نماد آخرین خبر

داستان چگونگی تشکیل حشدالشعبی در مستند«قائدالحشد»

منبع
مهر
بروزرسانی
داستان چگونگی تشکیل حشدالشعبی در مستند«قائدالحشد»

مهر/ مهدي لارويي کارگردان مستند «قائد الحشد» بيان کرد که اين اثر درباره زندگي شهيد ابومهدي المهندس از مقطع ورود داعش به عراق تا زمان شهادتش است.
مهدي لارويي کارگردان سينماي مستند درباره مستند «قائد الحشد» به تهيه کنندگي سيدهاشم موسوي که در يازدهمين جشنواره فيلم «عمار» حضور دارد، گفت: اين مستند درباره زندگي شهيد ابومهدي المهندس از زمان ورود داعش به عراق تا زمان شهادت ايشان است، اين روايت زندگي از زبان فرماندهان حشد و کساني که با او سال‌هاي زيادي زندگي کرده‌اند و در کنار او بوده‌اند، رقم مي‌خورد. ما خاطرات اين افراد را از زندگي ابومهدي تا شهادتش را ثبت کرده‌ايم.
وي افزود: ما زمستان سال ۹۸ به عراق رفتيم، حدود سه چهار روز آنجا بوديم که ناگهان جريان کرونا در ايران پيش آمد. با اين وجود حوالي ۹ روز در آنجا مانديم و توانستيم با چند نفر از فرماندهان حشد الشعبي عراق مصاحبه کنيم و خاطرات آنها را داشته باشيم. ما مي‌خواستيم يک مستند جامع و کامل درباره ابومهدي بسازيم چون آقاي موسوي تهيه کننده اين اثر قبلاً مستندي با نام «سلفي با ابومهدي» درباره همين شهيد بزرگوار ساخته بود و پيش زمينه ذهني و شناخت کاملي از ابومهدي داشت.
لارويي ادامه داد: اين بار بعد از شهادت او قصد داشتيم يک فيلم مستند کامل بسازيم اما متأسفانه به دليل کرونا، پروازها لغو شد و مشکلاتي برايمان پيش آمد حتي برگشت ما هم با چالش‌هايي مواجه شد براي مثال مجبور شديم به صورت زميني از مرز مهران به ايران بيايم چون هيچ پروازي صورت نمي‌گرفت و… در مجموع مشکلاتي که کرونا به وجود آورد باعث شد که نتوانيم مصاحبه‌هايي با آن افرادي که مد نظرمان بود، داشته باشيم. به همين دليل آن مستند جامع و کاملي هم که مد نظر ما بود، شکل نگرفت. از همين رو تنها توانستيم به برهه ورود داعش به عراق تا زمان شهادت ابومهدي در عراق اشاره کنيم.


اين کارگردان اظهار کرد: ابومهدي در عراق فرمانده حشدالشعبي بود که ما در مستند به آن اشاره کرديم. وقتي داعش وارد عراق مي‌شود، نوري المالکي نخست وزير عراق با ابومهدي تماس مي‌گيرد و مي‌گويد به سران ايراني زنگ بزنيد و از آنها طلب امداد کنيد چون اگر آنها به کمک ما نيايند بغداد سقوط مي‌کند. از همين رو ابومهدي با حاج قاسم سليماني تماس مي‌گيرد و آنها در خانه ابومهدي در بغداد قرار ملاقات مي‌گذارند. در عين حال به فرماندهاني که از قديم با هم در جنگ ايران و عراق بر ضد صدام مي‌جنگيدند و در سپاه بدر حضور داشتند زنگ مي‌زنند، همه آنها در خانه ابومهدي جمع مي‌شوند و تصميم مي‌گيرند نيروي مردمي را وارد صحنه کنند. بعد از فتواي آقاي سيستاني هم، نيروهاي مردمي به سمت محورهاي عملياتي مي‌آيند و به نوعي مي‌شود گفت حشدالشعبي با حضور حاج قاسم و يک سري فرماندهان حشد در خانه ابومهدي شکل مي‌گيرد.
لارويي توضيح داد: نکته‌اي که درباره ابومهدي مي‌توانيم بگوييم اين است که او يک فرمانده بزرگ و مؤسس حشدالشعبي با روح و ذهن بزرگ بوده است اما در اين فيلم مي‌بينيم که فردي به اين بزرگي گاهي به يک سري نکات ريز توجه مي‌کرد که شگفت‌انگيز است مثلاً توجه زيادي به رزمندگان داشت اين کارها شخصيت ابومهدي را در نزد آنها محبوب مي‌کرد. براي مثال در يکي از محورهاي عملياتي در محل عمليات همراه با رزمندگان بر سر يک سفره غذا مي‌خورد، به درد و دل‌هاي آنها گوش مي‌داد و… در آن جمع يکي از رزمندگان گفته بود حتي پدرم در خانه با من اينگونه رفتار نکرده بود که ابومهدي با من رفتار کرد. ابومهدي هم گفته بود من مثل پدر شما هستم. وقتي اين نکات ريز را در زندگي او جستجو مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که چرا ابومهدي محبوب مي‌شود.
اين کارگردان در پايان با اشاره به اينکه تدوين اين فيلم زمان بر بود، بيان کرد: انجام اين مرحله ۶ ماه طول کشيد چون حجم مصاحبه‌ها، راش ها و آرشيوها زياد و نياز بود همه آنها را دوباره نگاه کنم ضمن اينکه اين مصاحبه‌ها به زبان عربي بود و بايد ترجمه مي‌شد که اين کارها زمان مي‌برد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره