نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور

منبع
برترين ها
بروزرسانی
شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور

برترين ها/ بيست سال پيش ماجراجويي يک ديو سبز و يک خرِ سخنگو، سينما را براي هميشه تغيير داد؛ به مناسبت بيستمين سالگرد اکران «شرک»، موفقيت جريان‌ساز اين انيميشن را مرور مي‌کنيم.

اولين بار که شرک اکران شد (سال ۲۰۰۱) بسيار طرفدار پيدا کرد. حتي افراد بزرگسال نيز علاقه زيادي به اين انيميشن پيدا کرده بودند. سپس نوبت به قسمت دوم اين انيميشن رسيد. داستان راجب اين بود که پرنسس فيونا قصد داشت تا شرک را با خانواده اش آشنا کند، اين قسمت نيز با وجود ضعف‌هايي که داشت مورد قبول تماشاگران قرار گرفت و به خوبي و خوشي تمام شد، اما ناگهان سر و کله قسمت سوم پيدا شد! در اين قسمت شرک بايد با پادشاه آرتور مقابله مي‌کرد! اين قسمت ديگر نتوانست صداي طرفداران را در نياورد و اين انيميشن رسما مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت که معتقد بودند شرک ديگر جذابيت ندارد و دارد به بيراهه مي‌رود. ۳ سال پس از آن در سال ۲۰۱۰ بار ديگر شرکي که قرار بود در قسمت سوم (سه گانه) تمام شود بار ديگر به سينما‌ها بازگشت؛ و قسمت چهارم اين سينمايي هم در سال ۲۰۱۹ اکران شد اگرچه قسمت‌هاي پاياني به اندازه قسمت‌هاي نخست اين انيميشن با استقبال روبرو نشد.

يکي از دلايلي که سري شرک توانسته بودند موفق شوند اين بود که در زماني اين انيميشن‌ها ساخته شد که بحث انيميشن‌ها هنوز به شکل امروزي داغ نشده بود. شرک در زماني اکران شد که خبري از " بالا " و " پانداي کنگ فو کار " و " wall-e " و.. نبود.

شرک واقعي

تعجب نکنيد برعکس کارتون‌هاي تخيلي دنياي کودکان انيميشن شرک برگرفته از يک شخصيت واقعي است که در اين بخش با آن آشنا مي‌شويد.

بد نيست بدانيد شخصي با اين مشخصات ظاهري وجود داشته و خلق قيافه شرک با الهام از ظاهر اين شخص بوده است عکس‌هاي شرک واقعي رو در ادامۀ اين بخش ببينيد.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

 

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

Maurice Tillet نام شهروند فرانسوي است که در سال ۱۹۰۳ بدنيا آمده است. او يک بوکسر بود. ولي دليل اين که با شرک مقايسه مي‌شود اين است که از يک نوع بيماري خاصي رنج ميبرده است. در اين نوع بيماري استخوان‌ها به شکل غير عادي شروع به رشد مي‌کنند و به همين دليل ظاهر عجيبي پيدا کرده بود. علي‌رغم ظاهر عجيبش همانند شرک در انيميشن‌هاي کامپيوتري قلبي مهربان داشته تا جايي که به فرشته فرانسوي مشهور بوده است.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

ماوريک تيلت در سال ۱۹۰۳ به دنيا آمده و در سال ۱۹۵۴ هم از دنيا رفته است. علاوه بر کشتي گيري وي توانايي صحبت به ۱۴ زبان زنده دنيا را داشته است.


داستان انيميشن

شِرِک غول تنهايي است که در يک مرداب زندگي مي‌کند. او براي پس‌گرفتن مردابش که پر از موجودات افسانه‌اي شده، همراه يک خر، پيش لرد فارکواد مي‌رود. لرد فارکواد براي شاه‌شدن مي‌خواهد با پرنسسي به‌نام «فيونا» ازدواج کند. او به شِرِک دستور مي‌دهد پرنسس فيونا را از قلعه‌اي که توسط اژد‌ها محافظت مي‌شود نجات دهد تا مردابش را به او بازگرداند. شِرِک و خر، فيونا را نجات مي‌دهند؛ اما در راه بازگشت به شهر پرنسس فيونا و شِرِک احساس مي‌کنند به يکديگر علاقه‌مند شده‌اند. فيونا به شِرِک نشان مي‌دهد به‌خاطر طلسم قديمي هنگام غروب آفتاب به غول تبديل مي‌شود. لرد فارکواد با فهميدن اين موضوع سعي مي‌کند شِرِک و فيونا را دستگير کند؛ اما اژد‌هاي قصر فيونا که با شِرِک و خرش دوست شده است به کمک آن‌ها مي‌آيد و لرد فارکواد را مي‌بلعد. در آخر شِرِک و فيونا با هم ازدواج مي‌کنند.


شخصيت‌هاي افسانه‌اي "شرک"

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

غول شرک

شخصيت اصلي به نام شرک نوعي از فرهنگ عامه غربي است. اين تصوير اولين بار تحت اين نام نويسنده در کتاب‌هاي کودکان خود را با استفاده از Uilyam Steyg است "شرک". قهرمان کارتون eponymous پوست سبز و گوش دراز در قالب لوله. شرک بالا است، ميله شکم کمي. غول پيکر پيراهن بژ holschovuyu، جليقه و شلوار قهوه‌اي تيره است.

شرک انفرادي و ترجيح مي‌دهد تنها در باتلاق زندگي مي‌کنند. او يک فن از مهمانان و اغلب عبوس نيست. تنها کسي که توافق به تحمل چنين رفتار - يک خر خوش مشرب و شاهزاده خانم فيونا، که صادقانه را دوست دارد غول خوشخو.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

پرنسس فيونا

پرنسس فيونا شاهزاده‌اي از شهر خيلي خيلي دور (Far Far Away) است، دختر شاه هارولد و ملکه ليليان، و همسر شرک در پايان فيلم اول است. او شاهزاده‌اي زيباست و در پايان فيلم اول، طلسم او باطل مي‌شود و او براي هميشه به شکل يک غول در مي‌آيد. درابتداي فيلم اول، فيونا به عنوان يک انسان در آينه جادويي ديده مي‌شود. او اول از شرک بدش مي‌آمد ولي با گذشت زمان عاشق او شد.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

خر

يک خر سخنگو بهترين دوست و همراه شرک و شخصيت دوم فيلم است. او پدر نوزادان خر واژدها (دبي، کوکو، باناناز، پينات، پارفيت و اکلر) و همسر اژدها است. او در هر ۴ فيلم شرک حضور دارد.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

گربه

گربه چکمه پوش دوست شرک و همراه اوست. شخصيت گربه بر اساس نوعي تقليد مسخره آميز از زورو است. او به لهجهٔ اسپانيايي صحبت مي‌کند، معمولاً نوعي کلاه اسب دواني روي سرش مي‌گذارد و کمربندي با شمشير، شنل سياه کوچک، و چکمه‌هايي کوچک مي‌پوشد. گربه براي اولين بار در شرک ۲ به عنوان دشمن ظاهر مي‌شود و در ادامه شرک را همراهي مي‌کند؛ بسيار شبيه اژدها در اولين فيلم. او اغلب براي پيروز شدن بر دشمنان؛ خود را به عنوان يک گربه ناز در مي‌آورد و آن‌ها را فريب مي‌دهد. او همچنين رفتار گربه‌هاي عادي مانند بازي کردن با گلوله‌هاي توپ و تعقيب نقطه‌هاي نور را از خود نمايش مي‌دهد.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

مادر خوانده پري

فردي فرصت طلب و شخصيت منفي اصلي فيلم دوم، که براساس داستان سيندرلا طرح‌ريزي شده‌ است. او به دنبال بدست آوردن بهترين‌ها براي خود و پسرش شاهزاده چارمينگ است. او اغلب متوسل به باج‌گيري و حيله‌گري از طريق سحر و جادو براي به دست آوردن اهدافش است. او عاشق غذاخوردن است.

حباب تم اصلي شخصيت او است. وقتي او براي اولين بارکه ظاهر مي‌شود؛ توسط حباب احاطه شده براي فيونا آواز مي خواند. هنگامي که شرک با استفاده از کارت‌هاي فرشته نجات او را براي کمک بخواهد، او دوباره توسط يک حباب با يک پيام صوتي از او که مي‌گفت: "آيا روشن است؟ ايا روشن است؟"، که يک تصوير از کلبه فرشته نجات را نشان مي‌داد حاضر مي‌شود. پس از اين که پيام به پايان مي‌رسد حباب مي‌ترکد. در نهايت، زماني که مادر تعميدي پري مي‌ميرد، او به صورتي گروهي از حباب‌ها مي‌ترکد. او تنها شخصيت منفي اصلي زن در سري فيلم‌هاي شرک است.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

شاهزاده خوشتيپ

لرد فارکواد حاکمي کوتاه قد و فرمانروايي ظالم در قلعهٔ بزرگش در دولاک (Duloc) است. او شخصيت منفي اصلي در فيلم اول است و براي پاکسازي منطقه تحت حکومت خود از موجودات افسانه اي جايزه تعيين مي‌کند و آن‌ها را پس از جمع اوري به مرداب شرک تبعيد مي‌کند. فارکواد مي‌خواهد يک پادشاه شود؛ اما چون او از تبار سلطنتي نيست، او بايد با يک شاهزاده خانم ازدواج کند و تصميم مي‌گيرد که شاهزاده خانم فيونا همسر و ملکه او باشد. اما بايد در ابتدا فيونا را از برج که تحت محافظت اژدها است، نجات دهد.

براي انجام دان اين کار، فارکواد مسابقات انتخاب شواليه برگزار مي‌کند و برنده آن براي نجات دادن شاهزاده فيونا مي‌رود. اما شرک و خر هر يک به نوبه خود و با شکست دادن شواليه‌ها؛ موجب مي‌شوند فارکواد تصميم بگيرد که شرک را به جنگ اژدها بفرستد در عوض آن، موجودات افسانه‌اي را از مرداب او خالي کند و به جاي اوليه که در آن زندگي مي‌کنند برگرداند. شرک فيونا را نجات مي‌دهد و او را به فارکواد تحويل مي‌دهد. که بلافاصله فارکواد به اوپيشنهاد ازدواج مي‌دهد؛ غافل از اين که او با غروب آفتاب به غول تبديل مي‌شود. شرک مراسم ازدواج را مختل مي‌کند و فيونا در غروب آفتاب به شکل يک غول درآيد. به همين دليل فارکواد فيونا را طرد و او تهديد به زنداني کردن در برج مي‌کند و مدعي مي‌شود که او شاه است و حکم مرگ شرک را صادر مي‌کند. قبل از اتمام اين سخنان اژدها وارد کاخ حفاظت شده از طريق پنجره مي‌شود و فارکواد را مي خورد و لحظاتي بعد تاج فارکواد را بيرون مي اندازد. به نظر مي‌آيد فارکواد در دولاک محبوب نبوده‌است؛ وقتي که اژدها او را خورد، توسط اهالي شهر تشويق شده‌است.

فارکواد که تصور مي‌شد مرده است تا زماني که او به عنوان روح در استوديو يونيورسال (Universal Studios) و شرک ۳۰ دقيقه‌اي ويژه بر روي تلويزيون کانال نيکلودئون حاضر مي‌شود. که در آن تلاش براي قتل شرک و خر مي‌کند و به ربودن و کشتن فيونا براي اينکه فيونا ملکه روح مرده او شود. شاهزاده فيونا دوباره نجات پيدا مي‌کند هنگامي که لرد فارکواد براي بار دوم توسط اژدها کشته شده‌است.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

اژد‌ها

خنده دارترين زوج کارتون را مي توان اژدها و خر ناميد. آنها هنگامي که الاغ براي نجات فيونا آمد با هم ملاقات کردند. فوق العاده جذاب و جذاب، او بلافاصله قلب يک بانوي بزرگ و آتشين را به دست آورد. اين اژدها بود که شرک و الاغ را به کليساي پشت خود آورد تا آنها ازدواج فيونا و لرد فارکواد را برهم بزنند. سپس ، در هر فيلم ، اژدها به شخصيت هاي اصلي کمک کرد تا از منافع خود دفاع کنند.

شِرِک؛ غول سبز سرزمين خيلي دور

در کنار پيام‌هاي مثبت اين انيميشن، شخصيت اصلي اين اثر، رفتار‌هاي ناپسندي دارد که به‌صورت طنز نمايش داده شده و ممکن است مورد تقليد کودکان قرار بگيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar