بررسی سریال های تلویزیونی موفق عطاران در دهه هشتاد
سينما باز/ وج موفقيت رضا عطاران در سريال سازي ، دهه هشتاد رقم خورد او به فاصله ي کوتاهي چهار سريال ماندگار در تلويزيون ساخت . خانه بدوش ، متهم گريخت ، ترش شيرين و بزنگاه که هرکدام از اين سريال ها مخاطبين بازپخشش بيشتر از سريال هاي در حال پخش تلويزيون است نکته مهمي که عطاران در تمام اين چهار سريال رعايت کرد پرداخت مينيمال گرايانه اش به قشر فرودست جامعه بود به همين دليل کاراکترهاي سريال هايش هيچ فرقي با مردم عادي آن قشر نميکنند . در اين پست به بررسي اين چهار سريال ماندگار مي پردازيم
سريال خانه به دوش : اين سريال براي ماه رمضان سال هشتاد سه ساخته شد سريالي که بدليل روايت ساده اش چه در کارگرداني و چه در فيلمنامه باعث شد مخاطبين ارتباط بسيار خوبي با خانه به دوش برقرار کنند . خانه به دوش بر اساس کمدي موقعيت ساخته شد يعني در دل قصه تلخ ، اتفاقاتي کاراکترها رقم ميزنند که باعث ايجاد کمدي ميشد از سخت ترين حالت هاي کمدي است چون در کمدي تيپيکال راحت تر ميشود خنده ايجاد کرد اما در کمدي موقعيت بايد فضايي از قبل براي بار کمدي کار ساخته شود . همکاري بازيگران به عنوان پارتنر کاراکتر ها را کامل کرد . عطاران در اين سريال بازيگران تازه اي هم معرفي کرد در کنار آن بازيگران با تجربه اي مثل حميد لولايي ، علي صادقي و آناهيتا همتي در جاي درستي از فيلمنامه آنها را گذاشت در نهايت بازي هاي يکدستي از بازيگران با تجربه و کم تجربه تر مي بينيم که از اين هوشمندي عطاران در کارگرداني اش مي آيد
سريال متهم گريخت : تقريبا همان گروه بازيگران اصلي در اين سريال قرار دارند به جز حميد لولايي که به جاي او سيروس گرجستاني کاراکتر اصلي مرد قصه را بازي ميکند در اين سريال هم عطاران به خوبي توانست مشکلات قشر فرودست جامعه را در دل يک قصه تلخ با موقعيت هاي کمدي بگويد . سيروس گرجستاني که کمتر او را در کارهاي کمدي ديده بوديم در اين سريال بازي درخشاني به يادگار گذاشت اما مشکل اصلي اين سريال به چند قسمت پاياني اش برميگردد زماني که کاراکتر هاشم ميميرد و فضاي تلخ پس از مرگ را شاهد هستيم که طبيعتا بار کمدي را سريال کم کرد اما پس از زنده شدنش دوباره وضعيت قصه به حالت قبلي برگشت ولي نتوانست در پايان بندي مثل خانه به دوش موفق عمل کند
سريال ترش شيرين : در اين سريال عطاران از زاويه تازه اي به قشر فرودست جامعه پرداخت باز هم شاهد کمدي موقعيت هاي فراواني در اين سريال بوديم . تيم بازيگران اين سريال از تجربه هاي موفق عطاران در سريال هاي متهم گريخت و خانه به دوش تشکيل شدند.
سريال بزنگاه: در بزنگاه عطاران نگاه بسيار تلخي دارد حتي اين تلخي در تيتراژ اوليه اش نمايان است که سياهي خاصي در رنگ بندي ها مي بينيم بدون موسيقي خاصي تيتراژ اوليه طراحي شده . قصه اصلي هم تلخي زيادي دارد اعتياد کاراکتر اصلي هم تلخي فيلم را بيشتر ميکند ميتوان گفت بزنگاه کمدي تلخ عطاران است که کمتر از بقيه سريال هايش شاهد موقعيت هاي کمدي هستيم . پس از سانسورهاي فراواني که براي بزنگاه رخ داد او ديگر تمايلي به ساخت سريال در تلويزيون نداشت و به عنوان بازيگر در سينما فعال شد
اگر از لحاظ بار کمدي اين چهار مجموعه بررسي کنيم متوجه ميشويم خانه به دوش از لحاظ موقعيت هاي کمدي موفق تر از مابقي آثار عطاران است
شما کداميک از اين چهار سريال ماندگار رضا عطاران بيشتر مي پسنديد ؟
پرهام موسوي