نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

محمود گبرلو: 16 فیلم ملاک خوبی بر محک زدن سینما نیست

منبع
ميزان
بروزرسانی
محمود گبرلو: 16 فیلم ملاک خوبی بر محک زدن سینما نیست

ميزان/ مجري نشست‌هاي جشنواره فيلم فجر گفت: هرچند جشنواره فيلم فجر برگزار شد اما اين جشنواره اشکال بزرگي دارد و آن اينکه شانزده فيلم بيانگر همه داشته‌هاي سينماي ايران نيست و ما با ديدن اين آثار به هيچ وجه نمي‌توانيم تحليل درستي از وضعيت کنوني سينما داشته باشيم. 
محمود گبرلو پيرامون برگزاري سي و نهمين جشنواره فيلم فجر گفت: در مجموع به شخصه از برگزاري جشنواره فيلم فجر بسيار خوشحالم، در اين جشنواره ما مي‌توانيم با آثار و فيلمسازان جديد آشنا شويم، از سويي اين رويداد سينمايي مي تواند شور و هيجان از دست رفته را به سينما باز گرداند. 
وي با نقد تعداد آثار حاضر در جشنواره فيلم فجر ادامه داد: هرچند جشنواره فيلم فجر برگزار شد اما اين جشنواره اشکال بزرگي دارد و آن اينکه شانزده فيلم بيانگر همه داشته‌هاي سينماي ايران نيست و ما با ديدن اين آثار به هيچ وجه نمي‌توانيم تحليل درستي از وضعيت کنوني سينما داشته باشيم.
مجري نشست‌هاي جشنواره فيلم فجر در همين رابطه افزود: ما با ديدن تعداد محدود شانزده اثر به هيچ وجه نمي‌توانيم بدانيم که سينماي کشور در حال حاضر در چه جايگاهي است و در ادامه چه مسيري را مي تواند در پيش بگيرد، از نظر من اين تعداد کم فيلم يک مشکل جدي براي جشنواره فيلم فجر در دوره سي و نهم است. 
وي با اشاره به حدف هيات انتخاب در جشنواره فيلم فجر امسال اضافه کرد: همه ما از حذف هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر خوشحال بوديم زيرا تصور مي‌کرديم که اين هيات گاها مانعي براي ورود برخي از آثار به جشنواره مي شدند اما متاسفانه با حذف اين هيات وضعيت بدتر شد و تعداد آثار بسيار کمتر شدند. 
اين مجري برنامه هاي سينمايي ادامه داد: ما انتظار داشتيم با حذف هيات انتخاب شاهد آثار متنوع و پرتعداد در جشنواره باشيم اما اين تعداد اندک فيلم نوعي از تضاد در رفتار و عملکرد جشنواره فيلم فجر را نشان مي دهد. اين نوع از انتخاب فرمولهاي سياست گذاري سينما را به هم ريخت. 

ما در پايان جشنواره دو روز را به فيلم‌هاي منتخب تخصيص داديم، به واقع اين اتفاق چندان مثبت نيست زيرا مطمئنا کاخ رسانه خلوت خواهد شد، من پيشنهاد دادم که در اين دو روز آثار را در بخش خارج از مسابقه اکران کنند اما متاسفانه عملي نشد. 
وي با تاکيد بر لزوم اکران آثار در بخش غيرمسابقه اضافه کرد: ما در طول سال مي توانيم به راحتي تمامي فيلمها را ببينيم، جشنواره براي اين است که آثار توسط متخصصان ديده و نقد شوند، اين جشنواره محيطي براي پرورش سينما است، چرا اين موقعيت را از سينما مي گيريم وقتي که اکران بخش غيرمسابقه مي تواند آثار را مورد چالش جدي قرار دهد. 
شايد فيلم‌هايي که در حال از جشنواره حذف شده‌اند مي توانستند در سانسهاي مختلف اکران شوند، اگر اين فيلمها در همين جشنواره اکران مي‌شدند به راحتي مي توانستيم قضاوت درستي بر کيفيت آنها داشته باشيم و مخاطبان هم مي توانستند دلايل کيفي نبود آنها در جشنواره فيلم فجر را متوجه شوند. 
گبرلو در همين راستا خاطرنشان کرد: شخصا فکر مي کنم جشنواره فيلم فجر امسال ظرفيتهاي بيشتري داشت که مي‌توانست از آنها استفاده شود اما اکران تعداد کم آثار به نوعي جلوي تمامي اين ظرفيت ها را گرفت. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar