نماد آخرین خبر

بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار می‌شود؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار می‌شود؟
ايسنا/ معاون دبير و رييس دبيرخانه مرکزي سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با اشاره به برگزاري مجازي بازار فيلم اين دوره از جشنواره، گفت:‌ همه برنامه‌ريزي‌ها براي تامين امنيت فيلم‌ها صورت گرفته است.

امير اسفندياري درباره جزئيات برگزاري بازار فيلم جشنواره سي‌وهشتم جهاني فجر در شرايط همه‌گيري کرونا گفت: در فضايي که بعد از کرونا اتفاق افتاد تصميم گرفتيم نمايش فيلم‌ها در جشنواره جهاني فيلم فجر امسال به شکل فيزيکي و برگزاري بازار به شکل مجازي در دستور کار قرار گيرد. به اين ترتيب آنچه در قالب بدنه‌ي خود جشنواره در کشورمان برگزار مي‌شود به شکل فيزيکي خواهد بود و بازار فيلم که شرکت‌کنندگان داخلي و خارجي در آن حضور دارند به شکل مجازي برپا مي‌شود.

او افزود: همانطور که پيش از اين در مقررات اعلام شده است، تاريخ پنجم تا دوازدهم خردادماه براي برپايي اين رويداد تعيين شده است و با توجه به تجربياتي که در طول دوران کرونا در جشنواره‌هاي ديگر اتفاق افتاده و قوت گيري کتابخانه‌هاي برخط ويديويي، تصميم قطعي جهت بهره‌گيري از اين فضاها براي برپايي بازار فيلم اتخاذ شد.

اسفندياري با اشاره به اينکه مهمترين دغدغه در اين ميان حفظ امنيت فيلم‌ها بود، گفت: بسياري از جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم از کتابخانه ويديويي پلتفرم سيناندو (Cinando) بهره بردند. اين پلتفرم، جهت  ارائه محتواي بصري غيرقابل دانلود، در سال‌هاي اخير، از خدمات شرکت شيفت ۷۲ (Shift ۷۲)  استفاده کرده است. تيم برگزاري جشنواره هم در اين دوره خاص، در نهايت به اين نتيجه رسيد که با سيناندو و شيفت ۷۲ همکاري کند. اين شيوه که پيش از اين در جشنواره‌ها و بازارهايي چون کن، تورنتو، ورشو و تالين مورد استفاده قرار گرفته است، با گسترش برنامه و تغييراتي جهت اعطاء امکان تصميم‌گيري به صاحبان آثار در بازار فيلم ايران (IFM) مد نظر قرار گرفت.

وي اضافه کر د: با توجه به مذاکراتي که با مسئولان پلتفرم‌ها انجام شده، براي کساني که آثارشان در بازار مجازي فجر به نمايش در مي‌آيد مزايايي در نظر گرفته شده است که از جمله آن مي‌توان به عضويت رايگان در پلتفرم‌ سيناندو اشاره کرد.

او ادامه داد: در اين دوره از بازار جشنواره جهاني دو گروه شرکت‌کنندگان بازار و مهمانان جشنواره براي ديدن فيلم‌هاي بازار درخواست خود را به صورت مستقيم به صاحب اثر ارائه مي‌دهند و در صورت تاييد، امکان تماشاي فيلم براي اين دو گروه فراهم مي‌شود. افزونه‌هاي لازم براي تحقق اين موضوع که امکان نمايش فيلم‌ها در بازار را در کمال امنيت و بدون هيچ‌گونه نگراني فراهم مي‌کند، در چارچوب برنامه‌ريزي‌ها و مذاکراتي تخصصي پيگيري شده و به نتيجه رسيده است. براي مذاکرات يک به يک ميان صاحبان آثار ايراني و شرکت‌کنندگان بين‌المللي هم توافقات لازم با شرکتي متخصص در ارائه اتاق‌هاي ملاقات مجازي صورت پذيرفته است.

اين مدير سينمايي درباره ويژگي فيلم‌هاي ايراني که امکان حضور در بازار فيلم جشنواره امسال را دارا هستند، گفت: بازار امسال با حضور فيلم‌هاي ايراني، صاحبان آثار و شرکت‌هاي خارجي برگزار مي‌شود و نکته قابل توجه درباره شرکت‌هاي ايراني اين است که براي حضور در بازار حتما بايد فيلمي در جمع آثار منتخب داشته باشند. به روال هر سال فيلم هاي ايراني جشنواره هم از ميان فيلم‌هاي منتخب براي نمايش‌هاي بازار برگزيده خواهند شد.

 بازار فيلم جشنواره به‌ منظور معرفي توليدات يک‌ سال سينماي ايران به مهمانان، خريداران، مديران جشنواره‌هاي جهاني و نمايندگان شرکت‌هاي پخش بين‌المللي حاضر در اين رويداد، امکان ارائه مجازي فيلم‌ها را مي‌دهد.

متقاضيان نمايش فيلم‌ها در بخش نمايش‌هاي بازار سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌توانند با مراجعه به پايگاه www.fajriff.com  اثر خود را جهت ارائه نسخه فيزيکي به دبيرخانه فيلم‌هاي ايراني ثبت نام کنند.

فيلم‌هاي ايراني براي آنکه امکان حضور در بازار فيلم را داشته باشند بايد در فاصله زماني آغاز دي ماه ۱۳۹۸ تا پايان فروردين ۱۴۰۰ آماده نمايش شده باشند و به هيچ وجه اکران سينمايي، نمايش تلويزيوني، اينترنتي و شبکه نمايش خانگي نداشته باشند.

البته با توجه به محدوديت تعداد فيلم‌هاي قابل بارگذاري در پلتفرم امن بين‌المللي، فيلم‌هاي مورد نظر به سبک و سياق معمول توسط دبير با همکاري مشاورين و مسئولين برگزارکننده جشنواره انتخاب خواهند شد.

سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر از تاريخ ۵ تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰ به دبيري محمدمهدي عسگرپور در تهران برگزار مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar