نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

«روشن» ساخته جدید روح الله حجازی؛ به روشنی آتشِ سیگار!

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
«روشن» ساخته جدید روح الله حجازی؛ به روشنی آتشِ سیگار!

فيلم نيوز/ با گذشت نه سال از ساخت فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم»، روح الله حجازي تعلق خاطر خود به ملودرام هاي خانوادگي را با «روشن» تثبيت مي کند. اگر چه اين کارگردان ۴۰ ساله با اولين فيلم بلند خود «در ميان ابرها» که در جشنواره فجرسيمرغ بلورين بهترين فيلم را در بخش مسابقه نگاه اول، از آن خود کرد - ورودي شايسته و چشمگير به سينماي حرفه اي داشت، اما «زندگي خصوصي...» بود که او را در مسير سينماي موردعلاقه اش قرار داد.

«روشن» نيز به شکلي درراستاي علاقۀ حجازي در بهره گيري از فرم براي ايجاد فضاي ذهني آدمي ست که عاجز از کنترل شرايط بيروني ، گويي با دست و پا زدن در منجلابي که بيشتر و بيشتر او را به کام خود مي کشد، به سوي سرنوشتي شوم مي شتابد. او به «قيصر» مدرني مي ماند که لهيده در چرخ دهنده هاي فشارهاي اقتصادي و ناهنجاري هاي اجتماعي، ديگر نايي براي ابراز حتي بدوي ترين غرايز انساني خود ندارد. به نظر مي رسد از او شبحي بيش باقي نمانده، شبحي که در مناسبات دفرمۀ جامعه ، با دمي به کام اطرافيان فرصت طلبش فرو مي رود و با بازدمي در خلا محو و تا ابد فراموش شود ؛ هم چون علفي که در آن شب نشيني بي نظير مردانه دهان به دهان، دست به دست، مي چرخد تا گواهي شود بر رفاقت ها و غيرت ها و صداقت هاي دود شده و به هوا رفته.

حجازي در «روشن» تلخ است و سياه... بسيار تلخ! و شايد فقط شاهدي است بر روزگار و اجتماع پردرد ما. او با کار روي رنگ و نور و افکت هاي صوتي و بصري، بلوغ فرماليستي خود را در تصوير کردن حال درون آدمي به آخر خط رسيده، به نمايش مي گذارد و از اين نظر «روشن» کامل ترين و شايد شخصي ترين فيلم کارنامۀ سينمايي حجازي باشد.

رضا عطاران نيز - که معمولا او را فقط در نقش هاي کمدي به جا مي آوريم - در اين فيلم به خوبي و ذره ذره از پرسوناي معمول خود آشنايي زدايي مي کند تا خود (و ما را نيز) براي سرانجام تراژيک فيلم آماده کند. او در «روشن» نشان مي دهد که فقط بازيگر روزهاي شادي نيست بلکه مرد روزهاي غم نيز هست. عطاران در اين فيلم موفق مي شود ضمن حفظ آن «لم» بازيگري خاص خودش که از او بازيگري مولف ساخته، و در واقع با استفاده از همان مولفه هاي هميشگي، به بلوغي درخشان در ارائۀ کارکتري تلخ و تراژيک برسد و نشان دهد که در بازيگري نيز - چون در خود زندگي – زمانيکه درد و رنج از حد مي گذرد مي تواند کميک شود.

نويسنده:آنتونيا شرکا

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar