فیلمهای سینمایی که از خط قرمزها عبور کردند
![فیلمهای سینمایی که از خط قرمزها عبور کردند](https://app.akharinkhabar.ir/images/2021/01/24/ac9d30fa-82de-4fb2-b6e2-d8074b3953f8.jpeg)
سينما تيکت/ تابوشکني در سينماي ايران و عبور از برخي خطوط قرمز در مقاطع مختلف باعث شده راه تازهاي در سينماي ايران باز شود و اتفاقهاي متفاوتي در توليد فيلم و سريال رخ دهد.
از نظر شما کدام فيلم موفقتر بوده است؟
آدم برفي - داود ميرباقري
داود ميرباقري در نخستين ساخته سينمايي خود موضوعي جنجالي را انتخاب کرد که فارغ از قصه فيلم، ايده مرکزي آن يعني زنپوش شدن يک مرد براي گرفتن ويزاي آمريکا باعث شد فيلم در زمانه خود توقيف شود. «آدم برفي» البته چند سال بعد از توقيف اکران شد و توانست پرفروشترين فيلم سال شود.
شوکران – بهروز افخمي
بهروز افخمي با «شوکران» به سراغ يکي از خطوط قرمز جامعه يعني صيغه موقت رفت. «شوکران» البته نقد صريح به جريان سرمايهداري و فرهنگ چند همسري دارد اما سينماي ايران تا آن زمان هيچگاه تصويري به اين وضوح از رابطه پنهاني يک مرد متاهل را نشان نداده بود. فيلم با اعتراض پرستاران و حواشي بسياري روبرو شد که آن را به يکي از فيلمهاي پربحث سينما تبديل کرد.
ليلي با من است – کمال تبريزي
سينماي دفاع مقدس تا پايان دهه شصت تحت تاثير فضاي عمومي کشور سرشار از لحظههاي ايثار و شهادت بود و کمتر کسي به ذهنش خطور ميکرد با اين فضا شوخي کند. «ليلي با من است» براي اولين بار سعي کرد با مضموني طنز به سراغ دفاع مقدس برود. شوخي با رزمندههاي دفاع مقدس البته بعد از «ليلي با من است» در سينماي ايران باب شد اما اين فيلم همچنان بهترين کمدي دفاع مقدس است.
مارمولک – کمال تبريزي
کمال تبريزي وقتي «مارمولک» را ساخت با موجي از انتقادها و فشارها روبرو شد. فيلم با اکراني که الته نيمه کاره ماند از پرفروشهاي سال شد و به محاق توقيف رفت. تبريزي در «مارمولک» شوخي با روحانيت را دستمايه قرار داد و با استفاده از ايده جابجايي يک خلافکار خرده پا با يک روحاني فضاي طنزي را ايجاد کرد که بعدها در فيلمهاي ديگر ادامه پيدا کرد.
به رنگ ارغوان – ابراهيم حاتميکيا
ابراهيم حاتميکيا در «به رنگ ارغوان» براي اولين بار تصويري متفاوت و واقعي از نيروهاي امنيتي را به تصوير کشيد. تصويري که هيچ فيلمسازي تا آن زمان به سراغ آن نرفته بود. همين جسارت در موضوع باعث شد که فيلم شش سال توقيف شود. حاتميکيا با اين فيلم پيشنهاد تازهاي براي نشان دادن تصوير واضحتر از نيروهاي امنيتي به سينماي ايران ارائه کرد که در دهه ۹۰ فرصت رشد پيدا کرد.