ستارههای فیلمسازی هم آگهیساز میشوند؟ً!

ايسنا/ ساخت آگهيهاي تبليغاتي با حضور چهرههاي هنري و ورزشي امري متداول در تمام دنيا است و در ايران هم بازيگران و ورزشکاران سالهاست پا به اين عرصه گذاشتهاند. اما به نظر ميرسد با گذر از دوراني که انتقادها براي کار تبليغاتي بيشتر به بازيگرها محدود ميشد حالا بايد شاهد حضور کارگردانهاي مطرح سينما هم باشيم.
در همه کشورهاي جهان برندهاي مشهور آرايشي، بهداشتي، پوشاک و صنعتي براي تبليغ محصولات خود، بيشتر سراغ چهرههايي ميروند که مورد توجه مردم باشند و در هر مقطعي تعداد خاصي چهره هنري يا ورزشي در بورس قرار ميگيرند. اما ماجراي تبليغات در ايران هميشه با نگاه ديگري مورد قضاوت و نقد قرار گرفته و حتي يک زماني انگار بايد تابوشکني اتفاق ميافتاد.
در سالهاي گذشته برخي آگهيهاي بازرگاني پخش شده از تلويزيون با حضور يک بازيگر يا ورزشکار (بيشتر فوتباليست) چنان با انتقاد روبرو شده که گويي چهره مورد نظر همه هنر و اعتبار خود را به پول فروخته و اصلا توقع نميرود که چهرههاي محبوب در چنين عرصهاي ديده شوند. البته شايد اين برداشت بيراه هم نباشد چون خيلي از اين آگهيهاي تبليغاتي نه تنها هيچ ايده و خلاقيتي نداشتند بلکه گاهي به دليل نبود ايده و نيز بيتوجهي به مسائلي جانبي مثل محيط زيست به ضد تبليغ بدل شدهاند و در نهايت آنچه باقي مانده همين است که آن چهره بخاطر پول حاضر به شرکت در يک تيزر تبليغاتي شده است.
در يکي دو سال گذشته آگهيهايي که با حضور آتيلا پسياني، نويد محمدزاده و امين حيايي از تلويزيون پخش شدند بيش از بقيه مورد نقد قرار گرفتند و چند وقت اخير هم ميلاد کيمرام و آزاده صمدي که در حال حاضر سريالهايي را در شبکه نمايش خانگي در حال پخش دارند، به فهرست بازيگران آگهيهاي تلويزيون اضافه شدهاند.
اما اتفاق نسبتا تازه در اين مورد، پخش اينترنتي يک تيزر تبليغاتي با بازي ليلا حاتمي است که در همان فضاي مجازي با واکنشهاي مختلفي روبرو بوده و نکته جالبي که از نگاه کامنتگذارها هم دور نمانده نام کارگردان اين تيزر است؛ حميد نعمتالله که آخرين فيلمش «قاتل و وحشي» با بازي ليلا حاتمي به محاق توقيف رفته و بعيد است به اين زوديها هم خلاص شود.
تيزر ساخته شده توسط نعمتالله که واکنش مثبت زيادي هم نداشته، اين سوال را طرح ميکند که اساسا هنگام ساخت يک تيزر تبليغاتي، دو طرف ماجرا يعني سفارش دهنده و اجرا کننده چه اولويتهايي دارند؟ آيا براي آن مشتري که ميخواهد يخچال، لباس يا خوراکي خود را تبليغ کند صِرف اينکه يک يا چند ستاره و نام سرشناس کنار برندشان برچسب شود کفايت ميکند يا نحوه معرفي محصول هم اهميت دارد؟ يا بازيگر و کارگرداني که در ساخت تيزر تبليغاتي شرکت ميکنند چقدر به پسند و جلب نظر مخاطب براي پرداخت يک ايده ناب و بکر توجه ميکنند؟ آيا مردم نبايد بين يک فيلمساز مطرح سينما با يک سازنده تيزرهاي تبليغاتي تفاوتي قائل شوند و توقع بيشتري از اولي داشته باشند؟
البته اين سوالها که خيلي بيشتر از اينها ميتواند باشد، منکر حضور موفق کارگردانهاي حرفهاي سينما نيست کمااينکه از شهرام مکري به عنوان يکي از سينماگراني ياد ميشود که در عرصه تبليغات، تيزرهاي قابل قبولي ساخته است ولي با اين حال وقتي پيگيري روند ساخت اين نوع آگهيها، کار را به احتمال "تحميل شدن" چهرهها ميرساند بيش از هر چيز بايد براي پرستيژي نگران بود که ممکن است در اين قامت از بين ميرود.