مهدي فرجي، تهيهکننده سريال «نون خ» در بخشي از اين نشست گفت: «در گذشته، باورها و شناختها درباره قوم کُرد متفاوت و تحريف شده بود، اما با ساخت اين اثر، بازتابهاي بسيار مثبتي هم از هموطنان کُرد، هم از ديگر قوميتها نسبت به سريال و فرهنگ مردمان کُرد به دست آورديم.»
او ادامه داد: «در مدت اخير، از شهرستانهاي مختلف با ما تماس گرفته ميشد تا سريالهاي بعدي را درباره آن اقوام بسازيم و اين نشاندهنده آن است اگر به يک قوميت درست پرداخته شود، استقبال مردم قابل توجه خواهد بود.»
اين تهيهکننده افزود: «از همان ابتدا که ايده ساخت سريال بيان شد، آقاخاني مصمّم بود که براي ساخت اين سريال حتماً بايد به سراغ قوم کُرد رفت و در نهايت با پيگيريهاي او، اين ايده محقق شد.»
فرجي همچنين درباره ساخت فصل چهارم اين سريال توضيح داد: «در جلسهاي که بهتازگي در معاونت سيما نيز برگزار شده بود، پيشنهاد تداوم ساخت «نون خ» مطرح شد و احتمال ساخت فصل چهارم آن قوي است و اميدوارم با همراهي آقاي آقاخاني اين اتفاق رقم بخورد.»
در ادامه اين نشست، سعيد آقاخاني، کارگردان سريال «نون خ» گفت: «طرح اوليه اين سريال، قصهاي در دل تهران بود، اما من پيشنهاد دادم حتماً قصه را درون يک قوميت و خارج تهران ببريم. براساس ظرفيتها و شناختم نسبت به قوميت کُرد، فيلمنامه را بر اين اساس طراحي کرديم. هرچند روز اول که ميخواستيم پروژه را آغاز کنيم، ميدانستيم هزينه اين تصميم بالاست و عملاً براي ما آورده مالي نخواهد داشت، اما آقاي فرجي موافقت کرد و شروع به ساخت کرديم.»
او افزود: «تصميم ما استفاده از نيروي انساني شهرستان و بازيگران بومي بود. نيروهاي انساني داخل شهرستانها بسيار خوب و قوي هستند و فقط به سرمايهگذار متخصص و کاربلد احتياج دارند تا به درستي هدايت و اعتماد شوند. واقعيت اين است که در سينما و تلويزيون کار کردن با افراد حرفهاي، گاهي نااميد کننده است چرا که همواره بحث پول و حاشيه مطرح است، اما تازهکارها از اين حيث بسيار با پشتکار و خالص هستند.»
اين کارگردان با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمايي از برخي قوميتها، تاکيد کرد: «من در دوران دانشجويي جرأت نميکردم بگويم کُرد هستم، زيرا تصورات درباره مردم کردستان بسيار بد بود، اما حقيقت ماجرا اين است که مردمي بسيار خون گرم، مهماننواز و هنرمند هستند.»
آقاخاني ادامه داد: «با پرداختن به قوميتهاي مختلف ميتوان کارهاي جذابي ساخت. اما بايد اين نکته را در نظر گرفت که ساخت کار براي قوميتها بسيار پرهزينه است و به شناخت و انگيزه بالايي احتياج دارد. حيف است در ساخت سريال و آثار سينمايي فقط به فکر ساخت فيلمهاي پرزرق و برق در تهران باشيم.»
او با اشاره به آنکه «نون خ» ساخته شد تا فرهنگ قوم کُرد را به نمايش بگذارد، افزود: «نمايش اين سريال در قاب تلويزيون باعث ايجاد همدلي و ايجاد حس وطنپرستي در مردم شد.»