«زندگی گالیله» در شش و بش اجرا؛ مدیرانی که پای تعهدشان نمیایستند
مهر/ کارگردان نمايش «زندگي گاليله» از بلاتکليف بودن وضعيت اجراي اين نمايش بعد از چندين ماه گلايه کرد.
شهابالدين حسينپور کارگردان تئاتر که قرار بود خرداد ۹۹ نمايش «زندگي گاليله» را روي صحنه ببرد درباره سرنوشت اجراي اين اثر نمايشي گفت: متاسفانه اوايل اسفند ۹۸ با شروع و گسترش بيماري کرونا تمرينهاي نمايش «زندگي گاليله» بعد از ۴ ماه متوقف شد. در زمان رياست سعيد اسدي ما براي اجراي نمايش در خرداد و تير ۹۹ با ايشان به قطعيت رسيديم و با تعطيلي تمرينهاي نمايش که ۴۵ بازيگر و تعداد زيادي عوامل و طراح داشت ميليونها تومان متضرر شديم البته قبل از تعطيلي نمايش و بحران کروناهم کار ما از نظر مادي و معنوي مورد هيچ حمايتي قرار نگرفته بود اما ما دل را به دريا زديم و به عشق زنده ياد سمندريان نمايش را براي اجرا آماده ميکرديم و همه دوستاني هم که حضور در اين نمايش را پذيرفتند، با نگاه حمايتي در اين پروژه حضور يافتند.
وي افزود: متاسفانه با تمام پيگيريها و نامه نگاريهايي که تا امروز از مديرکل هنرهاي نمايشي گرفته تا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتهام حتي هزار تومان هم بابت خسارتي که به ما وارد شده بود، دريافت نکردم. ۱۰۰ نفر ۴ ماه براي آماده کردن يک نمايش وقت و انرژي گذاشتند اما تلاش اين افراد براي هيچکس مهم نيست.
کارگردان «طپانچه خانم» يادآور شد: شناخت مسئولان ما از تئاتر در اين حد است که به من پيشنهاد دادند تعداد بازيگران نمايش را کم کنم! و نمايش را به جاي سالن اصلي در تالار چهارسو به صحنه ببرم بدون اينکه به زحمات بازيگران، طراحان و دراماتورژي و بازنويسي که روي متن شده بود فکر کنند. حتي با وجود قبول اين پيشنهاد هم در اين زمان مخاطبي وجود ندارد که بخواهد زحمات ۷-۸ ماهه ما را ببيند.
حسين پور بيان کرد: برخي مديران ما با وجودي که ميدانند در اين شرايط تئاتر در حال نابودي است فقط ميخواهند آماري ارائه بدهند و بگويند تئاتر زنده است. در حالي که به جاي اينکه به زور گروهها را مجبور به اجرا کنند بايد از آنها حمايت کنند. متاسفانه در اين شرايط بسياري از هنرمندان ما هم، چون غم نان دارند، حاضر ميشوند، اجرا بروند تا همين کمک هزينه اندک را دريافت کنند که البته جاي هيچ گلايهاي نيست.
وي ادامه داد: در جلسهاي که با آقاي اسدي داشتم اجراي نمايش به پاييز ۱۴۰۰ موکول و قرار بر حمايت از اين اثر نمايشي شد. با تغيير رئيس تئاتر شهر ابتدا به من اعلام کردند که اگر ميتوانم زودتر اجرا بروم که امکان پذير نبود و قرار شد در ابتداي سال به من بگويند که چه وقت از پاييز اجرا خواهم داشت.
اين کارگردان تئاتر متذکر شد: در جلسهاي که با مدير جديد تئاتر شهر داشتم بعد از مطمئن شدن از اينکه نمايشنامه تاييد شوراي ارزشيابي و نظارت را دارد به شکل ناباورانهاي ايشان پيشنهاداتي در راستاي اجراي نمايش ديگري به من دادند. براي گروه ما سراسر افسوس است که مدير جديد پاي تعهدات مدير قبلي نميايستد و توجهي به انگيزهها، هزينهها و وقتي که براي توليد اين اثر گذاشتهايم، ندارد. در نهايت قرار بر اين شد که يک ماه ديگر نتيجه نهايي و زمان تقريبي اجراي نمايش «زندگي گاليله» به من داده شود که تا امروز هنوز خبري نيست. آرزو ميکنم زحمت همکارانم در اين نمايش ديده شود و به ثمر بنشيند چون قاطعانه ميگويم که ميخواهم وصيت حميد سمندريان را اجرا کنم. قطعاً آقاي سمندريان مرد بزرگي بود و امثال ما سالها بايد تلاش کنيم تا به پاي او برسيم اما به هر حال من در مسير افکار او قدم گذاشتهام و ميگويم اين نمايش با هر «زندگي گاليله» اي که تا امروز اجرا شده تفاوت خواهد داشت.
وي در پايان صحبتهايش عنوان کرد: متوجه دشواريهاي مديريت حوزه تئاتر در دوران کرونا هستم ولي برخورد اينچنيني مديران باعث دلسردي هنرمندان ميشود. در شرايط کرونا شغلها و اقشار زيادي از مردم آسيب ديدند اما متاسفانه قشر تئاتر آسيب نديدند بلکه نابود شدند. اين روزها هنرمندانمان را پشت سر هم از دست ميدهيم اما متاسفانه مردم ما به اينکه هنرمندان واکسن دريافت کنند، اعتراض ميکنند در حالي که آنها هم با حضور در سريالها و آثار مختلف با جانشان بازي ميکنند و مانند کادر درمان در حال جنگ با اين ويروس هستند اما مردم فقط چند سلبريتي را ميبينند و از وضعيت بقيه بي اطلاع هستند. اميد است با درايت مسئولان روزهاي خوش هنرمندان و تمامي مردم ايران فرا برسد.