نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

بهترین فیلم‌هایی که براساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بهترین فیلم‌هایی که براساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند

ايرنا/ اگرچه بخش عظيمي از پيشرفت و عظمت هنر سينما زماني به دست آمد که موفق شد تخيل دور از واقعيت انسان را به تصوير بکشد اما واقعيت آن است که هنر هفتم هميشه به روايت واقعيت هم وفادار بوده است. به همين دليل تعداد فيلم‌هايي که براساس داستان‌هايي واقعي ساخته شده‌اند، چندان هم کم نيست و در ميان آن‌ها آثار ارزشمندي وجود دارند که فرصت تبديل‌شدن به بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينما را هم پيدا کرده‌اند. واقعيت آن است که نوشتن يک فيلم‌نامه جذاب و بي‌بديل براساس يک داستان واقعي بسيار دشوارتر از نگارش يک داستان کاملا منحصربه‌فرد به نظر مي‌رسد.

فيلم‌هايي که براساس داستان‌هاي واقعي ساخته مي‌شوند، لزومي به پاي‌بندي به اصل داستان نمي‌بينند و در بسياري از موارد براي سينمايي‌ترشدن، نزديکي بيشتر به تماشاگر و روايت همزمان چند داستان تحت تاثير تغييرات متعددي قرار مي‌گيرند. حوادث باورنکردني، شخصيت‌هاي تاريخي، جنگ‌هاي خونين و اتفاقات حماسي از جمله سوژه‌هايي هستند که در فيلم‌هايي که براساس داستان‌هاي واقعي ساخته شده‌اند به تصوير کشيده مي‌شوند.

در ادامه مي‌توانيد با بهترين فيلم‌هايي که براساس داستان‌هاي واقعي ساخته شده‌اند، آشنا شويد. با بخش دوم معرفي فيلم‌هايي که روايتي واقعي را به تصوير مي‌کشند همراه با ايرنا زندگي باشيد.

Catch Me If You Can |‌ اگه مي‌توني منو بگير

نمره منتقدان: ۹۶ از ۱۰۰

فرانک ويليام ابگنيل جونيور يکي از مشاوران امنيتي آمريکا بود اما بيشتر شهرت او از جعل چک، کلاهبرداري و فرار از دست ماموران به دست آمده است. او در دهه شصت ميلادي موفق شد با چک‌هاي جعلي به ارزش ۴ ميليون دلار آمريکا در ۲۶ کشور جهان فعاليت‌هاي تجاري داشته باشد. ابگنيل جونيور اين جرايم را از ۱۶ سالگي آغاز کرد و تا ۱۸ سالگي بيش از ۲۵۰ پرواز انجام داد. فيلم «اگر مي‌توني منو بگير» براساس زندگي واقعي او ساخته شده و بازيگران مشهوري مانند تام هنکس و لئوناردوي دي‌کاپريو در آن هنرنمايي مي‌کنند. شايد جالب باشد بدانيد که فرانک ويليام ابگنيل جونيور در اين فيلم حضور کوتاهي دارد.

خلاصه داستان: کارل هنراتي، مامور اف‌بي‌آي، همواره به دنبال دستگيري فرانک ويليام ابگنيل جونيور است اما هميشه از او عقب مي‌ماند. فرانک ويليام از هميشه از هنراتي جلوتر است.

The King | پادشاه

نمره منتقدان: ۸۴ از ۱۰۰

نتفليکس در ساخت فيلم‌هاي تاريخي هم به دنبال گزينه‌هايي بوده تا تماشاگر را سرگرم کند. فيلم «پادشاه» بهترين فيلم تاريخي نتفليکس است که با هنرنمايي بازيگر محبوب اين روزهاي سينما يعني تيموتي شالامه ساخته شده است. با اين حال منتقدان درباره اين فيلم ديدگاه‌هاي گوناگوني دارند؛ عده‌اي تصور مي‌کنند اين فيلم تلاش زيادي براي يک روايت حماسي نمي‌کند و گروهي هم اعتقاد دارند با يکي از متفاوت‌ترين فيلم‌هاي تاريخي چند سال اخير سينما روبرو هستيم. داستان اين فيلم براساس وقايع واقعي زندگي شاه هنري پنجم ساخته شده است؛ يکي از مهم‌ترين پادشاه‌هاي تاريخ بريتانيا.

خلاصه داستان: شاه هنري پنجم جوان بعد از رسيدن به مقام پادشاهي انگلستان در قرن پانزدهم با يک بحران بزرگ روبرو مي‌شود. گروهي در تلاش هستند تا او را فريب، خيانت و جنگ روبرو کنند.

