بررسی سریال «مرگ تدریجی یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی
سينما باز/ فريدون جيراني در اولين تجربه سريال سازي اش تقابل دو تفکر سنتي و مدرن را به چالش انداخت ، حامد يزدان پناه(دانيال حکيمي ) که نماينده تفکر سنتي است و مارال عظيمي (ساميه لک) که نماينده تفکر مدرن است اما مشکل اصلي مرگ تدريجي يک رويا سرکوب تفکر مدرنيته است تمام کاراکتر هايي که در اين سريال تفکر مدرنيته را پيروي ميکنند در پايان و حتي ميانه سريال اشتباهات زيادي در مسير زندگي شان انجام ميدهند در موازات آن تفکر سنتي بدون دليل عقل کل است و در نهايت تفکر سنتي پيروز ميدان ميشود
کاراکتر ماارال عظيمي تحت تاثير دوستانش قرار ميگيرد به تنهايي نميتواند جهان بيني خاصي داشته باشد به همين دليل او جذب تفکر مدرنيته ميشود اما کاراکتر حامد يزدان پناه به شکل مستقلي تفکر سنتي را انتخاب کرده باتوجه به همين شرح شخصيت پردازي اين دو کاراکتر متوجه ميشويم فيلم نامه نويس حتي در شخصيت پردازي اش تفکر مدرنيته را سرکوب کرد
با اينکه کليت سريال يک طرفه ، تفکر مدرنيته را سرکوب ميکند ولي نميتوان از خوش ساخت بودن سريال گذشت ، تعامل فريدون جيراني با بهرام دهقاني (تدوينگر) باعث شد از لحاظ بصري روايت تازه اي در سريال سازي ببينيم به شکلي که براي رساندن مفهوم هر سکانس چند نما در يک قاب چيده ميشود که اين اتفاق در آن سال ها و حتي الان هم اتفاق تازه اي در سريال سازي تلويزيون محسوب ميشود
هر قسمت مرگ تدريجي يک رويا مثل يک رمان روايت ميشود مشخص است فيلمنامه نويس دور از فضاي ادبي و رمان نبوده هر قسمت هم عنوان مخصوص خودش را دارد ، عنواني که در راستاي هر اپيزود مي باشد نه اينکه بدون دليل هر قسمت عنوان داشته باشد
دانيال حکيمي ، ساميه لک به درستي نقش شان را درک کردند به همين دليل بازي هاي درخشاني از آنها شاهد هستيم در کنار آن شاهد درخشش ستاره اسکندري هم هستيم او کاراکتر ثابت کارهاي جيراني را بازي ميکند کاراکتري که اعتياد به مشروبات الکلي دارد ، اسکندري با زاويه ديد تازه اي اين کاراکتر ثابت را بازي ميکند و به همين دليل ساناز عظيمي جز نقش هاي ماندگار سريال ميشود
در کل مرگ تدريجي يک رويا شروع خوبي براي سريال سازي فريدون جيراني محسوب ميشود اما شتابزدگي در پايان و نگاه يک طرفه فيلمنامه نويس به فضاي کلي قصه باعث ايجاد ضعف شده
مشرقي اين سريال با بازي پولاد کيميايي مثل مشرقي هاي قبلي جيراني نماينده نسل سرکوب شده جامعه هستند که آراس مشرقي در ادامه اين جهان بيني مي باشد
پرهام موسوي