دیروز در جشنواره فیلم فجر چه گذشت و امروز چه می گذرد؟!

مهر/ اولين روز از سيونهمين جشنواره فيلم فجر در حالي با اکران دو فيلم سينمايي سپري شد که برخلاف دورههاي قبل، اين بار تمرکز بيشتر رسانهها بر حواشي کرونايي بود تا متن فيلمهاي اکرانشده.
«مهر سيمرغ» عنوان بسته خبري-تحليلي روزانهاي است که به مرور متن و حاشيه سيونهمين جشنواره فيلم فجر ميپردازد. هر روز ميتوانيد با «مهر سيمرغ ۳۹» در جريان آخرين تحولات بزرگترين رويداد سينمايي کشور، در متفاوتترين دوره برگزاري قرار بگيريد.
امروز دوشنبه ۱۳ بهمنماه و همزمان با اولين روز اکران فيلمهاي سيونهمين جشنواره فيلم فجر، در سينماي رسانه و سينماهاي مردمي با دومين شماره از «مهر سيمرغ ۳۹» همراه شويد.
چهره روز؛ پرويز پرستويي
«روزي که قصه را خواندم، احساس کردم زندگي من مثل امير است» اين جمله کليدي پرويز پرستويي در نشست رسانهاي فيلم سينمايي «بيهمه چيز» بود. جملهاي که بازتاب گستردهاي هم در فضاي رسانهاي پيدا کرد.
پرويز پرستويي بازيگر باسابقه سينماي ايران که نقشهاي ماندگاري بسياري با هنرنمايي او در حافظه سينمادوستان ثبت شده است، با ايفاي نقش «اميرخان» در فيلم تازه محسن قرايي، بارديگر ثابت کرد هنوز انرژي، انگيزه و توان بالايي براي درخشش بر پرده نقرهاي دارد. اما آنچه پرستويي را تبديل به چهره خبرساز اولين روز از برگزاري سيونهمين جشنواره فيلم فجر کرد نه حضور تحسينبرانگيزش در فيلم «بيهمه چيز» که دو حاشيه خارج از سالن سينما بود.
اولين خبرسازي مربوط به پيش از آغاز اکران فيلم و مراسم فوتوکال يا همان عکاسي در حاشيه رونمايي فيلم بود؛ عادل فردوسيپور که بهعنوان مهمان ويژه تيم سازنده «بيهمه چيز» خود را براي رونمايي از اين فيلم به برج ميلاد رسانده بود، به تنهايي در مقابل دوربين عکاسان ايستاده بود که تيم توليد فيلم از راه رسيدند و مواجهه غيراصولي فردوسيپور با پرويز پرستويي آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبديل به يک چالش براي جشنواره شد!
پرويز پرستويي و عادل فردوسيپور بدون توجه به ملاحظات، حساسيتها و هشدارهاي بارها اعلام شده در زمينه رعايت پروتکلهاي بهداشتي، يکديگر را در آغوش کشيدند و اين حرکت زماني صورت غريبتر به خود گرفت که ديگر عوامل فيلم به اين ترکيب دو نفره افزوده شدند و براي ثبت يک قاب احتمالاً جذابتر (!) همه ماسکها را از صورت برداشتند. ويدئوي چند ثانيهاي مربوط به اين اتفاق خيلي زود جشنواره فجر را با چالش عدم رعايت پروتکلهاي بهداشتي مواجه کرد.
اين اما تنها حاشيهسازي پرستويي در روز نخست نبود. صحبتهاي او در نشست خبري هم بازتاب بسياري پيدا کرد. بهخصوص آنجا که خود را با «اميرخان» قهرمان اصلي فيلم «بيهمه چيز» قياس کرد و درباره فعاليتهاي اجتماعي و خيريه خود در سالهاي اخير سخن گفت. پرستويي که بهوضوح از مورد قضاوت قرار گرفتن در فضاي مجازي طي سالهاي اخير گلهمند بود، شرايط خود را مشابه کاراکتر اصلي فيلم «بيهمه چيز» توصيف کرد که طبق داستان فيلم در مواجهه با قضاوتهاي مردم هيچ تکيهگاهي نداشت.
پرستويي تأکيد کرد: «من گوشم را بستم فکر کردم اگر تحت تأثير قرار بگيرم بايد بگذارم بروم ولي من اهل رفتن نيستم با گفتن اين حرفها برخي فکر ميکنند ما رياکاريم ولي عيبي ندارد، من اين رياکاري را دوست دارم. من امير و اتفاقات اين فيلم را در جامعه خودمان ميبينم.»
فيلم روز؛ بي همه چيز
در روز نخست جشنواره سيونهم دو فيلم اقتباسي روي پرده رفت. فيلم سينمايي «رمانتيسم عماد و طوبا» به کارگرداني کاوه صباغزاده يک اقتباس از کتابي نوشته آلن دوباتن بود که فضاي فانتزي و متفاوت آن بيش از ساير ويژگيهايش موردتوجه مخالفان و موافقان فيلم قرار گرفت.
اتفاق ويژه روز اول جشنواره اما رونمايي از فيلم «بيهمه چيز» بود. فيلمي با اقتباس آزاد از نمايشنامه «ملاقات با بانوي سالخورده» به قلم محسن قرايي و محمد داوودي که سال گذشته همکاري مشترکشان در نگارش فيلمنامه «قصر شيرين» رضا ميرکريمي، منجر به شکار سيمرغ بهترين فيلمنامه شد.
