تغيير کند ولي با تمام اينها وقتي پروژه‌اي را تعريف مي‌کنيم موظف هستيم آن را به اتمام برسانيم. 
 
تهيه‌کننده سريال «عاشقانه» با اشاره به بيانيه خانه سينما مبني بر تعطيلي پروژه‌ها در شيوع گسترده کرونا گفت: خانه سينما از روي دلسوزي اين بيانيه را منتشر کرد ولي در خصوص پروژه‌هاي بخش خصوصي که سرمايه‌گذاري هنگفتي صورت گرفته است و زمانبندي پخش وجود دارد، اولويت‌هايمان فرق مي‌کند و بايد اين موضوعات را هم لحاظ کنيم. البته که ما تابع قوانين هستيم و اگر يک روز به صورت قانوني به ما بگويند کار را تعطيل کنيد ما هم اين کار را مي‌کنيم. چرا دولت کارها را آنقدر با وسواس و با تاخير تعطيل مي‌کند؟ به هر حال اقتصاد بخش مهمي از زندگي مردم و کشور است و نبايد تعطيل شود.
 
مشاغل بسياري هستند که بايد کار کنند و بايد در اين شرايط زندگي کنند. سلامتي کساني که با من کار مي‌کنند از همه چيز مهم‌تر است اما تعطيلي پروژه به هيچ عنوان به نفع ما نيست چراکه با اين تعطيلي هم ما ضرر مي‌کنيم هم عواملي که با ما کار مي‌کنند. بند فورس ماژور اين اجازه را به ما مي‌دهد که در زمان تعطيلي پروژه دستمزدي پرداخت نشود و هيچ کس دوست ندارد منبع درآمدش در اين شرايط سخت اقتصادي قطع شود. 
 
کبيري در پايان درباره پخش سريال «گيسو» گفت: در اين خصوص پلتفرم‌ها تصميم مي‌گيرند که چطور اثر را پخش کنند. ما پخش انحصاري سريال را به نماوا سپرديم و آن‌ها بايد درباره پخش سريال تصميم بگيرند و فکر مي‌کنم ۹۰ درصد پيش از پايان سال پخش کار انجام شود اما بازهم احتمال دارد با برنامه‌ريزي‌هايي که دارند اين اتفاق به سال ۱۴۰۰ موکول شود

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar