نماد آخرین خبر

گفت و گو با «امیر حسین مدرس» بازیگر سریال «خاطرات مرد ناتمام»

منبع
خراسان
بروزرسانی
گفت و گو با «امیر حسین مدرس» بازیگر سریال «خاطرات مرد ناتمام»
خراسان شمالي/او چهره شناخته شده اي در سينما و تلويزيون است و البته صداي خوب و گيرايش را در تيتراژ برخي از فيلم ها شنيده ايم. «امير حسين مدرس» متولد تهران و پدرش اهل تربت حيدريه است. او در سريال در حال پخش «خاطرات مرد ناتمام» ايفاگر نقش سربازرس شهيدي است؛ شخصيتي جذاب و دوست داشتني که برخلاف حرفه اش آواز مي خواند و روحيه لطيفي دارد. با «مدرس» درباره بازي اش در اين سريال گفت و گويي انجام داديم که در ادامه مي خوانيد. با پرسشي شروع کنيم که شايد خيلي معمولي به نظر برسد! چه طور بازيگر سريال «خاطرات مرد ناتمام» شديد؟ نويسنده و کارگردان سريال پيش از اين من را مي شناختند و در حقيقت سربازرس شهيدي، نقشي بود که آن ها معتقد بودند که غير از من، بازيگر ديگري نمي تواند آن را ايفا کند. اين نکته را هم بگويم که تمام شخصيت هاي سريال شايد شبيه فردي در تاريخ باشند ولي نمود تاريخي ندارند. «سربازرس شهيدي» هم شخصيتي است که هم ساز مي زند و هم آواز مي خواند و دور از ذهن نيست که من را براي اين نقش انتخاب کرده باشند. همان طور که اشاره کرديد سربازرس شهيدي اهل ساز و آواز است. از شکل گيري اين شخصيت بگوييد. 2 وجه دارد که يکي بستر تاريخي شخصيت و داستان است و ديگري هم بخش هنري اش است. چون علاقه مند به تاريخ معاصر هستم تاريخ تهران قديم را مطالعه کرده ام و تبحر دارم. در رابطه با نقش هم شروع به بازخواني دوره تاريخي سال هاي 1327 تا 1332 کردم. براي پيدا کردن شخصيت سربازرس شهيدي به جزئيات نقش پرداختم که او چگونه مي تواند باشد. اما در اين سريال خيلي محيط کار او را نمي بينيم و فقط منزل و تعاملش با ديگران را شاهديم، بنابراين روي بخش زندگي شخصي او و خلوت و ساز و آوازش متمرکز شديم. او تضادي با حرفه اش دارد، يعني مي دانيد که سربازرس تأمينات است و قرار است شخصيت لطيفي داشته باشد و پارادوکسي در کار، شخصيت و علاقه هايش به وجود مي آيد. همه اين ها ويژگي هايي بود که بايد روي آن مطالعه و مشورت مي کردم و در نهايت آن شد که روي آنتن شاهدش هستيد. توضيحاتي که داديد نشان مي دهد تبحر خاص و شناخت کافي نسبت به اين برهه تاريخي و شخصيت پيدا کرديد. فيلم نامه چه قدر در رسيدن به نقش کمک تان کرد؟ فيلم نامه بستر اصلي کار است و براساس آن بايد شخصيت ها شناخته و نقش ها تکميل مي شدند. هر بازيگري که فيلم نامه را مطالعه مي کند ناگزير است براساس شخصيت و نقشي که مي خواهد بازي کند، در پي تحقيق درباره جزئيات مختلف و ابعاد گوناگون شخصيت باشد و آن را پيدا کند و به نقش نزديک شود. اين را بگويم قصه لايه پنهاني دارد و هيچ کدام از شخصيت ها کار اصلي خودشان را انجام نمي دهند. سربازرس تأميناتي که قرار است يک آدم خشن باشد، ساز مي زند و آواز مي خواند و يک پارادوکس شخصيتي اين گونه در سريال جاري است که قابل توجه است. آواز خواندن و ساز زدن اين شخصيت از ابتدا در قصه بود و البته براي خواندن شعرها سر صحنه با نظر من، کارگردان و نويسنده به يک تصميم جمعي رسيديم که چه بخوانم و من پيشنهاد مي دادم که چنين غزل و مضموني مناسب است يا توي بيات، ماهور يا دشتي بخوانم. با توجه به حس و حال صحنه و اتفاق ها اشعار را انتخاب مي کردم و مي خواندم. اين نکته را هم بگويم براي ايفاي نقش سعي کردم با توجه به نوع ادبيات شفاهي که در تاريخ تهران قديم ثبت است، از برخي کلمه ها، عبارت ها و اصطلاح ها استفاده کنم، ضمن اين که مجبور شدم براي گريم و سن و سالي که شخصيت سربازرس شهيدي دارد، تن صداي گفتاري و آوازي ام را تغيير دهم و با صداي سن و سال اين شخصيت هم حرف بزنم و هم بخوانم. اين را قبول داريد که ريتم سريال کند است و وقايع روزمره خانواده رکن الدين عطار و رابطه اش با اطرافيان به آرامي روايت مي شود؟ الزاماً روايت و اتفاقات تاريخي که در سريال افتاده، ريتم کندي را به وجود نمي آورد البته مي توانست سريال ريتم تندي هم داشته باشد. به هر حال نويسنده اين گونه تصميم گرفته و فيلم نامه را نوشته بود و تصميم تيم نويسنده و کارگردان است و ريتم سريال مبتني بر فيلم نامه است تا اتفاق. «خاطرات مرد ناتمام» بستر روايتي خيلي آرامي دارد و سعي مي کند از دل ديالوگ ها، شايد، پيام خود را از زبان شخصيت ها بيان کند. البته طنز پنهاني در گفتار شخصيت هاي سريال وجود دارد که مخاطب مي تواند با اندکي دقت متوجه آن شود. نکته جالب توجه سريال، انتخاب بازيگران است که شما و سروش صحت، امين زندگاني، داود فتحعلي بيگي، محمود پاک نيت و مهوش صبرکن و ديگر بازيگران تيم حرفه اي و خوبي را تشکيل داديد. به طور حتم با توجه به حرفه اي بودن تيم بازيگري، بده بستان هاي خوبي هم با هم داشتيد؟ همين طور است. داود فتحعلي بيگي از اساتيد نمايش سنتي کشور است و در کار از حضورش استفاده کردم. ارتباط بسيار صميمانه و خوبي ميان ما برقرار بود. تجربه همکاري با پاک نيت و صبرکن را در سريال «يوسف پيامبر (ع)» داشتم. با «امين زندگاني» و «مهرداد ضيايي» رفاقت ديرينه دارم. «سيامک صفري» هم همين طور. او يکي از بهترين بازيگران و کارگردانان تئاتر و پديده فوق العاده اي است. افتخار مي کنم در کنار تيم حرفه اي و جو بسيار خوبي حضور داشتم. «صادق کرميار» کارگردان را هم سال هاست مي شناسم. او نويسنده خوبي است و مجموعه تأليفات و رمان هايش فوق العاده است. «سيدعلي ميرفتاح» (نويسنده) هم سابقه پربار مطبوعاتي دارد. مجموع عوامل سريال «خاطرات مرد ناتمام» خوب بودند. در پايان بفرماييد بازي در سريال و کار تصويري برايتان راحت است، يا اجرا و يا خوانندگي؟ کارها را نمي توان با يکديگر مقايسه کرد که کدام يک راحت تر است، چرا که هر کدام ويژگي و دشواري ها و حال خودش را دارد. نمي توانم بگويم موسيقي سخت تر از بازيگري است يا بازيگري سخت تر از اجراست چون هر کدام کار خاص خود و شرايط خاص خودش را دارد که درباره اش بايد حرف زده شود.