«بيهمه چيز» علاوهبر فيلمنامه قوي، از کارگرداني حسابشده محسن قرايي نيز بهره برده اما بيترديد برگ برنده اصلي آن ترکيب بازيگران اصلي و فرعي است. درخشش پرويز پرستويي در نقش «اميرخان» و هديه تهراني در نقش «ليلا» که هر دو رو با شانس اصلي شکار سيمرغ بازيگري تبديل کرده اما در کنار آنها نميتوان از حضور تأثيرگذار و بازي حسابشده بازيگراني چون هادي حجازيفر، فريد سجاديحسيني، بابک کريمي و باران کوثري گذشت.
فيلم تازه محسن قرايي فيلمي داستانگو است و همين ويژگي آن را در سينماي بدون داستان و حتي ضدقهرمان ايران تبديل به اثري شاخص کرده که احتمالاً ميتواند تبديل به فيلم محبوب مخاطبان جشنواره هم شود. کمااينکه تا اينجا و در کنار دو فيلم «شيشليک» و «ابلق» سه فيلم پرفروش در فرآيند پيشفروش بليتهاي مردمي جشنواره محسوب ميشود و بايد ديد در روزهاي آينده کداميک ميتوانند بهعنوان صدرنشين جاي خود را تثبيت کنند.
حاشيه روز؛ آغاز در سايه «کرونا»
کيفيت رعايت پروتکلهاي بهداشتي از حاشيههاي روز گذشته برج ميلاد بود؛ واکنشي به انتشار تصاويري از حضور در هم تنيده عکاسان، فيلمبرداران و البته خبرنگاران در نشست خبري فيلمهاي جشنواره فيلم فجر.
اين روال هر ساله جشنواره فيلم فجر است که حضور هنرمندان باعث تجمع عکاسان براي تهيه عکسهاي خبري از مهمترين رويداد سينمايي کشور ميشده است با تغيير شرايط اما امسال حضور خبرنگاران و عکاسان در برج ميلاد به کمترين تعداد خود در چند دوره برگزاري اين رويداد رسيده است.
انتشار تصاوير اين حضور حداقلي اما در هم تنيده، برخي کانالهاي تلگرامي و به تبع آن رسانههاي رسمي را بر آن داشت تا اين حضور را تهديدي جدي براي سلامت اصحاب رسانه بخوانند که البته گزارهاي درست است؛ موضوعي که منجر به واکنش عليرضا وهابزاده مشاور رسانهاي وزير بهداشت شد تا مسئولان برگزاري جشنواره را موظف به پاسخگويي درباره آنچه رخ داده بداند.
وي در توييتي عنوان کرد: «تمامي ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکلها را رعايت کنند. قطعاً اين تصاوير تخلف از اجراي پروتکلهاست و مسئولان برگزاري جشنواره بايد پاسخگو باشند.»
اما مشاهدات روز گذشته نشان ميداد که بستر اجراي پروتکلهاي بهداشتي از منظر فاصلهگذاريهاي اجتماعي، يک در ميان کردن صندليها، لزوم استفاده از ماسک و استريليزه کردن مواد خوراکي بهصورت قابل قبولي فراهم بود. آنچه اما محل چالش است پايبندي شخصي افراد به رعايت فاصلههاست.
يک سالي ميشود که فعالان حوزه رسانه و سينما از برنامههاي سينمايي دور هستند، جشنواره فيلم فجر جديترين حضور خبرنگاران و عکاسان در يک سال گذشته است؛ مسالهاي که باعث تجديد ديدار افراد ميشود و اين هيجان ديدار رعايت موارد بهداشتي را با چالشهايي مواجه ميکند.
برگزاري مراسم فتوکال و ايجاد صف براي ورود به سالن رسانهاي از جمله موارد ديگر است که رعايت موارد بهداشتي را دچار اختلال ميکند.
در مجموع، در اولين روز اکران فيلمهاي جشنواره در سينماي رسانهها، شرايط و مقدمات برگزاري ايمن و بهداشتي بهصورت قابل قبولي فراهم بود و آنچه بايد روي آن تأکيد شود، لزوم رعايت فردي افراد و بهخصوص چهرههاي حاضر در کاخ جشنواره است.
پيشنهاد روز؛ شيشليک
يکي از جالبترين رکوردهاي تاريخ جشنواره فيلم فجر را به نام خود ثبت کرده است؛ محمد حسين مهدويان تنها فيلمسازي است که با احتساب دوره سيونهم، در شش دوره پياپي جشنواره فجر حضور مستمر داشته و مهمتر از آن اينکه هر بار فيلمي خبرساز و پرواکنش را در ويترين اين رويداد رونمايي کرده است.
مهدويان که با «ايستاده در غبار» در سيوچهارمين جشنواره فيلم فجر تبديل به يکي از پديدههاي فيلماولي شد، در ادامه مسير فيلمسازي خود ابتدا «ماجراي نيمروز» را ساخت تا علاقه خود به تاريخ معاصر را ثابت کند و بعد سراغ «لاتاري» رفت تا ثابت کند قرار نيست کارگرداني تکوجهي باشد.
«ماجراي نيمروز ۲؛ رد خون» و بعد از آن «درخت گردو» بازگشت مهدويان به همان حال و هواي مورد علاقهاش يعني تحولات تاريخ معاصر ايران محسوب شد. حالا و در ششمين حضور پياپي در جشنواره فجر، مهدويان دست به يک ريسک زده است.
«شيشليک» اولين تجربه کمديسازي در کارنامه اين فيلمساز است که حضور بازيگراني چون رضا عطاران، پژمان جمشيدي، ژاله صامتي و جمشيد هاشمپور کنجکاويها نسبت به آن را ضريبي دوچندان هم داده است.
«شيشليک» امروز در سئانس دوم در سينماي اصحاب رسانه روي پرده ميرود و احتمالاً پس از آن بارديگر شاهد گفتگوهاي داغ رسانهاي بر سر تازهترين فيلم محمدحسين مهدويان خواهيم بود.