طناب دار کرونا بر گردن تئاتر
باشگاه خبرنگاران/ احمد بيستوني کارگردان و بازيگر تئاتر معتقد است که پيش از شيوع کرونا نفسي براي تئاتر نمانده بود و اين بيماري شرايط را بدتر کرد.
احمد بيستوني کارگردان و بازيگر تئاتر در گفتوگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت تئاتر کشور قبل و بعد از شيوع ويروس کرونا گفت: تئاتر قبل از شيوع ويروس کرونا، در تمام مراحل خود با مشکلات فراواني مواجه بوده است. عدهاي معتقدند که با آمدن کرونا و تعطيلي سالن ها، نفس تئاتر گرفته شد. واقعيت اين است که نفسي براي تئاتر نمانده بود که بخواهد گرفته شود. گويي پيش از اين طناب دار بر گردن تئاتر بود و همه منتظر جان دادنش بودند؛ کرونا آن لگدي بود که به زير چهارپايه تئاتر زده شد.
اين هنرمند عرصه تئاتر، درباره علت تمايل هنرمندان به شغل دوم اظهار کرد: هنرمندان عرصه تئاتر مي خواهند با اجراي تئاتر کسب درآمد هم داشته باشند. البته که براي رفع نيازهاي اساسي زندگي، کسب درآمد امري ضروري است. به همين دليل بعضي از هنرمندان به دنبال شغل دوم رفتهاند. من هم تصميم گرفتم، مقداري از سرمايه ام را براي اجارهي يک پلاتو صرف کنم. تعطيلي اجباري کرونا، باعث شد، پلاتو را جمع کنم و سرمايه ام را از دست بدهم. دوستاني هستند که با وضعيت ايجاد شده ناچارند کارهايي نامربوط به کار هنري خود انجام دهند و حتي برخي مسافرکشي ميکنند.
اين کارگردان تئاتر درباره ارتباط دوباره جامعه مخاطب با تئاتر عنوان کرد: تنها راه حل براي برطرف شدن مشکلات تئاتر، ساخت و تهيه کارهاي خوب و فاخر است. آغوش تئاتر هميشه براي علاقه مندانش باز است و اين هنر با جذابيتهايي که دارد، مخاطبان و هنرمندان زيادي را به خود معطوف کرده است. با اين حال در دوران پساکرونا با توليدات خوب ميتوان، بين هنر و مخاطب ارتباط ايجاد ميکرد. مخاطبان فراواني به دليل وضعيت نامساعد مالي اين روزها نميتوانند به تئاتر و تماشاي آن فکر کنند. به دليل شرايط نامناسب اقتصادي تئاتر يک تفريحِ گران به حساب ميآيد در حالي که ماهيت تئاتر به هيچ عنوان اينگونه نيست.
بيستوني درباره حمايت مسئولان هنري از تئاتر گفت: حمايتي از جانب مسئولان هنري و دولتي صورت نگرفته است. مسئولان نهادهاي خصوصي هم حمايتي از گروههاي تئاتري نميکنند. فقط اعضاي گروههاي تئاتر به يکديگر کمک و با هم کار ميکنند. اين جامعه تئاتر است که به تئاتر جان ميدهد. همدلي و کمک در ميان اعضاي خانواده تئاتر، حکم تنفس مصنوعي را براي اين حرفه دارد.
بازيگر «مرگ مشکوک» درباره تاثيرگزاري فرهنگ در جامعه بيان کرد: هيچ چيزي به اندازه فرهنگ نميتواند در جامعه تاثيرگزار باشد و باعث بهبود وضعيت اقتصادي، سياسي و اجتماعي شود. ضمن اينکه يکي از زير شاخههاي فرهنگ، تئاتر است. با ساخت تئاتري درباره مسئلهاي مانند کرونا ميشد، خيلي راحتتر فرهنگ سازي کرد. متاسفانه مسئولان فرهنگي در اين باره تصميم نگرفتند. بي توجهي مسئولان به هنرمندان، از تعطيلي سالن ها، پلاتوها و اجراها هم اذيت کنندهتر است.
وي درباره اجراي آنلاين تئاتر در وضعيت کرونايي اظهار کرد: موافق تئاتر آنلاين نيستم، زيرا اتمسفر تئاتر، انتقال حس و حضور نزديک مخاطب در سالن تئاتر است. اجراي آنلاين نمايشها در فضاي مجازي و سايتها مصداق بارز از چاله به چاه افتادن است.
بيستوني در پايان از فعاليت جديد خود خبر داد و گفت: در حال تمرين تئاتر «بي حيوان» هستيم. کما اينکه به دليل شرايط فعلي کار آهسته و با رعايت دستورالعملهاي بهداشتي پيش ميرود. هنرمندان تئاتر با اجرا زنده هستند و هيچ چيزي به اندازه تئاتر نميتواند حالشان را خوب کند.