A Beautiful Mind | يک ذهن زيبا

نمره منتقدان: ۷۲ از ۱۰۰

روانشناسي زندگي دانشمندان يک ايده بي‌نظير است. ايده‌اي که ران هاوارد با بهره‌گيري از بازي بي‌نظير راسل کرو به زيبايي توانسته آن را به پرده نقره‌اي منتقل کند و «يک ذهن زيبا» را به يکي از بهترين فيلم‌هاي قرن بيست و يکم تبديل کرده و بايد بدانيد داستان فيلم براساس يک شخصيت واقعي توسعه پيدا کرده است. جان فوربز نش رياضيدان نابغه و برجسته آمريکايي بود که در جواني به اسکيزوفرني مبتلا شد. اسکيزوفرني يک بيماري رواني با منشا نامشخص و علايم متغير است. عدم درک، عدم بيان واقعيت، اختلال در رفتار و گفتار، انزوا و توهم از جمله مهم‌ترين علام اين بيماري است.

خلاصه داستان: جان نش رياضي‌داني است که در هر چيز روابط رياضي را جستجو مي‌کند؛ از تابش نور تا تيترهاي گوناگون روزنامه‌ها. تاکيد او بر تفکر رياضياتي باعث مي‌شود در علم و دانشگاه پيشرفت کند اما در مسير ارتباط با ديگران دچار مشکل شود.

Downfall | سقوط

نمره منتقدان: ۷۷ از ۱۰۰

با عنواني تحسين‌برانگيز و تاثيرگذار مواجه هستيم که نشان مي‌دهد بسياري از مردم آلمان از گفتن حقيقت درباره پيشواي پيشين کشورشان امتناع نمي‌کنند. اين فيلم در سال ۲۰۰۴ در آلمان اکران شد و شايد مشهورترين ساخته سينماي آلمان درباره تاريخ آلمان نازي باشد که حتي نامزد جايزه اسکار بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان هم شد. بسياري از رسانه‌هاي مشهور دنيا فيلم «سقوط» را يکي از بهترين فيلم‌هاي تاريخي سينما مي‌دانند. وقايع اين فيلم براساس ساعات پاياني سقوط حکومت آلمان نازي شکل گرفته است و قابل استناد به نظر مي‌رسد.

خلاصه داستان: روزهاي آخر حکومت نازي‌ها از زبان منشي شخصي هيتلر، تراودل يونگه، روايت مي‌شود. بنابراين آخرين ساعات حکومت آلمان نازي آهسته آهسته شکل مي‌گيرد.

American Sniper | تک‌تيرانداز آمريکايي

نمره منتقدان: ۷۲ از ۱۰۰

کلينت ايستوود يکي از بهترين بازيگران و کارگردان‌هاي حال حاضر هاليوود است که از دهه ۱۹۵۰ در سينماي آمريکا فعاليت مي‌کند. او که فردي جمهوري‌خواه و وطن‌پرست به نظر مي‌رسد با ساخت فيلم «تک‌تيرانداز آمريکايي» تلاش کرده تا اداي ديني به وطن خويش داشته باشد و در عين حال از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه ايالات متحده آمريکا انتقاد کند. داستان اين فيلم براساس کتاب خاطرات کريس کايل، کهنه‌سرباز آمريکايي حاضر در عراق، شکل گرفته است. بنابراين وقايعي که در فيلم «تک‌تيرانداز آمريکايي» به تصوير کشيده مي‌شود، واقعي هستند. با اين حال بسياري از منتقدان اعتقاد دارند بخش قابل توجهي از اتفاقاتي که در فيلم کلينت ايستوود به تصوير کشيده شده، اغراق‌شده به نظر مي‌رسند و مي‌توانند تحريف تاريخ هم باشند.

اين فيلم در هشتاد و هفتمين دوره از جشنواره اسکار براي شش جايزه بهترين فيلم، بهترين تدوين فيلم، بهترين تدوين صدا، بهترين ميکس صدا، بهترين فيلم‌نامه اقتباسي و بهترين بازيگر نقش اول مرد نامزد جايزه شد اما تنها موفق به دريافت جايزه بهترين تدوين صدا شد. «تک‌تيرانداز آمريکايي» با بودجه‌اي ۵۹ ميليون دلاري ساخته شد اما به فروش قابل توجه ۵۴۷ ميليون دلار دست پيدا کرد. عمده تماشاگران اين فيلم آمريکايي‌هاي وطن‌پرست و کهنه‌سربازان آمريکايي و خانواده‌هايشان بودند.

خلاصه داستان: کريس کايل، بهترين تک‌تيرانداز تاريخ ارتش ايالات متحده آمريکا، زندگي سختي دارد. او در حالي که عاشقانه همسرش را دوست دارد بايد در ماموريت‌هاي جنگي هم حضور داشته باشد و همين حضور بي‌وقفه و طولاني در ميان آتش اعصاب و روان او را تحت تاثير قرار داده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar