نماد آخرین خبر

جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فجر از نگاه شهیدی‌فر

منبع
بروزرسانی
جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فجر از نگاه شهیدی‌فر
مژده لواساني مجري برنامه راديويي «سوداي سيمرغ» که به‌طور ويژه به اخبار و اتفاقات سي‌ويکمين جشنواره فيلم فجر مي‌پردازد، در مصاحبه‌ با محمدرضا شهيدي‌فر با او درباره جزئيات و نحوه مديريت و اجراي اين جلسات به گفت‌وگو نشست. شهيدي‌فر گرفتاري‌هاي نقد فيلم در فضاي هيجان‌زده بعد از اکران اول را اصليترين علت تغيير شکل اجراي اين جلسات عنوان کرد. او گفت: «جشنواره در طي اين سي‌ و يک‌ دوره شکل‌هاي مختلفي از گفت‌وگوهاي جمعي اين‌چنيني را تجربه کرده است. زماني اين گفت‌وگو‌ها به صورت موضوعي در دانشکده سينما و تئا‌تر برگزار مي‌شد. در جشنواره کودک اصفهان هم چندين دوره مشابه اين اتفاق افتاد. در چندسال اخير اما فيلم‌ها از سوي خبرنگاران و هم توسط يک منتقد نقد مي‌شدند که گرفتاري‌هايي ايجاد مي‌کرد و هم اين‌که نسبت به جشنواره‌هاي بين‌المللي نيز تفاوت‌هايي داشت.» شهيدي‌فر گفت: «ما به عنوان مخاطب در آن فرصت کوتاه بعد از اکران صرفا در مقام پرسش قرار داريم، نسبت به اين‌که چه‌قدر دريافت‌هايمان دقيق و منطبق با واقعيت بوده است و بايد زماني بگذرد تا بتوانيم تحليل کنيم.» اين تهيه‌کننده و مجري پرسابقهٔ راديو و تلويزيون که برنامه‌هاي گفت‌وگومحورش در سال‌هاي اخير معمولاً با اقبالِ مخاطب همراه بوده و ضمن تشکر از محمدرضا عباسيان دبير سي‌ و يکمين جشنواره فيلم فجر ابراز اميدواري کرد که اين نشست‌ها بتواند رضايتِ اهاليِ رسانه و عواملِ فيلم‌ها را در پي داشته باشد. مژده لواساني مجري برنامه سوداي سيمرغ که تا پايان جشنواره هر روز از ساعت 16:30 الي 18 به صورت زنده از محل برگزاري جشنواره (برج ميلاد) روي آنتن مي‌رود، ضمن تأييد سخنانِ شهيدي‌فرد گفت: «ما سال‌هاي گذشته معمولاً با اين حواشي روبه‌رو بوده‌ايم که رسانه‌ها تيتر زده‌اند «جنجال در نشست فلان فيلم» يا «صحبت‌هاي جنجالي کارگردان فيلم ديگري»، اما فکر مي‌کنم تا اين‌جا ‌روزهاي کاملاً آرام و کنترل‌شده‌ و استانداردي را پشت سر گذاشته‌ايم.» لواساني صحبت‌هايش را با اين پرسش ادامه داد که: «آيا قرار است اين شکل از اجرا روش متداول سال‌هاي آينده هم باشد؟» شهيدي‌فر ضمن اميدواري نسبت به ادامه اين روش گفت: «ما بايد گفت‌وگو را تمرين کنيم و سئوال‌هايمان را مطابق با اين نحو از گفت‌وگو مطرح کنيم. اين نياز اصلي ماست و هنوز آن را خوب بلد نيستيم و تا آن را پيدا کنيم خيلي مانده است. اما اگر آن را ياد بگيريم برکات زيادي خواهد داشت.» وي در پاسخ به اين سئوال که آيا در بيان سئوال‌هاي مطرح‌شده دخل و تصرفي انجام مي‌شود يا نه گفت: «به اين معنا که اگر کلمه‌اي به ذهن خودم مي‌رسد نمي‌گويم که نه. طبيعتا من هم به عنوان يک‌ نفر آن‌جا حق سئوال دارم. به علاوه‌ اين‌که مي‌سنجم که سئوال‌ها تنش و التهاب هم ايجاد نکنند. وقتي ما رودرروي يک فرد صحبت مي‌کنيم، حرمت نگه مي‌داريم. بعضي دوستان در نوشته‌هايشان گاهي خيلي اين را رعايت نمي‌کنند و به من اجازه داده‌اند که لحن نوشته را کمي آرام‌تر کنم. موضوعات مطرح مي‌شوند، ولي هميشه الزاما با عين نثر نويسنده شايد نباشد.» شهيدي‌فر ضمن تشکر از ستاد جشنواره‌ و هم‌کاري و هم‌راهي همه منتقدين، خبرنگاران و اهاليِ رسانه در برگزاري نشست‌ها، در مورد جنجالي‌ترين نشست احتمالي جشنواره يعني نشست پرسش و پاسخ فيلم «رسوايي» مسعود ده‌نمکي گفت: «در اين جلسه که شلوغ‌ترين و طولاني‌ترين جلسهٔ ما هم بود، حتي ساده‌ترين اتفاقاتي که در جلسات ديگر اين کارگردان معمولاً رخ مي‌داد هم اين‌جا رخ نداد و خود آقاي ده‌نمکي در پايان جلسه اذعان کردند که امروز آرام‌ترين وضعيت فيلمسازي‌ام در همه اين سال‌ها را داشتم.»